Af: Carsten Jensen

9. september 2018

Priser, stjernestøv og socialt udsyn

Mads Mikkelsen var den største stjerne, da Lauritzen-Fonden delte priser ud en festlig søndag eftermiddag på Folketeatret. Her fik Det Lille Teater den særlige Børne- og Ungepris. Fonden er udover sine pengegaver til markante kunstnere fra teater, film eller tv kendt for at understøtte projekter og initiativer for udsatte børn og unges vej til uddannelse og beskæftigelse, og det satte et særligt behjertet præg på arrangementet.

Det var bestemt en festlig begivenhed, da Lauritzen-Fonden søndag eftermiddag fyldte Folketeatret ud med scenesjov, prisoverrækkelser og gode og muntre ord fra prisgivere og prismodtagere.

Men egentlig stjal fondens sociale arbejde en pæn bid af showet – på den gode måde – fordi der mellem priserne var indlagt små filmiske og ganske bevægende præsentationer af tre projekter for børn og unge fra udsatte miljøer, som skal give dem muligheder for at blive aktive samfundsborgere: Barndrømmen, Lær for livet og Medvind i Østerbyen i Esbjerg.

Det var således helt i samme ånd, at den store Lauritzen-pris til henholdsvis en kvindelig og mandlig skuespiller som ''påskønnelse af fremragende kunstneriske præstationer' udover de 2 x 250.000 kr. også indeholdt donationer på  2 x 50.000 kr., til en selvvalgt social mærkesag med personlig betydning for prismodtagerne.

Inge Sofie Skovbo – der selv døjer med et skrøbeligt bentøj og havde en krykke med på scenen efter endnu en nylig operation – havde valgt at støtte STH – Servicehunde til Handicappede, mens Mads Mikkelsens donation gik til flygtningearbejdet i REFUNITE.org – hvor han i øvrigt er ambassadør.

Mikkelsen i centrum

Der var små filmiske indslag om og med de to prismodtagere og deres karriere, men de fik også fine motiverende ord med på scenen foruden penge, sølvtøj og blomster – og kvitterede med korte takketaler. 

Mads Mikkelsen havde som vanlig ironi og selvsikker ydmyghed med på scenen, mens han som dagens sidste prismodtager tog imod publikums hyldest som den store internationale stjerne, han også udstråler, at han er.

En nylig international succes hviler på en anden af dagens prismodtagere, idet Lauritzen Fondens Wauw-pris på 30.000 kr. – for en overraskende præstation gik til skuespilleren Claes Bang, der jo fik sit gennembrud med hovedrollen i 'The Square'. Med denne portals vanlige fokus skal det da lige nævnes, at han efter uddannelsen på Statens Teaterskole i 1996 samme år debuterede på børneteatret Skægspire i Odense…

Lauritzen Fondens Visionspris på 100.000 kroner gik til Dramafronten, hvis grundlægger og leder, dramatiker og instruktør Rhea Leman, tog imod fondens næststørste pris, givet for at støtte og udvikle ny dansk dramatik på alle planer. Som tidligere formand for Teaterrådet har hun også et nært kendskab til børneteaterområdet.

Musicalpriser

Videre i prisrækken med to Believe in You-priser a 20.000 kr. til to unge talenter, et af hvert køn, som har gjort sig flot bemærket: Skuespilleren Asta Kamma August – datter af den svenske skuespiller og instruktør Pernilla August og den danske filminstruktør Bille August – og skuespiller og musiker Diluckshan Jeyaratnam, der er af tamilsk afstamning, og allerede kendt som musicalstjerne fra forestillinger som 'Cats' og 'Prinsen af Egypten'.

Han er uddannet fra Det Danske Musicalakademi – og netop den tidligere rektor for dette, nuværende teaterleder af Fredericia Teater, Søren Møller, fik såmænd Lauritzens Backstagepris – på 50.000 kr. – der gives til en 'person, der normalt står i skyggen af skuespillerne på en produktion'. Det er lidt svært at snakke om skygge for Søren Møller, der har sat sit markante aftryk på musicalgenren i Danmark og gjort Fredericia til centrum for både musicals og uddannelse af unge musicalstjerner – helt ned til børn på en halv snes år, som det bl.a. kan opleves i den kommende 'Disneys Musical TARZAN', der har danmarkspremiere på Fredericia Teater 5. oktober.

De små menneskers teater

Og så er denne artikel endelig nået til den pris, der indledte dagens show og som har størst interesse for denne portal, nemlig Lauritzen Fondens Børne- og Ungepris – der ledsages af behagelige 50.000 kr. og tildeles en 'enkeltperson, en organisation eller en gruppe, der har børne- og unge målgruppen i fokus'.  

Det må man afgjort sige, at Det Lille Teater har og har haft i et halvt århundrede, for dette udklækningssted for original og kvalitetsmættet dramatik for små mennesker kunne fejre sit 50-års jubilæum allerede sidste år (se artiklen 'Men geden er væk').

Det var da også med teatrets markante historiske profil som ledetråd, at priskomitemedlem, journalist og forfatter Me Lund, holdt motiveringstalen og insisterede på, at børn trods deres halve størrelse skal tages helt alvorligt som mennesker i egen ret – også når det gælder kunst og kultur.

Det tog Det Lille Teaters leder, Trine Wisbech, med sig i sin korte takketale fra scenen, hvor hun lancerede teatrets motto om 'kun det bedste til de yngste' – det er jo primært de mindste aldersgrupper, der frekventerer Det Lille Teater og teatrets sommerfilial, Marionetteatret i Kongens Have.

Hun sluttede følgelig af med at takke sit publikum – altså ikke det i salen på Folketeatret, men alle de små mennesker, der udfylder den vigtige rolle som publikum til Det Lille Teaters forestillinger.

Lårsvingeri

Selvom Lauritzen Fonden søndag uddelte priser for 26. gang – ja Lauritzen-prisen til kvindelige skuespillere er i virkeligheden en videreførelse af Henkel-prisen, der kan føres tilbage til 1965 – så blev Lauritzen Fondens Børne- og Ungepris blot uddelt for anden gang, idet den da nystiftede pris sidste år gik til teatret Hils Din Mor for deres forestillinger med homoseksuelle temaer, herunder succesen 'Fucking Åmål'.

Dermed blev der altså uddelt otte priser til en samlet sum på 740.000 kroner, som arrangementets konferencier, Pelle Emil Hebsgaard, regnede sig frem til.

Den unge skuespiller fik selv Lauritzen Fondens Believe in You-pris i 2014, hvilket han måtte gøre opmærksom på hele fire gange. Han anlagde efter Deres udsendtes halvsure mening også en rigelig overmunter og jovial linje overfor både de ældre og yngre prismodtagere – inkl. fondsformand Jens Ditlev Lauritzen – men brillerede til gengæld også med flot sangstemme både ved prisuddelingens start og slut.

Til overflod i en scenografi med lårsvingende dansere – fra Pivot Dance Company – der givet skulle bidrage til den festlige stemning, men virkede sært gammeldags. 

Men vigtigst var det jo, at en række gode priser fandt gode modtagere og at Lauritzen-Fonden finder der værd at vælge og belønne kunstnere for deres indsats.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere