Af: Carsten Jensen

9. januar 2011

Projektmagernes støttehjul

Huskunstnerordningen fungerer på mange måder som en vigtig alternativ økonomisk støtteordning for mange børneteaterfolk, der laver spændende projekter på skoler og institutioner landet over. Den seneste tildeling gav bl.a. penge til et højtragende projekt i København og musikalske møder i Horsens.

(9.1.2011) Statens Kunstråd har i sin seneste uddeling givet 4,2 mio. kr. til huskunstnerprojekter over hele landet.

Der var 114 ansøgere til årets anden ansøgningsrunde for Huskunstnerordningen, og heraf fik 65 projekter støtte. De er ‘prioriteret ud fra kunstnerisk indhold, kunstarter, institutionstyper, geografisk spredning samt projekternes omfang’, som det hedder i en pressemeddelelse fra Kunstrådet.

Kigger man listen over de 65 projekter igennem, ses det, at langt de fleste imødekomne ansøgninger er i kommunalt regi og med lokale skoler som udgangspunkt. Bag gemmer der sig ofte både børneteatre og børneteaterfolk, der på denne måde får økonomisk støtte til spændende projekter med deres normale målgruppe – og samtidig sikrer midler til teaterlivets opretholdelse.

Det er som bekendt de færreste danske børneteatre, der modtager så tilpas offentlig støtte, at der er plads til årslønninger til administration og kunstnerisk personale.

’Højt oppe eller helt nede’

På den seneste liste over projektpenge til huskunstneriske aktiviteter optræder bl.a. Steen Haugesen, der har fået 144.000 kr. til projekt ’Højt oppe eller helt nede’. Steen Haugesen er bl.a. drivkraften i teatret Angel Air, ligesom han deltager i andre børneteatres produktioner. Således er han helt aktuelt i færd med at instruere teatret Graense-Loes’ kommende forestilling.

Og teatrets to frontkvinder, Katrine Karlsen og Sissel Romme Christensen, er i øvrigt osse med i Haugesens huskunstnerprojekt, der vitterligt har højdeforskelle som tema.

Projektet foregår nemlig i Brønshøj ved København, hvor Danmarks første højhuse – bygget i starten af 1950’erne – rager op på Bellahøj, mens der ligger flade villaer og trykker sig rundt omkring giganterne.

De to skoler i området, Bellahøj og Rødkilde, leverer børn til projektet. Eleverne skal komme med deres egne historier – både om det at bo højt eller lavt og det at være højt oppe eller langt nede rent humørmæssigt, fortæller Steen Haugesen.

»Og børnene kommer til at arbejde med fire forskellige kunstneriske udtryk. Vi er nemlig fire teaterfolk med hver vores indgang til projektet. Dorte Holbek (scenograf og bl.a. tilknyttet Jytte Abildstrøms Teater, red.) står for det mere fysisk udtryk, Sissel Romme Christensen (scenograf, red.) er mere til projektioner og arbejder meget med lys og skygge, mens Katrine Karlsen (skuespiller, red.) står for det mere personlige indtryk – og så skal jeg selv stå for det mere stedsspecifikke udtryk,« siger Steen Haugesen, der selv er instruktør med performance som speciale og i øvrigt har en baggrund som skuespiller.

Ideen er så at ’montere’ alle erfaringer i en form for forestilling, der skal foregå i Bellahøj-husene, således at publikum – primært børn og voksne fra lokalområdet – kommer rundt i små grupper og ser det praktiske resultat af huskunstnernes anstrengelser…

’Årstider på spring’

Et af de andre projekter – der har modtaget det tredjestørste beløb på seneste huskunstnerliste med 232.500 kroner – står Teaterværkstedet Madam Bach for.

Man har fået en lille kvart million til workshop-projekt ‘Årstider på spring’, der er en videreudvikling af en teaterkoncert, som havde premiere i Shanghai på Expo2010 og som nu bliver til musikalske gæstespil hos børnehaver i Horsens Kommune.

Her inviterer teaterværkstedets Pernille Bach og Christian Schrøder børn og pædagoger ind i en kunstnerisk proces sammen med scenografen Luise Midtgaard.

»Teaterværkstedet Madam Bach har i mange år arbejdet med teater for de mindste med fokus på det nærværende møde og en udforskning af lyd, musik, ord og bevægelser. I forløbet er det det scenografiske, ordene og musikken der er udgangspunktet og omdrejningspunktet for det skabende arbejde med børnene og pædagogerne,« fortæller Christian Schrøder om huskunstnerprojektet, der løber af stabelen i foråret 2011 og involverer seks børnehaver i Horsens Kommune.

»Huskunstnerordningen fungerer jo sådan at de enkelte børnehaver kun skal betale 25 procent af vores honorar, så det er jo skønt for alle parter!« siger Christian Schrøder.

I projekt ‘Årstider på spring’ indgår i øvrigt også musik og tekster fra cd’en af samme navn, der blev produceret i sommeren 2010 og har fokus på de 3-6-årige børns måde at opfatte og sanse årets gang.

Udviklingen af projekt ’Årstider på spring’ er udover huskunstnerpengene også støttet af BUPL, og til alle sangene er der tilhørende bevægelser, som er udviklet i samarbejde med børn, fortæller Christian Schrøder, der selv har stået for tekst og musik, men også har haft musikeren Claus Carlsen og lydmanden Kasper Vorbeck med på cd’en, som bliver fulgt op af en billedbog af samme navn til efteråret 2011.

Vigtigt med mange støttekilder

Teaterværkstedet Madam Bach har også andre undervisningstilbud med offentlig støtte på paletten.

»I de seneste mange år har vi været med i et kulturtilbud i Sønderjylland under CFU, hvor vi kommer ud i børnehaver og på skoler med forskellige forløb, bl.a. ‘Vores Afrika’, der er et interaktivt teaterforløb, hvor børnene kommer med på en musikalsk rejse til Afrika med sang, musik og bevægelser,« fortæller Christian Schrøder.

Samtidig får teatret også tid til turnelivet, ikke mindst med forestillingen ‘Regn’, der som også arbejder med lyde, bevægelser – og vand – og som noget helt nyt i blebørnsteater-nichen bliver tilbudt helt ned til de ganske nyfødte, idet forestillingen henvender sig fra de 0-6-årige…
’Regn’ skal sammen med ‘En mærkelig have’ snart på turne til Finland og Japan, inden teatret til efteråret skal producere en ny forestilling, ‘blÆst’ for de 3-7-årige.

Her har man fået økonomisk støtte fra Skuespillerforbundet i et projekt om at udvikle kunstarter på tværs – det sker helt konkret i et samarbejde med en lydkunstner, en musiker, en instruktør og en scenograf i forarbejdet til ’blÆst’.

Også Scenekunstudvalget (SKU) har støttet forestillingen – samt bevilget en ny turnebil til det flittige teater.

Og således bliver både huskunstnerprojekter og teaterproduktioner et skoleeksempel på, hvordan et børneteater i dagens Danmark kan – og må – sammensætte sin økonomi af mange støttekilder.

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere