Af: Carsten Jensen

14. april 2009

Rekordernes festival

Fra 19.-26. april afvikles verdens største festival med scenekunst for børn og unge. Der er 25.000 gratis teaterbilletter på hylden og det største antal forestillinger i festivalens 39-årige historie. Næsten halvdelen af disse kan man allerede nu læse anmeldelser af her på portalen.

Festival 2009 i Ballerup bliver rekordernes festival. På Teatercentrums 39. festival med scenekunst for børn og unge deltager nemlig hele 108 professionelle teatre med 167 forestillinger.

Der kan selvfølgelig ske aflysninger helt frem til festivalstarten 19. april, men det bliver under alle omstændigheder et imponerende opbud af turnerende scenekunst for børn og unge, som publikum kan tage i øjesyn.

Det kan også blive ganske svært at vælge ud, for selv den sejeste teaterkigger vil næppe kunne nå mere end en snes forestillinger i løbet af den afsluttende weekend 24.-26. april, hvor der tilbydes flere hundrede opførelser fra fredag til søndag eftermiddag.

Og selvom arrangørerne fra Teatercentrum hverken til dagligt eller omkring festivalen giver sig af med at anbefale nogle forestillinger frem for andre, kan man som festivalgænger – om det er som formidler, almindelig teaterinteresseret eller i forbindelse med en familieudflugt til kunstens verden – godt forberede sig forud for det store amokløb af scenekunst for børn og unge.

Over 80 ER allerede anmeldt

Det kan være en fordel at nærlæse festivalprogrammet og Den Røde Brochure og sågar teatrenes egne hjemmesider, hvis man vil danne sig det helt forkromede overblik over de potentielle forestillinger, man agter at se.

Dermed får man også sorteret omkring forestillingernes aldersbegrænsninger, varighed, genre og indhold.

Men man kan også få en udmærket forbrugerorientering ved at nærlæse anmeldelser af festivalforestillinger, der allerede er blevet underkastet granskning af en af Børneteateravisen eller netportalen børneteateravisen.dk ‘s anmeldere.

I skrivende stund er således 83 af festivalens 167 forestillinger tidligere blevet anmeldt i forbindelse med premierer, tidligere festivaler, turneer osv.

Som en særlig og omfangsrig service bringes derfor listen over de forestillinger, som er blevet vurderet af Børneteateravisen/børneteateravisen.dk’s anmeldere. Enten direkte på netportalen, hvor de ligger under ‘flere anmeldelser’ og også kan findes via ‘Søg’-funktionen. Eller i en pdf-udgave af det relevante nummer af papiravisen Børneteateravisen, som man kan finde via ‘Arkiv’-funktionen. Arkivet dækker numre tilbage til BTA 123 – eller siden marts 2003.

Veteranforestillinger

Som det vil fremgå af listen, er der såmænd også en hel del festival-forestillinger, der er så gamle i gårde, at de er blevet anmeldt i en papirudgave af Børneteateravisen, der ikke findes i pdf-arkivet. Rekordholderne daterer sig helt tilbage til 1995 i form af Comedievognens ‘Mis med de blå øjne’ og Replikkens ‘Dilemma’ – og her må man altså i de gamle avisarkiver, hvis man skal læse anmeldelserne af disse tilsyneladende evigt-unge forestillinger…

Festival 2009 vil naturligvis blive fulgt af en stribe anmeldelser af festivalens forestillinger i ugerne og månederne efter festivalen. Som turneforestillinger vil de fleste være at finde i de næste sæsoner.

Se mere om festivalen – program, information m.v. – på www.teatercentrum.dk/festival

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere