Aprilfestival 2020 afvikles fra 19.-26. april med Holbæk Kommune som vært, og plakaten, der skal stå for den visuelle branding af festivalen, er blevet udvalgt blandt 103 forslag i den plakatkonkurrence, som Holbæk Kommune iværksatte i slutningen af januar i år.
Plakatkonkurrencens jury var sammensat af fagfolk fra kommunens kultur- og kommunikationsafdeling, fra festivalarrangøren Teatercentrum, fra de to lokale egnsteatre Fair Play og Holbæk Teater og tre unge fra SGK (Scenekunstnerisk Grundkursus) og BGK (Billedkunstnerisk Grundkursus).
Vinderplakaten er designet af 26-årige Ditte Stavski, hvis plakat gjorde størst indtryk på juryen og som bedst fangede festivaltemaet 'Mødet, gnisten & drømmen'.
Ditte Stavski bor i Aarhus, men er født og opvokset i den lille by Stevning på Als og student fra Sønderborg Statsskole. Hun er ved uddanne sig til mediegrafiker på Aarhus Tech.
Udover vinderpræmiens 10.000 kr. kan Ditte Stavski glæde sig over, at hendes design nu vil blive brugt både til plakat og allehånde trykte og digitale formater fra nu af og frem til festivalens afvikling næste år i Holbæk.
'Det er lidt en nomadefestival, der bevæger sig fra kommune til kommune, så jeg syntes, der skulle være noget lokalt. Og så skulle plakaten afspejle årstiden. Desuden tog jeg udgangspunkt i, hvad der ville være et godt grafisk design til et bredt publikum', fortæller Ditte Stavski i en pressemeddelelse fra Aarhus Tech og karakteriserer plakaten som et 'fantasiunivers med Holbæks seværdigheder og forskellige teaterrekvisitter, der popper op af en hat'.
(Billedet: Plakaten der skal brande Aprilfestival 2020 i Holbæk. Design: Ditte Stavski)