Af: Carsten Jensen

28. august 2017

Pap og papir og teater

Et entusiastisk hobbyteatervirke er i fokus, når der afholdes international modelteaterfestival i Viby Sj. 7.-8. oktober. Den særlige teaterform, der også kaldes papirteater, dyrkes ellers mest i private hjem og foreninger og har kun ganske få egentligt professionelle udøvere, men til gengæld mange dygtige amatører. Og sin helt egen historie.

Der er et støt stigende antal teaterfestivaler her i landet, og flere af dem har fokus på særlige genrer som gadeteater eller animationsteater – og midt i september afvikles der også en helt ny festival for masketeater i Næstved (se note).

Måneden efter åbnes der så op for en international modelteaterfestival i Viby Sj. – og dermed får en særlig afart af scenekunsten også sin helt egen festival, hvor der udover forestillinger fra Danmark, Holland, Tyskland og England også er udstillinger og foredrag om genren og dens fremtidsmuligheder – her medvirker bl.a. Jytte Abildstrøm og Preben Harris i en debat om modelteater og dets fremtidsmuligheder. 

Festivalen afvikles 7.-8. oktober i kulturhuset KulturCosmos, der sammen med Roskilde Bibliotekerne og Dansk Modelteaterforening er partnere i arrangementet, hvor der er gratis adgang til udstillinger, forestillinger og workshop – hvor børn og barnlige sjæle kan få mulighed for fremstille deres eget lille modelteater i en skotøjsæske…

Teater i miniformat

For det handler jo om teater i miniformat – modellerne er oftest kendte teatre og kan fås i mange størrelser. Og der er både historisk og aktuelt mestendels tale om engagerede hobby-aktiviteter, hvor man måske bygger en flot model af Det Kgl. Teater i sin kælder og spiller 'Elverhøj' for familien, mens andre viser deres produktioner frem for et mindre publikum – og måske også tager en lille entre.

Og som formanden for Dansk Modelteaterforening, Martin Spang Olsen, siger til Teateravisen, så er der 'stort set ingen korrelation mellem kvalitet og graden af 'professionalisme':

»De bedste forestillinger er ofte et næsten anonymt, beskedent projekt med mange års forarbejde. Grundet det lille publikum, der er plads til, og den lange forberedelsestid, er det for de fleste ikke hensigtsmæssigt at gøre det til et levebrød,« som han udtrykker det.

Selv er han i øvrigt i gang med et større synlighedsgørende dokumentarfilmsprojekt, der har strakt sig over næsten tre år og bl.a. skal vises på DK4.

»Der bliver ti afsnit og et samlet, og filmene beskriver, hvad der sker, når der pludselig kommer et modelteater ind i en familien (vores), og vi beslutter os til at arbejde os hen imod en forestilling – i konkurrence med moderne børns hverdag med computere og et væld af andre fritidsaktiviteter.  Det kan man vel også kalde et professionelt modelteaterprojekt, selvom det ikke direkte er forestillingen, vi tjener pengene på…«

Danmarks professionelle papirteater

En enkelt dansk udøver har dog gjort teaterformen til sin levevej, nemlig Svalegangens Dukketeater – som stifter og leder gennem næsten 30 år, Per Brink Abrahamsen, selv har kaldt Danmarks eneste professionelle papirteater. Han er nu også æresmedlem i Dansk Modelteaterforening og deltager selv på festivalen med udstilling og foredrag: Han skal selvfølgelig fortælle om samarbejdet med dronning Margrethe om ’Skibsdrengens fortælling’, hvor majestæten lavede dekorationer, découpager og kostumer til Karen Blixens fortælling for Svalegangens Dukketeater i 2004.

Per Brink Abrahamsen opgør selv sit professionelle virke med teaterforestillinger for et betalende publikum af børn og voksne til ca. 1100 opførelser i ind- og udland fra Frankrig til Rusland – fulgt til dørs af mange gode anmeldelser.

Sidste år fusionerede hans teater med Meklenborg Dukketeater og blev til Papirteatret Meklenborg med fast base hos Teater Katapult på Godsbanen i Aarhus.

Men inden stod han i 2012 for Danmarks første internationale papirteaterfestival, der blev afviklet i Aarhus som afslutning på Svalegangens Dukketeaters 25 års jubilæumssæson – med forestillinger for både børn og voksne, og hvor Per Brink Abrahamsens eget bidrag var voksenforestillingen ’Mother, Tell Me More’, en teaterkoncert med sange af Pink Floyd-guitaristen Sid Barrett, tilsat surrealistiske papirbilleder.

Model eller papir

Det åbner samtidig for en særlig diskussion om forskellen mellem model- og papirteater, der begge bruger miniteatre af pap og med kulisser og figurer i samme materiale.

Distinktionen kan angiveligt angives ved, at modelteatret så vidt muligt kopierer det store (traditionelle) professionelle skuespilsteater, hvor de trykte dekorationer og figurer ofte direkte afspejler faktiske opførelser, mens papirteatret står for en bredere anvendelse af papirmediet, hvor bl.a. man selv skaber og skriver nye forestillinger.

'Papirteater' er det mest brugte udtryk i udlandet, ligesom man både i udlandet og i Danmark (Festival of Wonder i Silkeborg, hvor Svalegangens Dukketeater bl.a. har deltaget flere gange) har kunnet opleve, hvordan papirteater-forestillinger er indgået i professionelle festivaler som en del af figurteatret og altså som en del af hele dukketeaterfamilien i al dens mangfoldighed.

Diskussionen om model- eller papirteater og som særlig afart af dukketeater kan også aflæses i foreningshistorien: Dansk Modelteater Samfund blev stiftet i 1943 som en samling af mange små foreninger rundt omkring i landet, men siden blev navnet ændret til Dansk Dukketeaterforening, inden man i 2006 ændrede foreningen navn til det nuværende, Dansk Modelteaterforening, der har omkring 150 medlemmer.

Lidt historie

Der kan føres lange diskussioner om model- og papirteater og deres forskellige forcer – og hvorvidt de hører til dukketeatergenren eller noget helt andet. Så lad os lige snuse til en bid af historien om en flere hundrede år gammel tradition for at skabe teaterforestillinger med udklippede papfigurer, der føres frem og tilbage på scenen ved hjælp af trælister og i kulisser på teatre, som fås i mange størrelser og udstyrsgrader.

Mange flotte eksemplarer af disse kunne man bl.a. se på det dukketeatermuseum på Folketeatret, der dog blev nedlagt i forbindelse med den store ombygning for få år siden.

Mens miniteatergenren har været dyrket i Europa og ikke mindst Tyskland i flere hundrede år, så sætter man i Dansk Modelteaterforening året for modelteatrets ankomst til Danmark til 1880 og tilskriver det Alfred Jacobsen, der skabte, trykkede og udgav billedark, som kunne købes hos boghandlere og slog de billigere tyske ark af banen. 

Han udgav bladet 'Soufflören', hvor der med en måneds mellemrum blev bragt ark til forestillinger som 'Kaptajn Grants Børn', 'Jorden Rundt i 80 Dage' ('Suffløren' er i øvrigt nu titlen på modelteaterforeningens medlemsblad). 

Siden fulgte bl.a. FamilieJournalen 1914-1931 populariseringen af dukketeaterformen op ved i udvalgte numre af bladet at lægge teater- og billedark – som nu sammen med andre udbyderes værker er skattede samlerobjekter.

Fascination og opdragelse

At teaterformen stadig fortrinsvis har eksisteret på hobby- og familieplanet, kan man også læse på modelteaterforeningens hjemmeside – der i øvrigt bugner med informationer om historien, tekniske aspekter, udgivelser m.v.  – hvor det bl.a. i et historisk tilbageblik hedder:     
'Det danske modelteater kom rigtig godt fra start. Og hvad der umiddelbart kunne se ud til kun at være en nyttig beskæftigelse for børn og voksne, havde udover denne funktion også et opdragende aspekt. Den gang gik man virkelig i teatret og modelteatret havde fra starten en vigtig forbindelse til det rigtige teater. Her kunne man bl.a. se de gode klassikere fra verdens- og danmarkshistorien som man bagefter kunne spille på sit eget modelteater og lære af, både historie men også gode, klassiske, borgerlige dyder'.

Og fascinationen af miniteatret bliver der også sat ord på:

'Fascinationen af miniaturen er jo velkendt fra mange andre hobbygrene, modeljernbaner, modelbyggeri osv. Måske er det en måde at skabe orden i kaos på, at være enehersker i et miniput-univers eller et frirum til kreativ udfoldelse? Modelteatret byder unægtelig på mange udfordringer, både kunstneriske og tekniske. Derfor har de fleste modelteaterdirektører også hver deres vinkel på hobbyen. Modelteaterfolk der arbejder med store, kreative opsætninger af sværvægterforestillinger, andre der interesserer sig mere for den tekniske side af sagen som belysning og effekter, atter andre der gør specielt meget ud af dramatisering og indspilning, modelteaterfolk med samlermani i blodet, atter andre med en teaterhistorisk tilgang osv.'  

Nu løfter de danske modelteaterfolk altså deres hobby frem i lyset på festivalen i Viby Sj., hvor der spilles forestillinger af både amatører og professionelle. Og for både børn og voksne.

Og der bliver måske også diskuteret model- kontra papirteater. 

Seneste artikler

Seneste artikler

Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere