Af: Carsten Jensen

26. april 2016

Reumertjuryen har talt

Efter et Facebook-transmitteret nomineringsmøde i Reumert-juryen ligger det nu fast, at Teater My, Det Lille Teater eller ZeBU/Musikteatret SAUM løber med en Reumert for Årets Børne-/Ungdomsforestilling. Der er også enkelte b&u-relaterede kandidater i de øvrige priskategorier, men ikke helt på samme fine niveau som sidste år. Hvor det dog blev ved nomineringerne...

Så er alle kandidaterne til Årets Reumert-priser udpeget af juryen – der ligesom sidste år offentliggjorte nomineringerne i de forskellige kategorier via opdateringer på Facebook, så alle kunne følge med løbende.

Og det var der tilsyneladende rigtig mange, der gjorde, hvis man ellers kan tage de mange 'synes godt om'- og 'vild med'-markeringer for pålydende.

Reumert-juryen består af 12 fagfolk, der turer landet rundt i løbet af teatersæsonen for at se og vurderer muligheder i alle kategorierne.

Og da en Reumert-nominering er en umistelig anerkendelse for en ekstraordinær præstation inden for dansk scenekunst, er den næsten lige så værdifuld som den endelige pris…

Årets Reumert er hele Danmarks scenekunstpris, som blev indstiftet og uddelt første gang i 1998 af Bikubenfonden.

Tre tidligere prisvindere

Som vanligt har teateravisen.dk indstillet det faglige falkeblik på scenekunsten for børn og unge, hvor Årets Børne- /Ungdomsforestilling er eneste sikre priskategori, så lad os fluks konstatere, at de nominerede til en Reumert 2016 er:

• 'Jeg kan huske alting', Teater My (se anmeldelse)

• 'Citroner i vand', Det Lille Teater (se anmeldelse)

• 'Min far og Vrede Mand', ZeBU og Musikteatret SAUM (se anmeldelse)

Disse tre forestillinger er, som man kan læse, også blevet særdeles vel anmeldt i teateravisen.dk – og så kan det også noteres, at alle tre nominerede tidligere har prøvet at vinde en Reumert-pris i netop den katagori.

Således fik Teater My en Reumert for 'Små Skridt' i 2012 (se artikel), mens Det Lille Teater – der i øvrigt kan fejre 50-års jubilæum til august – fik prisen i 2011 for 'Fra månen og ned’ (se artikel).

Endelig fik ZeBU – dengang under sit statsensemble-navn Corona La Balance – prisen i 2009 for 'Historien om en mor' (se artikel). Det var en samproduktion med Figura Ensemble – så med valget af 'Min far og Vrede Mand' viser Reumert-juryen tilsyneladende atter interesse for operamættede samproduktioner…

'Støv' for unge og voksne

Således juryens valg af kandidater. Man kan notere sig, at der rent aldersgruppemæssigt er tale om to småbørnsforestillinger (Teater Mys for de 2-6-årige, Det Lille Teater for de 2-4-årige) og en for den nedre mellemgruppe (ZeBU/SAUM's fra 7 år), men altså ingen for de lidt større børn og de unge.

Hvad de øvrige kategorier angår, har portalen selvfølgelig kigget listerne grundigt igennem for at finde kandidater i flugtlinje med børne- og ungdomsteatret.

Der er ikke så mange som sidste år – hvor det dog ikke af den grund blev til sluttelige priser – men i kategorien Årets Særpris finder man dog 'Støv' fra Sew Flunk Fury Wit, der er blevet  lanceret som ungdoms-/voksenforestilling (fra 12 år), mens teateravisen.dk's udsendte i sin anmeldelse (se denne) trods alt betvivlede teenagernes mulige interesse for den sorte og symbolladede musikteaterforestilling.

Under alle omstændigheder skal den konkurrere med de deciderede voksenforestillinger 'Hår på den' fra Teater Grob og Frit Fald og Team Teatrets 'Rose' – og sidstnævnte egnsteater er jo også en særdeles flittig børneteaterproducent.

Danseforestilling i flere udgaver

Også i kategorien Årets Danseforestilling / Performance finder man noget, der lugter lidt af ungdomsteater. Her er Black Box Dance Company nomineret for '7EVEN' – som dansekompagniet fra Holstebro også har produceret i en ungdomsudgave, som man bl.a. spillede på den nys overståede Aprilfestival 2016 på Frederiksberg.

En anmeldelse af denne forestilling foreligger endnu ikke her på portalen, men det er givet også voksen-udgaven, der nu skal konkurrere om Reumert-prisen med Dansk Danseteaters 'Stravinskijs Ildfuglen' og Teater Momentums 'Lige om lidt bliver alting meget sjovere'.

En halv scenografi…

Endelig er der også en delvis børneteater-relateret nominering at finde i kategorien Årets Scenedesign, hvor Julian Toldam Juhlin er nomineret både for 'Soli Deo Gloria' på Betty Nansen Teatret og 'Citroner i vand' på Det Lille Teater, hvor sidstnævnte forestilling altså i bedste fald har chancen for at hive to priser hjem i et hug…

Julian Toldam Juhlin skal konkurrere med Ditlev Brinth og Peter Schultz for deres arbejde i 'Lad den rette komme ind' på Odense Teater og Rolf Søborg Hansen for 'Arne går under' på Bådteatret.

Fra Væksthus til Reumert-nominering

Endelig er det også på sin plads lige at nævne Abelone Koppel, der er nomineret i kategorien Årets Dramatiker for sit manuskript til forestillingen 'Tørst', der gæstespillede på Får 302 i marts 2016. Hun  har nemlig været deltager i Dramatiker Væksthus, årgang 2010-2011 og 2011-2012, hvis fornemste opgave er at fremelske nye dramatikere til børne- og ungdomsteatret.

Med nomineringen – godt nok for et voksenstykke – følger hun i kølvandet på andre tidligere nominerede Væksthus-uddannede dramatikere, som Thomas Markmann (der sidste år vandt med voksendramaet 'Beton') og Thomas Howalt (nomineret for 'Hemmeligheden' i 2010).

Prisshow 12. juni

Alle nomineringer i de 13 kategorier kan ses i faktaboksen.

Udover det endelige valg af prismodtagere ligger den mest skjulte spænding nu i, hvem der får Hædersprisen – der sidste år tilfaldt Hotel Pro Formas Kirsten Dehlholm – og hvordan årets prisshow måtte adskille sig fra de øvrige år.

Det ved man så meget mere om fra 12. juni fra kl. 20, hvor Årets Reumert fra Operaen transmitteres direkte på DRK. Vært bliver skuespilleren Rasmus Botoft, assisteret af standup-komiker og skuespiller Nikolaj Stokholm, mens skuespilleren Bodil Jørgensen viderebringer de verbale nomineringsord og fysiske Reumert-statuetter til årets prismodtagere.

Desuden vil Eventministeriet, som Det Kgl. Teater stiftede i 2008 i forbindelse med åbningen af Skuespilhuset, sætte sit præg på prisshowet.

Som sidste år afvikles Årets Reumert-prisfest afvikles som effektfuld afslutning på CPH:STAGE-festivalen. 

Og mens man venter på at se, hvilke priser der der tilfalder hvilke modtagere, kan man som appetizer lige læse portalens artikel fra sidste års prisfest, 'En fandens masse priser', hvor Teater Nordkraft og 'Tivoli' jo løb med prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling. 

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere