Af: Anne Middelboe Christensen

7. april 2011

Portræt: Men ikke et ord til Carsten!

Dette anarkistiske hyldestportræt er skrevet som en hemmelighed. For Børneteateravisens redaktør kan ikke lide festivitas omkring sin egen person. Men selv Carsten Jensen kan ikke slippe for at blive rost for 25 års kompromisløs indsats.

(7.4.2011) Carsten Jensen er ironiens mand. Han elsker for eksempel at sige, at han hader børn – for så ’slipper’ han måske for at blive bedt om at tage snotnæserne på skødet, når han ser babyteater. Han ynder også at sige, at han er træt af børneteater – for så kan han måske ’nøjes’ med at se fire forestillinger om dagen på Børneteaterfestivalen.

Faktum er, at Børneteateravisens redaktør elsker dansk børneteater. Han hader bare at indrømme det. Han vil i hvert fald nødigt sige det med ord. I stedet viser han det gennem sit utrættelige redaktørarbejde med at formidle dansk børneteater, så det både bliver interessant for almindelige børnefamilier og for teaterfolkene selv – og så det giver genklang hos teaterforeningsfolkene og bibliotekarerne og dramalærerne. Og hos kulturpolitikerne.

Den stille mand

I løbet af de sidste 25 år har Carsten Jensen udviklet Børneteateravisen – fra et internt brancheblad på avispapir til en netportal for hele verden. I hvert fald for alle, der kan læse dansk, og som er interesserede i børn og kultur. Det har han kunnet, fordi han har lært branchen så minutiøst at kende, og fordi han agerer mellem teatertemperamenterne på sin stilfærdige facon, der gør ham respekteret og afholdt. Den facon, som giver folk lyst til at holde manden opdateret med nyhederne inden for branchen.

Carsten Jensen er balancens mand. Han forstår om nogen at dele sol og vind lige, så både de garvede og de nye inden for børneteatret kommer til orde. Han tilstræber en fair afspejling af scenekunstens genrer, så de alle sammen kommer til syne i Børneteateravisen – både eventyrteatret, realismeteatret, danseteatret, dukketeatret, fortælleteatret, musikteatret, og hvad de andre undergenrer ellers måtte kaldes.

Desuden følger han med i dansk kulturpolitik og dansk kulturdebat i det hele taget. Udkommer der en rapport om dansk teater, eller udsendes der en officiel pressemeddelelse om dansk børnekultur, så går der ikke mange timer, før nyheden er gengivet af Carsten Jensen. Gerne i en journalistisk nyhedsartikel, hvor han har inddraget relevante kilder, så portalens læsere straks kan få sat sagen i perspektiv.

Den stjerneglade redaktør

Da Børneteateravisen.dk i 2008 gik i luften, afslørede Carsten Jensen samtidig sin nye ambition: At samtlige nye børneteaterforestillinger skulle anmeldes. Det har foreløbig betydet over 300 anmeldte forestillinger. Vel at mærke anmeldelser, der typisk er dobbelt så lange som tidens gængse dagbladsanmeldelser – og som dermed har en tilsvarende større mulighed for at fortolke og perspektivere værkerne.

I dagens medievirkelighed, hvor anmeldelsen er trængt – og hvor anmeldelsen af kunstværker for børn ofte fortrænges helt – er Børneteateravisens anmeldelser med til at sikre en offentlig, nuanceret vurdering af værkerne, som de ikke kan opnå noget andet sted. At mange teaterfolk så er kede af anmeldelsernes stjernesystem, det har hidtil ikke kunnet rokke redaktøren. Men det kan jo være, at han bliver blidere i sinde på dette punkt efter disse første 25 år… (Selv kigger han efter sigende ikke stjerner i sin fritid, men mest efter fugle – langt borte fra teaterhurlumhejet.)

Den diskrete tilskuer

Carsten Jensen er også beskedenhedens mand. Så nej, denne artikel har Carsten Jensen selvfølgelig ikke bedt mig om at skrive. Intet kunne ligge hans beskedenhed fjernere. Teksten vil antagelig også få ham til at udbryde, at han hader anmeldere. Men jeg løber chancen. Så for en enkelt gangs skyld har jeg som kritiker i hans anmelderkorps sneget mig ind i spalterne uden at få lov først.

De sidste to dage har Carsten venligt fulgt mig rundt til Børneteaterfestivalens forestillinger i Randers – ikke mindst til forsamlingshuse og børnehaver i små flækker. Han har siddet lige ved siden af mig og oplevet forestillingerne. Men han har ikke stillet ét spørgsmål for at pirke til mine meninger. Hans etik som redaktør er i top. Uanset hvor uenig han måtte være med mine kunstneriske vurderinger i anmeldelserne bagefter, ville han aldrig betvivle mine oplevelser, så længe jeg kan argumentere for dem. Sådan er en drømmeredaktør.

Andre har tidligere hyldet ham for hans store indsats. Han har modtaget Horsens Børneteaterpris i 2005 for sin redaktørindsats og sit bogværk For det største i det mindste – et strejftog gennem dansk børneteater 1994-2004
. I 2009 blev han tildelt Spring-prisen for sit vellykkede stunt med at bringe Børneteateravisen fra papir til skærm. Og her midt i Børneteaterfestivalen i Randers er han blevet hyldet af teaterfolkene for sine 25 års utrættelige arbejde for deres kunstart.

Men her kommer altså også en anarkistisk tak fra en af hans skribenter, der føler sig privilegeret over at befinde sig under hans redaktionelle vinger og hans gråskæggede overskud. Til lykke, Carsten!

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere