Af: Carsten Jensen

9. februar 2011

Randers kalder!

Forberedelserne til Festival 2011 i april i Randers er i fuld gang, og konturerne til en storslået markering af scenekunst for børn og unge i den ramme, der fortsat hedder verdens største festival, tegner sig stadigt tydeligere. P.t. er der tilmeldt 114 teatre og næsten 200 forestillinger.

(9.2.2011) Det er stadig verdens største festival med teater for børn og unge. Og der er stadig gratis adgang til alle forestillingerne, når Randers lægger by til Festival 2011 fra 3.-10. april 2011.

Hvert år finder festivalen en ny værtskommune – og i år kan den fejre sin 40 års fødselsdag med den 41. udgave af arrangementet, der også synes at blive den hidtil største festival i en ubrudt række siden første lille festival i Herning i november 1971.

Jubilæumsfestival nr. 40 blev som bekendt fejret sidste år i Esbjerg. Til den lejlighed blev der produceret en jubilæumsbog og en fotoudstilling – og sidstnævnte er nu blevet suppleret med nyeste fakta og med endnu et foto til at markere Randers som festivalvært nummer 41.

195 forestillinger tilmeldt p.t.

I skrivende stund er 114 teatre tilmeldt festivalen med i alt 195 forestillinger. Den endelige udgave af festivalen vil givet byde på lidt færre teatre og forestillinger, men det samlede antal opførelser vil sandsynligvis ligge på omkring 600 – og der er jo stadig noget af en monsterbegivenhed, der her afvikles over en uge.

Festivalen arrangeres af Teatercentrum og finansieres af Randers Kommune og Kulturministeriet, mens Kunstrådets Scenekunstudvalg støtter festivalens internationale del.

Det samlede budget lyder på relativt beskedne 4,2 mio. kr. for så meget teater – hvilket bl.a. opnås, fordi teatrene spiller gratis på festivalen, der også udgør en vigtig salgsmesse for de mange turnerende børneteatre.

Den lokale arbejdsgruppe spiller også en stor rolle for festivalens afvikling og består af en broget skare af forvaltningsfolk og folk fra kommunens kultur-, skole- og institutionsliv, ligesom Randers Egnsteater Egnsteatret er særdeles aktiv både arbejdsgruppen og den generelle planlægning af festivalen.

Randers Egnsteater bliver centrum

Randers kan bl.a. byde på Værket som byens store kulturhus, men festivalens interne omdrejningspunkt bliver nu Randers Egnsteater, der omdannes til festivalsekretariat og teaterfolkets faste mødested, cafe m.v. i den hektiske uge i april. Som noget nyt bliver der også etableret et ’chill out’-lokale, hvor de kan slappe af mellem forestillinger og andre aktiviteter.

Formidlerne, der ligeledes ventes at strømme til i hundredvis for at se næste sæsons udbud, skal dele cafe med teaterfolket, mens billetudlevering og informationsstand bliver placeret på Randers Bibliotek.

I Randers er de lokale ildsjæle i fuld gang med alle forberedelserne til festivalen, hvis plakat også er lavet af en lokal kunstner. Klara Espersen (f. 1974 i Tjekkiet) arbejder ovenikøbet til daglig med PR og kommunikation på Randers Egnsteater Hun er autodidakt og arbejder ofte med en kombination af maleri, fotografi og collage.

Og plakatgenren er hende ikke fremmed. Klara Espersen har siden 2008 stået bag syv af Randers Egnsteaters forestillings-plakater. Festivalplakatens karakteristiske prikker og silhuetter indgår nu i al markedsføring af festivalen – på klistermærker, bannere, flag, badges, annoncer etc.

Fotoudstillinger og avisskriverier

Markedsføringen af festivalen foregår på mange planer. Således blev der i januar skudt et stort fotoprojekt i gang, ’Børn i Centrum’, der går ud på at fotografere alle kommunens børn. De næsten 17.000 portrætter bliver efterfølgende vist en lang række steder i byen, både som fotos og som del i interaktive udstillinger rundt om i bybilledet.

Festivalens helt egen fotoudstilling, der altså er en videreførelse af 40-årsjubilæumsudstillingen ’40 år og stadig ikke voksen’, kunne ses på Værket i januar og er nu flyttet til Randers Egnsteater.

De lokale aviser har allerede bragt en række artikler og omtale af festivalen – og under hele festivalugen sætter Randers Amts Avis op til fire sider af dagligt til at dække festivalen med reportager, anmeldelser og praktisk information.

Dertil kommer, at Festival 2011 naturligvis også kan lokaliseres på Facebook – ligesom Randers Kommune har sørget for information omkring festivalen i sine interne og eksterne publikationer.

Billetstart 28. marts

I første del af festivalugen spilles der som vanligt lukkede forestillinger for børn og unge på skoler, biblioteker m.v. over hele Randers storkommune, mens der er offentlige forestillinger i eftermiddags- og aftentimerne, inden det hele bryder løs i weekendens amokløb af over 300 teaterforestillinger.

De mange teaterindkøbere i form af formidlere fra skoler, institutioner, biblioteker m.v. kan allerede fra 28. marts begynde at bestille billetter til weekenden, mens de lokale kan få gratis adgangstegn til forestillingerne fra søndag den 3. april, hvor billetudleveringen officielt åbnes på Randers Bibliotek.

Her vil der så være kyndig betjening af lokale og tilrejsende børneteaterkiggere i hele ugen frem til weekenden, hvor alle festivalens forestillinger vises på spillesteder i Randers – med Værket og Rideskolen og den nærliggende Realskole samt Elro Arena som de største spillesteder.

Konference og seminar

Den store teaterfestival er også et møde mellem producenter og formidlere, og udover alle snakkene – og forestillingerne – byder Festival 2011 også på faglige arrangementer:

Konferencen ’Publikum på Månen? handler om publikumsudvikling og inddragelse af nye brugergrupper i kulturlivet, og her skal man bl.a. diskutere, hvordan man skaber nye publikummer – og hvem der skal udvikles, publikum eller kulturinstitutionerne?!

Det er et arrangement med deltagerbetaling (kr. 250), som finder sted torsdag den 7. april 2011 kl. 10-16.
Dagen efter, fredag den 8. april kl. 10-16 er der seminar med gratis adgang for formidlere, teaterfolk og andre interesserede. Titlen ’Scenekunst og samtaler’ og drejer sig om de teateroplevelser, man kan få med skolebørn og unge, og det tager udgangspunkt i Projekt ‘Teateroplevelser’, hvor man har udviklet redskaber til samtaler med afsæt i børns møde med scenekunst. ‘Teateroplevelser’ er et samarbejde mellem Scenekunstnetværket i Region Midt Jylland, Randers Kommune, Randers Egnsteater og Teatercentrum.

Unge i og på spil

I forbindelse med Festival 2011 arbejdes der også på forskellige tiltag med brugerinddragelse af målgruppen selv, så der på udvalgte spillesteder vil være et elev-korps klar til at tage sig af værtskabet for festivalpublikum og teaterfolk.

Også projekt ’Lån en ung’, der blev søsat ved festivalen i Esbjerg sidste år, fortsætter i Randers under en eller anden form. Sidste år kunne teaterfolk, formidlere og andre publikummer låne en ung til at se teater med og bagefter tale med vedkommende om forestillingen.

Der arbejdes også på et helt nyt initiativ, ’Local Hero’, hvor unge formidler scenekunst gennem lokale netværk og social medier.

»Tanken er, at unge teaterinteresserede – f.eks. fra dramahold, gymnasieklasser, efterskoler, kulturskoler m.v. – inviteres til at få en særlig status som ’Local Hero’, hvor de gennem egne formidlingsformer kan fortælle om teateroplevelser. Det kan være lommefilm, Facebook m.v. De skal selv være med til at udvikle formidlingsformerne, netop fordi de ved, hvordan unge kommunikerer til og med andre unge,« har formidlerkoordinator Pernille Welent Sørensen tidligere fortalt om projektet.

Desuden åbner BioCity i Randers for teater i biografen i festivalperioden – og her får man måske unge i tale, der ellers ikke ser teater til hverdag.

Informationer om festivalen kan findes på festivalens hjemmeside, der løbende opdateres frem til og under den store begivenhed fra 3.- 10. april:
www.festival2011.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere