Af: Carsten Jensen

24. april 2018

PUS og projekterne

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har nyligt uddelt 16 mio. kr. ud til 50 ansøgere fra puljen scenekunst for børn, unge og voksne. Man har dog modsat tidligere ikke meldt det ud offentligt, men Teateravisens læsere skal ikke snydes for et lille overblik over tildelingerne til projekter for børn og unge, foretaget af det nye udvalg.

Der er to store ansøgningsrunder hos Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Scenekunst (PUS), hvor modtagere af den største pulje, der også indbefatter egentlig driftsstøtte, normalt offentliggøres i efteråret, mens den mindste pulje, der primært er beregnet til projekter, normalt offentliggøres omkring starten af april.

'Normalt' har dog ændret sig omkring offentliggørelse, idet det meddeles fra Slots- og Kulturstyrelsen, at Statens Kunstfond har ændret politik i forhold til kommunikation, hvilket betyder, at der ikke altid vil blive sendt en nyhed ud i forbindelse med nyheder som tildelinger mv.

Men det skal selvfølgelig ikke hindre Teateravisen i at bringe en oversigt over, hvad der er givet af støtte til projekter for børn og unge – og 'delvis børn og unge', som det hedder om de projekter, der er defineret lidt bredere.

De to årlige puljer dækker nemlig hele spektret med scenekunst for børn, unge og voksne, efter at de ellers adskilte aldersbestemte puljer blev slået sammen for et par år siden.

Listen!

Det blev bl.a. gjort ud fra et ønske hos udvalget om at 'kunne se på de mange projekter ud fra et samlet og overordnet kriterium om kunstnerisk kvalitet' på 'tværs af målgrupperne, fordi flere og flere teatre producerer forestillinger, der ikke retter sig direkte mod en specifik aldersgruppe', som det blev formuleret af daværende PUS-formand Ditte Maria Bjerg.

Men det skabte samtidig nogen utilfredshed blandt teatre og faglige organisationer, fordi det blev svært at se, om den godt nok uskrevne regel om, at børneteatret sikres minimum 25 procent af udvalgets støttemidler, blev overholdt.

Sløringen var også af teknisk art, fordiKulturstyrelsens it-system åbenbart ikke kunne vise på hjemmesiden, hvor ansøgningerne hørte hjemme, selvom PUS rent faktisk stadig markerer, hvor ansøgerne rent aldersgruppe-rettet hører hjemme.

Siden har Teateravisen i kølvandet på pressemeddelelsen om uddelinger modtaget en særlig liste, hvor dette fremgik – men det har den nye kommunikationsstrategi altså også sat en stopper for.

Imidlertid er det muligt på hjemmesiden www.kunst.dk at finde et mødereferat fra slutningen af marts med en liste, hvor det fremgår, hvem der har søgt og hvem der har fået (se link i faktaboksen).

260 ansøgninger – 50 imødekommet

Der var hele 260 ansøgere, som i alt søgte om ca. 88,4 mio. kr., men som bekendt er Projektstøtteudvalgets pengetank slet ikke gearet til at imødekomme alle – og den faste kulturministerielle grønthøster sørger for at holde niveauet lavt.

Det betyder, at udvalget har kunnet give 50 tilsagn om støtte til et samlet beløb på 16.200.000 kr.

Heraf er der givet støtte til ni projekter med scenekunst for børn og unge og seks projekter med scenekunst delvis for børn og unge.

Med denne portals særlige tunnelsyn er disse oplistet i faktaboksen, mens resten kan ses via linket sammesteds.

Største beløb i denne sammenhæng er givet til Teatergruppen Batida, der får 750.000 kr. til rockvaudevillen 'Take away' og således får rettet op på den halvering af støtten, som det forrige udvalg sluttede af med ved sin sidste tildeling sidste år.

Det ses også, at Zangenbergs Teater, der kæmper energisk for overlevelse som eks-lille storbyteater i København, har fået 400.000 kr. til en ny produktion og dermed en ekstra livline.

Det kan også ses, at Claus Mandøe, alias De Røde Heste, nu har fået produktionsstøtte til projekt 'Cirkus InHabitus', som han fik knap 100.000 udviklingskroner til for et år siden.

I gruppen af scenekunst for 'delvis børn og unge' dominerer danseforestillingerne med fire ud af seks projekter.

Men nu har det nye Projektstøtteudvalg for Scenekunst, der tiltrådte ved årsskiftet, altså meldt ud og måske løftet lidt på sløret for deres uddelingspolitik.

De støttehungrende teater og teaterpersoner er formentlig allerede så små i gang med ansøgninger til den næste og største pulje for scenekunst for børn, unge og voksne, hvor der er ansøgningsfrist 1. juni 2018.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere