Af: Carsten Jensen

9. januar 2011

Projektmagernes støttehjul

Huskunstnerordningen fungerer på mange måder som en vigtig alternativ økonomisk støtteordning for mange børneteaterfolk, der laver spændende projekter på skoler og institutioner landet over. Den seneste tildeling gav bl.a. penge til et højtragende projekt i København og musikalske møder i Horsens.

(9.1.2011) Statens Kunstråd har i sin seneste uddeling givet 4,2 mio. kr. til huskunstnerprojekter over hele landet.

Der var 114 ansøgere til årets anden ansøgningsrunde for Huskunstnerordningen, og heraf fik 65 projekter støtte. De er ‘prioriteret ud fra kunstnerisk indhold, kunstarter, institutionstyper, geografisk spredning samt projekternes omfang’, som det hedder i en pressemeddelelse fra Kunstrådet.

Kigger man listen over de 65 projekter igennem, ses det, at langt de fleste imødekomne ansøgninger er i kommunalt regi og med lokale skoler som udgangspunkt. Bag gemmer der sig ofte både børneteatre og børneteaterfolk, der på denne måde får økonomisk støtte til spændende projekter med deres normale målgruppe – og samtidig sikrer midler til teaterlivets opretholdelse.

Det er som bekendt de færreste danske børneteatre, der modtager så tilpas offentlig støtte, at der er plads til årslønninger til administration og kunstnerisk personale.

’Højt oppe eller helt nede’

På den seneste liste over projektpenge til huskunstneriske aktiviteter optræder bl.a. Steen Haugesen, der har fået 144.000 kr. til projekt ’Højt oppe eller helt nede’. Steen Haugesen er bl.a. drivkraften i teatret Angel Air, ligesom han deltager i andre børneteatres produktioner. Således er han helt aktuelt i færd med at instruere teatret Graense-Loes’ kommende forestilling.

Og teatrets to frontkvinder, Katrine Karlsen og Sissel Romme Christensen, er i øvrigt osse med i Haugesens huskunstnerprojekt, der vitterligt har højdeforskelle som tema.

Projektet foregår nemlig i Brønshøj ved København, hvor Danmarks første højhuse – bygget i starten af 1950’erne – rager op på Bellahøj, mens der ligger flade villaer og trykker sig rundt omkring giganterne.

De to skoler i området, Bellahøj og Rødkilde, leverer børn til projektet. Eleverne skal komme med deres egne historier – både om det at bo højt eller lavt og det at være højt oppe eller langt nede rent humørmæssigt, fortæller Steen Haugesen.

»Og børnene kommer til at arbejde med fire forskellige kunstneriske udtryk. Vi er nemlig fire teaterfolk med hver vores indgang til projektet. Dorte Holbek (scenograf og bl.a. tilknyttet Jytte Abildstrøms Teater, red.) står for det mere fysisk udtryk, Sissel Romme Christensen (scenograf, red.) er mere til projektioner og arbejder meget med lys og skygge, mens Katrine Karlsen (skuespiller, red.) står for det mere personlige indtryk – og så skal jeg selv stå for det mere stedsspecifikke udtryk,« siger Steen Haugesen, der selv er instruktør med performance som speciale og i øvrigt har en baggrund som skuespiller.

Ideen er så at ’montere’ alle erfaringer i en form for forestilling, der skal foregå i Bellahøj-husene, således at publikum – primært børn og voksne fra lokalområdet – kommer rundt i små grupper og ser det praktiske resultat af huskunstnernes anstrengelser…

’Årstider på spring’

Et af de andre projekter – der har modtaget det tredjestørste beløb på seneste huskunstnerliste med 232.500 kroner – står Teaterværkstedet Madam Bach for.

Man har fået en lille kvart million til workshop-projekt ‘Årstider på spring’, der er en videreudvikling af en teaterkoncert, som havde premiere i Shanghai på Expo2010 og som nu bliver til musikalske gæstespil hos børnehaver i Horsens Kommune.

Her inviterer teaterværkstedets Pernille Bach og Christian Schrøder børn og pædagoger ind i en kunstnerisk proces sammen med scenografen Luise Midtgaard.

»Teaterværkstedet Madam Bach har i mange år arbejdet med teater for de mindste med fokus på det nærværende møde og en udforskning af lyd, musik, ord og bevægelser. I forløbet er det det scenografiske, ordene og musikken der er udgangspunktet og omdrejningspunktet for det skabende arbejde med børnene og pædagogerne,« fortæller Christian Schrøder om huskunstnerprojektet, der løber af stabelen i foråret 2011 og involverer seks børnehaver i Horsens Kommune.

»Huskunstnerordningen fungerer jo sådan at de enkelte børnehaver kun skal betale 25 procent af vores honorar, så det er jo skønt for alle parter!« siger Christian Schrøder.

I projekt ‘Årstider på spring’ indgår i øvrigt også musik og tekster fra cd’en af samme navn, der blev produceret i sommeren 2010 og har fokus på de 3-6-årige børns måde at opfatte og sanse årets gang.

Udviklingen af projekt ’Årstider på spring’ er udover huskunstnerpengene også støttet af BUPL, og til alle sangene er der tilhørende bevægelser, som er udviklet i samarbejde med børn, fortæller Christian Schrøder, der selv har stået for tekst og musik, men også har haft musikeren Claus Carlsen og lydmanden Kasper Vorbeck med på cd’en, som bliver fulgt op af en billedbog af samme navn til efteråret 2011.

Vigtigt med mange støttekilder

Teaterværkstedet Madam Bach har også andre undervisningstilbud med offentlig støtte på paletten.

»I de seneste mange år har vi været med i et kulturtilbud i Sønderjylland under CFU, hvor vi kommer ud i børnehaver og på skoler med forskellige forløb, bl.a. ‘Vores Afrika’, der er et interaktivt teaterforløb, hvor børnene kommer med på en musikalsk rejse til Afrika med sang, musik og bevægelser,« fortæller Christian Schrøder.

Samtidig får teatret også tid til turnelivet, ikke mindst med forestillingen ‘Regn’, der som også arbejder med lyde, bevægelser – og vand – og som noget helt nyt i blebørnsteater-nichen bliver tilbudt helt ned til de ganske nyfødte, idet forestillingen henvender sig fra de 0-6-årige…
’Regn’ skal sammen med ‘En mærkelig have’ snart på turne til Finland og Japan, inden teatret til efteråret skal producere en ny forestilling, ‘blÆst’ for de 3-7-årige.

Her har man fået økonomisk støtte fra Skuespillerforbundet i et projekt om at udvikle kunstarter på tværs – det sker helt konkret i et samarbejde med en lydkunstner, en musiker, en instruktør og en scenograf i forarbejdet til ’blÆst’.

Også Scenekunstudvalget (SKU) har støttet forestillingen – samt bevilget en ny turnebil til det flittige teater.

Og således bliver både huskunstnerprojekter og teaterproduktioner et skoleeksempel på, hvordan et børneteater i dagens Danmark kan – og må – sammensætte sin økonomi af mange støttekilder.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere