Af: Carsten Jensen

27. september 2008

Nye spirer i væksthuset

Otte nye spirer er netop optaget i Dramatikervæksthuset, hvis erklærede formål er at udvikle nye talenter, der kan skrive god dramatik for børn og unge.

Så er jorden gødet for endnu sæson i Dramatikervæksthuset, der starter femte udgave af det succesrige talentudviklingsprojekt, som BørneTeaterSammenslutningen (BTS) iværksatte for første gang tilbage i 1997.

De otte nye spirer er netop blevet udvalgt til det nye projekt, der med start 30. oktober og afslutning juni næste år er en del kortere end de foregående. DV 08-09 omfatter seks kurser, en workshop og et arrangement i forbindelse med den store børneteaterfestival i april 2009 i Ballerup.

Kurserne er overvejende af praktisk karakter, men indeholder også teori omkring anvendt dramaturgi, ideudvikling, oplæg om forskellige teaterfolks arbejdsområder m.v. De foregår både i København og som internatophold på Odsherred Teaterskole i Nykøbing Sjælland.

Og som det forklares i projektbeskrivelsen, så tilrettelægges dramatikervæksthuset ‘ud fra den grundlæggende opfattelse, at en dramatisk tekst aldrig er ‘færdig’, før den realiseres på scenen, og at teater – og måske især børne- og ungdomsteater – bygger på en forståelse fra alle medvirkende om, at åbenhed og lydhørhed imellem parterne (dramatiker, instruktør, scenograf, skuespillere…) gavner alle og fremmer den kunstneriske proces’.

De otte udvalgte

Udvælgelsesproceduren har strakt sig over tre grundige runder – og interessen har forlods været stor. Faktisk har man noteret sig, at hjemmesiden med DV 08-09 har været besøg af 6598 fra april og frem til ansøgningsfristen.

De otte udvalgte blev:

Lotte Faarup
(45) – P.t. en af de tre kunstneriske ledere på statsensemblet for børneteater, Corona La Balance. Hun har en uddannelse fra den italienske teaterskole Campo d’azione teatrale Koreja og har over 20 års erfaring som skuespiller. Dertil kommer flere års erfaring som instruktør, ligesom hun både har skrevet og oversat manuskripter.

Henrik Szklany
(23) – I gang med at færdiggøre bachelor i dramaturgi, Han har bl.a. skrevet og opført fire stykker i en børne/ungdomsteaterforening i Skørping (Nordjylland), ligesom han bl.a. har fungeret som instruktør/dramaturg-assistent og har været med til at starte teatervækstlagsbevægelsen QUONGA i Århus.

Julie Johanne Kirkegaard
(27) – Div. universitetsstudier samt dramatikererfaring med flere forestillinger, bl.a. ‘Syndflod’ på Boldhusteatret (2007). Hu er pt. projektleder af Dramatoriet – et skriveværksted/netværk for ‘up-coming’ dramatikere – og var med til arrangere VILDSKUD 2008 – en festival for uafhængigt teater.

Laura Madsen
(34) – Uddannet cand. mag. i teatervidenskab og historie. Har arbejdet som instruktør/instruktørassistent/skuespiller på div. forestillinger og er medinitiativtager til serveringsteatret ‘La’ det rable”. Hun har desuden undervist på div. dramahold og iscenesat flere forestillinger med børn

Lone Vibe Pedersen
(34) – Bl.a. uddannet i sceneinstruktion og dramaturgi fra Escuela Superior de Arte Dramatico i Spanien. Har bl.a. været på dramatiker på to børneteaterforestillinger, en voksenforestilling og fem kortfilm, instruktør på seks turnerende teaterforestillinger og fire readings samt produktionsleder på ni turnerende forestillinger

Line Hampen Olsen
(37) – Uddannet skuespiller fra Odense Teater Elevskole i 2002. Har bl.a. medvirket i revyen ‘Jul for begyndere’, ligesom hun har erfaring som korsanger og underviser i drama.

Peter Esbensen Hartman
(38) – Autodidakt. Skuespiller siden 1994 m. bl.a. lange kurser i Danmark og England. Har en snes teaterroller samt filmroller og tv på cv’et. Han har også virke som instruktør – samt dukkefører på børne-tv. Har været historiefortæller siden 2005.

Mogens Økjær Jørgensen
(48) – Uddannet bibliotekar. Har bl.a. de seneste fire år skrevet satiriske tekster, primært til Kerteminderevyen, men også til Holbæk Teater og til Odsherred Revyen 2008.

Som det fremgår er der altså godt med teatererfaring i gruppen, der også aldersmæssigt spreder sig pænt over en snes år. Adskillige har altså også prøvet kræfter med dramatikken.

Eksperimenterende frirum

Men der er skam også noget at leve op til her. Ser man tilbage på listen over de 23 udsprungne spirer fra de foregående fire dramatikervæksthuse, springer Jesper Bræstrup Karlsen unægtelig i øjnene som en af de fornemste og i hvert fald flittigste produkter. Han har skrevet særdeles rost dramatik til børneteatrene i en lind strøm siden sin afgang fra DV 97-98 og er bl.a. manden bag ordene i Reumert-prisen 2008 for Årets Børneteaterforestilling (Holbæk Teaters ‘Gidsel’), ganske som han var det i 2004 (Zangenbergs Teaters ‘Nikio og den store samurai’).

Samme Karlsen er i øvrigt at finde i styregruppen for DV 08-09 – sammen med dramatiker og adm. teaterleder Michael Ramløse (Fair Play), instruktør, kunstnerisk leder m.v. Marc van der Velden (Corona La Balance) og Stig Jarl, der er lektor på Teatervidenskab v. Københavns Universitet.

Projektkoordinator er Jonna Beha Oulund, mens dramaturg Jane Rasch atter er projektleder og således står i spidsen for selve uddannelsesforløbet.

»Dramatiker Væksthus er et frirum, hvor deltagerne kan eksperimentere med dramatiske former og ideer uden at være forpligtet af et konkret produktionspres på et teater. Alle på holdet har teatererfaring, men på vidt forskellige områder. Jeg forventer derfor, at der kan blive rig lejlighed til at udfordre egne og hinandens kompetencer. På grund af det korte forløb – fra oktober 08 til juni 09 – vil vi lægge vægt på, at deltagerne skriver et enkelt stykke – men at det skrives på flere måder og for forskellige aldersgrupper. Det kræver mod og vilje, men det tror jeg, at der er i gruppen,« lyder det fra Jane Rasch, inden de nye spirer plantes ud i dramatikervæksthuset.

Seneste artikler

Seneste artikler

At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

»Jeg ville gerne prøve noget nyt og udfordre mit syn på verden. Og det tror jeg kun, man kan gøre ved at se og lytte.« Sådan skriver 25-årige Liv Annette Muus fra netværket UngKult og Teaterkollektivet AFKOM bl.a. i sin personlige rejseberetning fra Italien, hvor hun i starten af november deltog i en række aktiviteter, hvor der blev diskuteret kultur, kunst og teater på tværs af generationer. Det hele var arrangeret af det EU-støttede ForesTEEN-projekt, som Teatercentrum er aktiv partner i.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

»Jeg ville gerne prøve noget nyt og udfordre mit syn på verden. Og det tror jeg kun, man kan gøre ved at se og lytte.« Sådan skriver 25-årige Liv Annette Muus fra netværket UngKult og Teaterkollektivet AFKOM bl.a. i sin personlige rejseberetning fra Italien, hvor hun i starten af november deltog i en række aktiviteter, hvor der blev diskuteret kultur, kunst og teater på tværs af generationer. Det hele var arrangeret af det EU-støttede ForesTEEN-projekt, som Teatercentrum er aktiv partner i.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere