Af: Carsten Jensen

12. oktober 2022

Publikum skal undre sig og opleve underet

Festival of Wonder afvikles i Silkeborg fra 10.-13. november og byder på en række internationale og danske forestillinger indenfor dukke-, objekt- og visuelt teater – og for alle aldersklasser. Det er således en unik festival både genre- og publikumsmæssigt. Billetsalget er som altid forrygende og mange forestillinger allerede udsolgt. Coronaen sørgede for, at fejringen af festival nummer 25 har været udskudt et år, men nu venter publikumselskede klassikere og nye forestillinger.

Silkeborg Dukketeaterfestival har eksisteret siden 1986 og kan i år fejre festival nummer 25 i rækken. Et fint jubilæum, der skulle have været fejret sidste år, men blev forpurret, da den planlagte festival måtte bøje sig for corona-pandemien og flytte til 10.-13. november i år.

Den oprindeligt danske dukketeaterfestival blev afviklet årligt til 1999, hvor den blev biennal – men allerede fra 1990 var der tale om en international festival, der siden er vokset i kvalitet og anseelse. Takket være ikke mindst festivalens kunstneriske leder siden 1996, Ulla Dengsøe, der opsøger store internationale voksen- og børneforestillinger og supplerer med de bedste danske børneteatre.

Det er også Ulla Dengsøe, der er ophavskvinde til festivalens indbydende engelske titel, Festival of Wonder:

»Da jeg startede med at se forestillinger internationalt, sad jeg en dag og så en meget magisk forestilling på en festival i Brighton. Ved siden af mig sad en engelsk kunstner. Hun inviterede mig hjem til sit atelier, og der kom ideen om Festival of Wonder til mig. Jeg spurgte hende, hvad hun syntes om navnet, og hun sagde: ’Det er et rigtig godt navn, for det betyder jo både at undre sig og at opleve underet’,« fortæller Ulla Dengsøe, der også værner ihærdigt om festivalens særlige kendetegn:

Dels er festivalen indrammet af allehånde genrer indenfor dukke-, objekt- og visuelt teater, dels er programmet en international og gavmild blanding af forestillinger for både børn, voksne og familier.

Gensyn med festival-klassikere

At det koncept falder i både de lokale og de mange tilrejsendes smag, vidner bl.a. den tilbagevendende billetstorm om:

Da billetsalget startede 15. september, solgte man 1500 billetter den første dag. Det er fortsat lige siden – og nu prøver mange alligevel at ringe til festivalen, fordi de billetter, de så gerne vil have, er udsolgt.

Det skader heller ikke, at billetpriserne ligger på et meget rimeligt niveau. De fleste på 50 kr., mens enkelte af de store internationale forestillinger koster mellem 75 og 100 kr.

Topscorer er Forman Brothers Theatres ’Obdularium’ – med billetpris på 200 kr. – der er med for tredje gang med den spektakulære nycirkusforestilling i egen medbragte teaterbygning.

Til gengæld er der gratis adgang til samme teaters ’A Poetic Meeting in the Moonlight’, der står som festivalens gave til fejring af Silkeborg bys 175 års jubilæum – med et års corona-forskyldt forsinkelse.

Coronaen har dog udover udskydelsen ikke haft den store indflydelse på årets program, der helt bevidst indeholder mange gengangere fra tidligere års festivaler. Herunder i øvrigt også samme Forman Brothers ’Deadtown’, der i år er ophøjet til åbningsforestilling.

»I corona-årene blev der ikke skabt mange nye forestillinger, så en del af de internationale gæstespil, jeg har valgt at præsentere i år, er elskede klassikere, men som nævnt også helt nye forestillinger. Men som led i fejringen af den 25. festival i Silkeborg på 36 år vi valgt at sætte fokus på Teatret Forman Brothers, fordi de gennem alle årene har glædet vores publikum uendeligt meget med deres helt specielle forestillinger, og vores publikum spørger efter dem igen og igen.

Så udover at jeg i min egen optik altid vælger teater i allerhøjeste kvalitet inden for genrerne dukke-, objekt og visuelt teater, har jeg også valgt teater med henblik på publikum,« siger Ulla Dengsøe.

Mennesket, Magten og Kærligheden 

Festivalens kunstneriske leder fortæller, at coronaen derfor –  bortset fra en enkelt forestilling pga. et års udskydelse – ikke har skabt ændringer i det festivalprogram, der lå klart i efteråret 2021.

Festivalens tema, ’Mennesket, Magten og Kærligheden’ opstod i kølvandet på coronaen, og det kommer stærkest til udtryk i danmarkspremieren på det fransk/norske teater Plexus Polaires forestilling ’Dracula, Lucy’s Dream’ med dukker i menneskestørrelse, musik og levende sang; israelske Yael Rasoolys nye forestilling ’Silence Makes Perfect’, der fokuserer på MeToo, og hollandske Nevile Tranters (Stuffed Puppets) nye forestilling ’UBU’, der har krigens væsen som tema.

Her føjer Meridiano Teatret og Teater Tixs ’Animals’, der også blev også skabt under coronaen og er inspireret af George Orwells beske romaner, ’Animal Farm’ og ’1984’ sig også smukt ind som det danske bidrag.

Men der er mange andre temaer og oplevelser på spil på Festival of Wonder, der i alt viser 28 forskellige forestillinger for publikum i alle aldre. Dertil kommer bl.a. koncert, dukkeværksted, Master Class, konference, udstillinger, film og backstage talks.

Pandemisk benspænd for animationsteatret

Selvom der altså meldes stort set udsolgt til festivalens forestillinger, afvikles der også en lang række lukkede forestillinger, så alle folkeskoler i Silkeborg kommer til at opleve professionelt dukketeater i forbindelse med festivalen.

Og der er også stadig billetter til børnefamilierne, hvor især den afsluttende søndag på festivalen er en børnefamiliedag, hvor også dukketeaterværkstedet er meget populært.

Men ellers kommer der et stort lokalt, nationalt og internationalt publikum, hvor der også bliver snakket masser af fag ind imellem forestillingerne.

Ulla Dengsøe fortæller, at hun som altid får besøg på festivlen af mange sine internationale kolleger – i  år i form af 25 kunstneriske ledere af festivaler fra tre kontinenter.

For der er atter gang i de internationale netværk, også selvom det ikke har været muligt for hende at se og besøge mange festivaler gennem de seneste tre år.

»Men jeg er blevet inviteret til mange internationale festivaler her i foråret og sommeren, hvor vi har haft meget travlt. Der er gode forestillinger derude, og der er dygtige kunstnere indenfor genren, men det tager jo tid at skabe nye forestillinger.

Coronaen har spændt ben for udviklingen af animationsteater overalt i verden. Nogle internationale teatre har skabt forestillinger, endog også ’skærmfestivaler’. Men det sidste er i aftagende.

Mit syn på det er, at de forestillinger, vi præsenterer for vores publikum, skal være levende teater, så børn og voksne kan opleve den vidunderlige stemning og levende kontakt mellem dukkespillerne og publikum. Så publikum kan undre sig og opleve underet!«

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere