Af: Carsten Jensen

10. september 2009

Øjebliksbillede og udstillingsvindue

Horsens Børneteaterfestival er nu en ren invitationsfestival for ca. 30 udvalgte teatre. Det betyder færre teatre, færre forestillinger – og selvfølgelig også færre billetter – end hidtil. Men til gengæld håber arrangørerne at have skabt en festival med et klart udtryk, således at hvert års festival er et profileret øjebliksbillede af dansk børneteater.

Den tilstundende Horsens Børneteaterfestival 18.-20. september er ‘et udstillingsvindue for efterårets børneteaterkollektion’, lyder det på festivalens hjemmeside med et udtryk, der leder tanken hen på en detailhandel for børnetøj.
Og med betegnelser som ‘opkøbere’ og ‘forhandlere’ frem for de tidligere brugte formidlere, arrangører m.v. er der slet ingen tvivl om, at festivalen i Horsens ER en rendyrket salgsmesse, der så også åbner dørene for de lokale og regionale børn og deres voksne samt diverse fagfæller.
Festivalens kunstneriske program er sammensat af et dramaturgiat, som p.t. består af fire personer (se faktaboks), der via deres smagsløg og en vægtning af ‘alsidighed, variation og kvalitet’ står bag en kurateret festival for ca. 30 teatre, der får fuld betaling for en forestilling – og mulighed for at spille den flere gange i løbet af festivalen.

Plads til wild cards

De nye tider for festivalen, der blev introduceret sidste år, er således slået helt igennem både organisatorisk og kommunikationsmæssigt.
Og projektkoordinator Steen Larsen-Ledet ser frem til en spændende og anderledes festival.
»Vi har jo nu en mere koncentreret festival med et klart udtryk. Men samtidig har vi lavet en form for festival, hvor hver eneste udgave er et øjebliksbillede af dansk børneteater netop nu. Fordi det er det til enhver tid siddende dramaturgiat, der har bestemt festivalens kunstneriske indhold,« siger Steen Larsen-Ledet, som nok er trådt et skridt tilbage i forhold til programmets teatre og forestillinger, men har tænkt sig at komme med bud på ændrnger på de efterfølgende evalueringer af festivalen.
Han forestiller sig bl.a. et mere præcist udvælgelsesprincip omkring forestillinger, som dramaturgiatet skal have set forud for festivalen og vurderet som værende af høj kvalitet – samt et antal såkaldte wild cards til helt nye og usete forestillinger.
Forhandler-Cafe og Teaterseminar

Dramaturgiatet selv skal efter planen også skiftes ud løbende. Op til dette års festival er de tre fra sidste år dog stadig med, men man har udvidet med en person, Anne Dalsgaard fra Teater Hund.
Steen Larsen-Ledet vil ikke rigtig ud med, hvad de fire personer får for arbejdet – der placerer dem ubarmhjertigt i kollegernes søgespot – udover at det består af ‘et relativt lille honorar’, transportudgifter dækket – og ‘kage til møderne’…
»De gør det primært af interesse for selve arbejdet og for festivalens skyld,« lyder det fra projektlederen, der som vanlig også har et stort korps af frivillige til at sørge for optimale rammer for festivalen.
Dertil kommer fire-fem lokale kontaktlærere, som står for en ‘Forhandler-Café’, hvor opkøbere – og teaterfolk m.v. – kan mødes og udveksle erfaringer, gå på nettet og få sig en kop kaffe.
En andet fast indslag, fredagens debatforum, har i øvrigt også skiftet navn og er nu Teaterseminar, mens formidlerne som nævnt er blevet til ‘opkøbere’ og ‘forhandlere’.

Fokus på økonomien

Steen Larsen-Ledet hævder hårdnakket, at den noget mere aggressivt-lydende retorik i steedet for det noget blidere klingende ‘formidlere’ – der tidligere også har haft navne som ‘brugere’ og ‘arrangører’ – ikke er bevidst, men beslutter sig så for, at det jo egentlig er en god markering af festivalens (historiske) egenart: Det har altid handlet om at give arrangørerne de bedst mulige betingelser for at deltage – i form af forudbestilte billetter, koncentreret spillestedsstruktur osv. –
»For opkøberne handler det jo om fokus på økonomi og om at få de bedste vilkår for at kunne bestemme sig for at købe det rigtige. Det er jo også derfor, vi altid har kaldt festivalen for en salgsmesse – opkøbere er interesseret i kunsten og forestillingernes væsen. Det er derfor de kommer til festivalerne i april og september, ellers kunne de jo nøjes med at kigge i Den Røde Brochure og nogle hjemmesider, før de besluttede sig for, hvilke forestillinger de ville have.«

Først til mølle

Som vanlig har ‘opkøbere’ m.fl. – der også dækker alle faglige former for professionelle teaterkiggere – kunnet bestille billetter, før de lokale kom til fadet i slutningen af august.
Med en fordeling på 50/50 for de 8.000 billetter på den reducerede festival har en del formidlere i år oplevet at være for sent ude, selvom de har kunnet bestille ind siden 28. april.
SLL fortæller, at på nuværende tidspunkt er samtlige billetter reserveret.
»Cirka en tredjedel af alle billetter var væk, da vi åbnede for reservation for de lokale her 22. august, og så gik det hurtigt. Men det betyder jo nok, at opkøberne husker at være tidligt ude til næste år. Jeg kan i hvert fald kun kraftigt opfordre dem til, at de benytter sig af den fordel, de har i at have adgang tidligere bestilling,« siger Steen Larsen-Ledet.

Tag blot til Horsens

Men selvom alle adgangskort til festivalen 18.-20. september altså er reserveret, vil der som altid være god mulighed for at sikre sig adgang til forestillingerne via de traditionelt mange uafhentede billetter. Så må man bare møde op til billetudleveringen på selve festivalen.
Mange benytter sig lige så traditionelt af muligheden for at komme ind til forestillingerne ‘på døren’ – altså uden billet – og det vil også gå godt i mange tilfælde.
Men da årets festival altså har markant færre forestillinger end tidligere, skal man så også være forberedt på at gå forgæves…

Steen Larsen-Ledet får næppe selv lejlighed til at se mange forestillinger, mens festival, debatforum m.v. afvikles, men med de nye tider i Horsens må han alligevel nøjes med at have en mening om dem – det er andre, der vælger ud…

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere