Af: Carsten Jensen

27. september 2008

Nye spirer i væksthuset

Otte nye spirer er netop optaget i Dramatikervæksthuset, hvis erklærede formål er at udvikle nye talenter, der kan skrive god dramatik for børn og unge.

Så er jorden gødet for endnu sæson i Dramatikervæksthuset, der starter femte udgave af det succesrige talentudviklingsprojekt, som BørneTeaterSammenslutningen (BTS) iværksatte for første gang tilbage i 1997.

De otte nye spirer er netop blevet udvalgt til det nye projekt, der med start 30. oktober og afslutning juni næste år er en del kortere end de foregående. DV 08-09 omfatter seks kurser, en workshop og et arrangement i forbindelse med den store børneteaterfestival i april 2009 i Ballerup.

Kurserne er overvejende af praktisk karakter, men indeholder også teori omkring anvendt dramaturgi, ideudvikling, oplæg om forskellige teaterfolks arbejdsområder m.v. De foregår både i København og som internatophold på Odsherred Teaterskole i Nykøbing Sjælland.

Og som det forklares i projektbeskrivelsen, så tilrettelægges dramatikervæksthuset ‘ud fra den grundlæggende opfattelse, at en dramatisk tekst aldrig er ‘færdig’, før den realiseres på scenen, og at teater – og måske især børne- og ungdomsteater – bygger på en forståelse fra alle medvirkende om, at åbenhed og lydhørhed imellem parterne (dramatiker, instruktør, scenograf, skuespillere…) gavner alle og fremmer den kunstneriske proces’.

De otte udvalgte

Udvælgelsesproceduren har strakt sig over tre grundige runder – og interessen har forlods været stor. Faktisk har man noteret sig, at hjemmesiden med DV 08-09 har været besøg af 6598 fra april og frem til ansøgningsfristen.

De otte udvalgte blev:

Lotte Faarup
(45) – P.t. en af de tre kunstneriske ledere på statsensemblet for børneteater, Corona La Balance. Hun har en uddannelse fra den italienske teaterskole Campo d’azione teatrale Koreja og har over 20 års erfaring som skuespiller. Dertil kommer flere års erfaring som instruktør, ligesom hun både har skrevet og oversat manuskripter.

Henrik Szklany
(23) – I gang med at færdiggøre bachelor i dramaturgi, Han har bl.a. skrevet og opført fire stykker i en børne/ungdomsteaterforening i Skørping (Nordjylland), ligesom han bl.a. har fungeret som instruktør/dramaturg-assistent og har været med til at starte teatervækstlagsbevægelsen QUONGA i Århus.

Julie Johanne Kirkegaard
(27) – Div. universitetsstudier samt dramatikererfaring med flere forestillinger, bl.a. ‘Syndflod’ på Boldhusteatret (2007). Hu er pt. projektleder af Dramatoriet – et skriveværksted/netværk for ‘up-coming’ dramatikere – og var med til arrangere VILDSKUD 2008 – en festival for uafhængigt teater.

Laura Madsen
(34) – Uddannet cand. mag. i teatervidenskab og historie. Har arbejdet som instruktør/instruktørassistent/skuespiller på div. forestillinger og er medinitiativtager til serveringsteatret ‘La’ det rable”. Hun har desuden undervist på div. dramahold og iscenesat flere forestillinger med børn

Lone Vibe Pedersen
(34) – Bl.a. uddannet i sceneinstruktion og dramaturgi fra Escuela Superior de Arte Dramatico i Spanien. Har bl.a. været på dramatiker på to børneteaterforestillinger, en voksenforestilling og fem kortfilm, instruktør på seks turnerende teaterforestillinger og fire readings samt produktionsleder på ni turnerende forestillinger

Line Hampen Olsen
(37) – Uddannet skuespiller fra Odense Teater Elevskole i 2002. Har bl.a. medvirket i revyen ‘Jul for begyndere’, ligesom hun har erfaring som korsanger og underviser i drama.

Peter Esbensen Hartman
(38) – Autodidakt. Skuespiller siden 1994 m. bl.a. lange kurser i Danmark og England. Har en snes teaterroller samt filmroller og tv på cv’et. Han har også virke som instruktør – samt dukkefører på børne-tv. Har været historiefortæller siden 2005.

Mogens Økjær Jørgensen
(48) – Uddannet bibliotekar. Har bl.a. de seneste fire år skrevet satiriske tekster, primært til Kerteminderevyen, men også til Holbæk Teater og til Odsherred Revyen 2008.

Som det fremgår er der altså godt med teatererfaring i gruppen, der også aldersmæssigt spreder sig pænt over en snes år. Adskillige har altså også prøvet kræfter med dramatikken.

Eksperimenterende frirum

Men der er skam også noget at leve op til her. Ser man tilbage på listen over de 23 udsprungne spirer fra de foregående fire dramatikervæksthuse, springer Jesper Bræstrup Karlsen unægtelig i øjnene som en af de fornemste og i hvert fald flittigste produkter. Han har skrevet særdeles rost dramatik til børneteatrene i en lind strøm siden sin afgang fra DV 97-98 og er bl.a. manden bag ordene i Reumert-prisen 2008 for Årets Børneteaterforestilling (Holbæk Teaters ‘Gidsel’), ganske som han var det i 2004 (Zangenbergs Teaters ‘Nikio og den store samurai’).

Samme Karlsen er i øvrigt at finde i styregruppen for DV 08-09 – sammen med dramatiker og adm. teaterleder Michael Ramløse (Fair Play), instruktør, kunstnerisk leder m.v. Marc van der Velden (Corona La Balance) og Stig Jarl, der er lektor på Teatervidenskab v. Københavns Universitet.

Projektkoordinator er Jonna Beha Oulund, mens dramaturg Jane Rasch atter er projektleder og således står i spidsen for selve uddannelsesforløbet.

»Dramatiker Væksthus er et frirum, hvor deltagerne kan eksperimentere med dramatiske former og ideer uden at være forpligtet af et konkret produktionspres på et teater. Alle på holdet har teatererfaring, men på vidt forskellige områder. Jeg forventer derfor, at der kan blive rig lejlighed til at udfordre egne og hinandens kompetencer. På grund af det korte forløb – fra oktober 08 til juni 09 – vil vi lægge vægt på, at deltagerne skriver et enkelt stykke – men at det skrives på flere måder og for forskellige aldersgrupper. Det kræver mod og vilje, men det tror jeg, at der er i gruppen,« lyder det fra Jane Rasch, inden de nye spirer plantes ud i dramatikervæksthuset.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere