Af: Carsten Jensen

3. april 2018

Rødt overblik!

Den Røde Brochure er klar med oversigten over professionelt børne- og ungdomsteater for sæson 2018-19 fra de 117 teatre og deres 325 forestillinger, der befolker siderne. Repertoirekataloget udsendes gratis til skoler, institutioner, biblioteker, teatre og teaterfaglige organisationer m.v. - og sendes portofrit ud til andre interesserede.

Så er det store katalog over den kommende sæsons repertoire udi børne- og ungdomsteater på banen og sendes i de kommende dage ud til omkring 9.000 abonnenter, ligesom det vil indfinde sig i digital form, som bladremodul m.v. på Den Røde Brochures faste hjemmeside: https://drb.teatercentrum.dk

Den Røde Brochure er en oversigt over professionelle danske teatre, der tilbyder opsøgende og/eller stationære teaterforestillinger for børn og unge. I år indeholder brochuren over 325 forestillinger fra i alt 117 teatre.

Brochuren er lidt tyndere end de tidligere sæsoners udgave – dels pga. af et markant fald i antallet af teatre/annoncører (fra 131 til 117 siden sidste år), dels fordi flere teatre har bestilt færre sider end tidligere. Her spiller teatrenes udfordrede økonomi givet ind.

Dertil kommer, at de store institutionelle teatre, der tilbyder familieforestillinger og ungdomsforestillinger, fortsat sjældent optræder i kataloget, fordi de dyrker deres egne salgskanaler.

Men selvom der for sæson 2018-19 altså er oplistet færre end fx sæson 2013-14, hvor kataloget indeholdt hele 141 teatre med 426 forestillinger, så har der været flere udsving  gennem den sidste halve snes år.

Alligevel er et rimeligt skøn, at der p.t. findes omkring 150 professionelle producenter af børne- og ungdomsteater i Danmark – som veletablerede teatre, projektteatre m.v. – hvor   nogle af dem ikke nødvendigvis aktive hver eneste sæson. 

En brugbar oversigt

Der er dog stadig tale om den ultimative samlede oversigt over, hvad der tilbydes af professionelt teater for børn og unge i sæson 2018-19.

Og selvom teaterkataloget først og fremmest henvender sig til formidlere/arrangører/indkøbere af turneforestillinger og besøgende institutionsgrupper og privatpersoner til forestillingerne på de faste scener, så udgør det et interessant øjebliksbillede omkring udbud og aktiviteter for alle andre med interesse for dette særlige hjørne af scenekunstområdet.  

Indholdsmæssigt er der tale om teatrenes egne præsentations- og salgstekster – og udgiveren Teatercentrum fralægger sig indledningsvist ansvaret for såvel sidernes udformning som de omtalte forestillingers kvalitet, politiske holdninger.

Dog har man sikret sig, at alle præsenterede forestillinger er refusionsberettigede eller formidlingsstøttegodkendte – hvilket også er kravet for deltagelse på de årlige Aprilfestivaler og for den sags skyld anmeldelse her på portalen.

Papirudgaven består

Selvom omfanget af teatre og forestillinger altså er noget mindre end de foregående år – man skal tilbage før årtusindskiftet for at se tilsvarende – så er der ingen planer om at skippe den trykte papirudgave.

Det forsikrer Teatercentrums direktør, Henrik Køhler, der pointerer, at selvom Teaterkataloget findes i en glimrende og opdateringsvenlig udgave på nettet, så er papirudgaven stadig vigtig og betydningsfuld for mange opkøbere og også for teaterfolk.

Han fortæller, at Teatercentrum via surveys og andre tilbagemeldinger har fået positiv viden om, at mange bruger papirudgaven hele året som et opslagsværk, hvor det er muligt at tjekke teatre og forestillinger m.v. på en måde, som den digitale version ikke kan leve op til.

Gratis katalog

Da Teaterkataloget i høj grad består af turneforestillinger med flerårige spilleperioder, vil det allerede nu være muligt at finde anmeldelser og dermed faglig kritik og forbrugerorientering på de fleste af katalogets forestillinger her på portalen (Brug Søg-funktionen på teater eller forestilling).

Og med teateravisen.dk's årlige anmeldelsesfrekvens på p.t. omkring 120 forestillinger vil de fleste nye produktioner i kataloget blive anmeldt i løbet af sæsonen.

Selvom Den Røde Brochure er gratis for modtagerne/opkøberne, er forestillingerne det jo ikke. Altså lige bortset fra hos Marionetteatret i Kongens Have, der som vanlig har fri adgang til sæsonens to forestillinger, der spilles fra juni til udgangen af august. 

Ganske som alle billetter er gratis på annoncerende festivaler som Aprilfestival og Horsens Teaterfestival.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere