Projektstøtteudvalget for Scenekunst (PUS) har atter levet op til sit navn og uddelt projektmidler til en række aktører udi scenekunst for børn, unge og voksne – i det, der kunne kaldes forårsuddelingen.
Det er den mindste af de to store ansøgningsrunder og altså primært fokuseret på at støtte projekter, mens den største pulje, der også omfatter en form for driftsstøtte, normalt offentliggøres i efteråret
I forbindelse med sidste års 'forårsuddeling' blev det kommunikeret ud, at der ikke længere altid ville blive sendt en nyhedsmeddelelse ud i forbindelse med tildelinger mv., men nopgle dage efter denne artikels offentliggørelse er der alligevel dukket en pressemeddelelse op.
Teateravisen bringer her en oversigt over, hvad der i denne omgang blev givet til projekter for børn og unge – og 'delvis børn og unge', som det hedder om de projekter, der er defineret lidt bredere.
Denne opdeling kan ikke ses på den officielle oversigt over tildelinger på kunst.dk, men kan dog findes i referater fra møderne i udvalget.
Genrediversitet
PUS har givet tilskud på̊ i alt 13,5 mio. kr. til 45 ansøgninger, der faldt inden for ansøgningsfristen 15. januar 2019. Det skal ses i lyset af, at der blev ansøgt for i alt 70,8 mio. kr. fra 219 ansøgninger.
Ud af de 45 tildelinger var de 19 placeret i ovennævnte to børn- og unge-relevante grupperinger – og de er her oplistet i faktaboksen.
Her kan man så forsigtigt udlede, at Projektstøtteudvalget har set med velvillige øjne på en række projekter i genrer omkring dans, performance og nycirkus m.v. – selvom ikke alle ansøgernavne er Teateravisen bekendt – og det flugter så med den udmelding, som PUS kom med i november sidste år om, at man agtede at fokusere mere på 'genrediversitet' i sit virke, som jo primært er tildeling af støtte til scenekunst for børn, unge og voksne og som oftest falder på et meget tørt sted for de mange ellers ikke-støttede og ofte fritsvævende scenekunstneriske grupper og projekter.
Raptivisme…
Skal der sættes et par ord på enkelte af ansøgningerne, er fx Dan Size Fits All Production med 'Gadeteater i skolegården' også dem, der står bag Danmarks Internationale Gadeteaterfestival.
Bag Helsingør Kommunes 'HC2' gemmer sig en 3d-forestilling om venskabet mellem eventyrdigter H.C. Andersen og videnskabsmand H.C. Ørsted – produceret af Kulturværftet og om blev vist sidste sommer på hologramscenen 4D Boxen.
Støtten til Teater Vivas 'Singing Our Place Festival' dækker over en international performing arts festival, der afvikles 6.-10. juni 2019 på Godsbanen.
Og bag navnet RAPOLITICS – og projektet 'my HOME is were…' gemmer sig en hip hop-bevægelse, der præsenterer sig som 'en non-profit organisation med base i Danmark', hvis 'vision er at styrke og inspirere unge til at udtrykke sig og handle. Vi arbejder ud fra et kreativt og konstruktivt fokus på urbane udtryksformer, raptivisme, dialog og demokratisk bevidstgørelse'.
Lettelsens suk i NV
Som det fremgår af listen er der også uddelt projektmidler til stationære teatre uden fast støtte.
Således kan de to hårdt kæmpende byteatre for små og lidt større mennesker i Københavns midte, Anemonen og Zangenbergs Teater, glæde sig over penge til hver sin nye egenproduktion i 2020.
Tilsvarende har Teatergruppen Batida fået 800.000 kr. til en ny forestilling, og det afstedkom et lettelsens opråb på Facebook, hvor man udtrykte håb om, at med projektstøtten i ryggen og donationen på til et facadeprojekt af teaterhuset i København NV (se note) ville Københavns Kommune måske kunne 'se fornuften i at støtte vores ansøgning om et lille driftstilskud, så vi kan fortsætte som kulturelt fyrtårn i NV'…
Dermed er varslet om en mulig lukning af Batida, som teatret lancerede i efteråret, da den 'faste' støtte fra Projektudvalget udeblev ved seneste store uddeling (se artikel).
Budskabet fra Batida er så i disse dage også omkranset af tilsvarende glade meldinger på Facebook fra de egnsteatre, der har fået udviklingsmidler i forbindelse med scenekunstaftalen (se artikel).
Money matters – også når det gælder om at lave vedkommende scenekunst…