Nycirkus, dukketeater, dans og musikteater er overskrifterne for de fire kunstneriske udviklingsforløb, som har Udviklingsplatformen for Scenekunst har udvalgt i residensforløbsprojektet TID I RUM’
Formålet er at give frie scenekunstnere og kompagnier tid i rum til at undersøge et kunstnerisk tema, form, arbejdsmetode eller lignende i et tidligt stadie i en kunstnerisk proces. Forløbene er af én til to uges varighed og ligger fra uge 9-14 i 2022. Ud over et gratis scenerum /proscenium scene får de udvalgte kunstneriske undersøgelser stillet en faglig sparringspartner til rådighed, der gav feedback i processen.
De fire udvalgte kunstneriske udviklingsforløb er:
* Teater Kimone v. Henriette Aarup og Cikaros v. Signe Løve Anderskov. De to artister og idémagere har begge 20 års erfaring inden for nycirkus og fysisk teater. Fokus for deres kunstneriske undersøgelse er at udforske en ny cirkusrekvisit/scenografisk element – én stor kube formet af tilsammen 12 metalrør.
Kuben bliver det bærende element i en nycirkus-forestilling, som cirkler om temaet perspektiv.
* Evi Arnsbjerg Brygmann og Bianka Drozdik er begge uddannet dukkespillere ved Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin. Fokus for deres kunstneriske undersøgelse er at arbejde med papir og undersøge, hvordan papir som materiale i en æstetisk og performativ kontekst kan bringes til live, vokse og forgå. Projektet med arbejdstitlen ’Paperlicious’ vil i første omgang bliver præsenteret som en workshop til en konference for terapeuter, som anvender dukker i deres terapi.
* Teater STUK v. Solvej Kyung-Sook Christiansen og Kathrine Høj. Med en nyskrevet musikalsk komedie, som tager udgangspunkt i forestillingen om ’Den perfekte mus-samtale’vil Teater STUK undersøge, hvordan markedskræfterne påvirker vores samfund og mellemmenneskelige relationer og det enkelte individ. Fokus for den kunstneriske undersøgelse er at kickstarte manuskriptudviklingen til forestillingen.
* Visible Effects v. Marie Topp, der skaber koncept-baserede koreografier på grundlag af intens bevægelsesresearch. Topps værker er kendetegnet af, at alle parametre, som fx koreografi, lys og lyd, er drevet af en dramaturgi, som tager sit afsæt i danserens arbejde. Den kunstneriske undersøgelse har fokus på bl.a. at afprøve koreografi og lysdesign til produktionen ’The Labyrinth’.
(Billedet: Dukkespillerne Evi Arnsbjerg Brygmann og Bianka Drozdik arbejder med papir og får nu støtte til et kunstnerisk udviklingsforløb. Pr-foto)