Af: Carsten Jensen

2. september 2009

På vej mod verdenskongressen

Det er nu over et år siden, at Danmark og Sverige vandt retten til at afholde ASSITEJ's verdenskongres i 2011. En lille statusrapport melder, at arbejdet er i fuld gang og ambitionerne tårnhøje, men der er stadig et pænt stykke vej, til alle pengene er i hus.

»Vi skal have den mest inkluderende kongres nogensinde,« lyder det lidt kryptisk fra topfiguren for den imposante internationalt klingende ’17th ASSITEJ World Congress and Performing Arts Festival for Young Audiences’.

Michael Ramløse er således ‘chairman of the Executive Board’ – efter at have forkastet den oprindelige titel som ‘president’. DET var alligevel for meget…

Til at udføre beslutningerne fra og i samarbejde med the executive board på seks danskere og svenskere har man General Secretariat, hvor secretary general er Nicklas Malmcrona fra Sverige og vice-secretary general er Peter Manscher fra Danmark.

Og at det hele er klinger så udenlandsk, har sin naturlige forklaring, når man snakker om den verdenskongres og tilhørende festival samt seminarer, workshops m.v., der skal finde sted i København og Malmø fra 20.-29. maj 2011. ASSITEJ (Association Internationale du Théatre pour l’Enfance et la Jeunesse – så fik vi også det franske med) – den internationale organisation for børne- og ungdomsteater – samler hvert tredje år repræsentanter fra hele verden for at diskutere og udvikle betingelserne for denne særlige teatergenre.

Og derfor er alle sejl sat til i ASSITEJ Danmark og ASSITEJ Sverige, der formelt står for arrangementet, hvor man opererer med et i børneteatersammenhænge svimlende budget på 19-20 mio. kr.

Medejerskab

Og så er vi tilbage ved chairman Ramloese, der ikke just er uvant med betydningsfulde kasketter udi børneteater. Han har selv været generalsekretær for International ASSITEJ i seks år, og på de hjemlige linjer kan han bl.a. skrive fhv. sekretariatsleder på Teatercentrum, fhv. formand for BørneTeaterSammenslutningen, fhv. formand for Refusionsudvalget og meget andet på visitkortet.

Men lige nu og knapt to år frem gælder det målrettet verdenskongressen.

Og det med det ‘inkluderende’ er i det danske-svenske organisationsapparats optik, at så mange lande, organisationer, teatre og mennesker som muligt får indflydelse og dermed medejerskab af kongres, festival, seminarer m.v.

Derfor tager Ramløse, Malmcrona og Manscher allerede nu rundt til internationale festivaler og sikrer sig, at verdenskongressen er et uomgængeligt punkt på programmet. Her fortæller man om arrangementet og indhenter gode ideer, ligesom alle teatre får mulighed for at byde ind som deltagere i den tilhørende festival, hvor man håber på at kunne præsentere 25-30 internationale børneteaterforestillinger i absolut topklasse.

»Vi satser stærkt på, at alle dele af verden skal præsenteres og repræsenteres ved såvel festival som kongres,« lyder det fra Michael Ramløse.

Originale værker

Til festivalen 2011 er hovedkriteriet, at forestillingerne skal være originale værker fra dette årtusinde, der skal være diversitet i genrer og aldersgrupper og geografisk spredning, og så skal de altså udstråle kunstnerisk kvalitet.

Dansk og svenske teatre og forestillinger har ikke plads i den internationale festival, men de får til gengæld deres egen kavalkade i tilknytning til verdenskongressen.

»Det er ikke fordi vi ikke mener, at dansk og svensk børneteater kan klare sig i konkurrence med det globale udbud. Tværtimod kan man sige. Begrundelsen for at dele op i en international og en dansk-svensk festivaldel er, at mange faktisk kommer for at se dansk og svensk teater, som har et godt ry ude i verden. Og netop det at kunne se mere dansk/svensk børneteater var en ekstra grund til, at man stemte for København/Malmø som værter for verdenskongressen,« forklarer Michael Ramløse, der kalder den dansk-svenske festival for et projekt, der skal involvere alle.

Derfor vil arrangørerne i løbet af efteråret tage en rundtur til Øresundregionens teatre for at høre, hvad de kan tilbyde – ligesom der til december afholdes et seminar for alle teatre på begge sider af det sund, der indirekte indgår i det globaliserede festivalslogan: ‘Building bridges, crossing borders’.

‘Frygter det værste’

Udover en masse tilskuere til alle forestillingerne – herunder ikke mindst skolebørn fra både Danmark og Sverige – er succeskriteriet 1500-2000 kongresdeltagere fra alle fem kontinenter.

Og så bimler ordet ‘finanskrise’ jo automatisk op.

»Selvfølgelig kan vi også risikere, at den økonomiske virkelighed får nogle til at blive hjemme, men jeg har lige været i Japan, hvor generalsekretær for japansk ASSITEJ og koordinator af japanernes togt til verdenskongressen, Shinji Ishizaka, fortalte, at ‘han frygter det værste!’ Hvilket vil sige, at der er så mange interesserede, at han overvejer at stoppe for tilmeldingen, når de første 200 er på plads….!«
Bekymringer i venteposition

Og så er det lige det med økonomien. Budgettet på de knapt 20 mio. kr. skal efter planen fordeles ligeligt mellem Danmark og Sverige. Danskerne er p.t. længst fremme, idet der er samlet knapt syv mio. kr. sammen, mens svenskerne til nu sat 300.000 kr. ind på kontoen. Endda svenske – men kursen er jo heldigvis for opadgående. Der er dog ingen bekymrede miner hos hverken broderfolket eller den danske chairman of the executive board.

»Vi gør det på hver vores måde og regner da bestemt med at få alle millionerne i hus,« lyder det fra Michael Ramløse, der erkender, at man kan blive nødt til at fire lidt eller meget på ambitionerne, hvis budgettet ikke holder.

»Men vi har besluttet, at det er tids nok at bekymre sig over eventuelt manglende økonomisk støtte en gang til næste år…«

Børneteateravisen.dk vil løbende følge arbejdet frem mod verdenskongressen i maj 2011.

Interesserede kan også følge med i udviklingen på den nye hjemmeside –
www.assitej2011.info

– hvor man også kan tilmelde sig newsletters

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere