Af: Carsten Jensen

20. januar 2011

Nu går det løs

I går blev sløret løftet for de 27 internationale forestillinger på festivalen i tilknytning til ASSITEJ-verdenskongressen i maj. Og i dag er hele programmet med forestillinger, seminarer, workshops, møder m.v. klar til at tage imod læsere på nettet – for nu kan man tilmelde sig kongres og festival og bestille billetter.

(20.1.2011) Med blot to journalister fra den danske verdenspresse (Danmarks Radio og børneteateravisen.dk) om bord kørte teatret Asterions Hus’ store publikumsbus onsdag formiddag fra København til Malmø, hvor en håndfuld svenske kolleger allerede havde taget plads i Lilla Bellinisalen i Malmö Opera.

Anledningen var et pressemøde om ASSITEJ Performning Arts Festival for Young Audiences 2011 – som arrangørerne i al beskedenhed har udråbt til en af de største internationale scenekunstfestivaler for børn og unge, der nogensinde har fundet sted i Norden.

Festivalen – der afvikles i forbindelse med ASSITEJ’s verdenskongres 20-29. maj i København og Malmø – byder således på 27 forestillinger fra fem kontinenter samt 20 forestillinger fra Danmark og Sverige i en særlig værts-kavalkade.

Og mens de 20 danske og svenske forestillinger har været kendt et halvt års tid, var det onsdag tiden til at præsentere de 27 internationale forestillinger, der skal være den scenekunstneriske ramme om verdenskongressen.

Og det skulle altså meget passende ske i Malmø Opera, der også er valgt som stedet for festivalens åbningsceremoni.

Building Bridges, Crossing Borders

Hvor ASSITEJ-verdenskongressen, der finder sted hvert tredje år et nyt sted i verden, er et mere lukket arrangement for organisatorisk diskussioner, skal festivalen være den udadvendte begivenhed, der også skal symbolisere det grænseoverskridende og brobyggende samarbejde, som Danmark og Sverige viser ved det fælles projekt og som de mange internationale tilrejsende skal have en solid smagsprøve på.

For sloganet ’Building Bridges, Crossing Borders’ er ikke kun et udtryk for de rent praktiske forhold, som kongres- og festivaldeltagere vil opleve, når de må drage over Øresund mellem København og Malmø, men også tænkt som den grænseoverskridende brobygning, der kan finde sted, når mange forskellige kulturer og lande finder sammen i et fælles mål om at skabe professionel scenekunst for børn og unge.

Derfor blev pressemødet i Malmø også brugt til en række politiske og kulturelle statements fra nogle af de økonomiske og praktiske bidragydere til verdenskongressen og ikke mindst festivalen.

Samarbejde og samhørighed

Således talte Bengt Hall, teaterchef for Malmö Opera, Maria Sundqvist, kunstnerisk leder af Operaverkstan, samt Petra Brylander, chef for Malmö Stadsteater, varmt om de muligheder, som festivalen giver for at åbne et vindue mod verden, der både giver inspiration og bidrager til den fortsatte udbredelse af børne- og ungdomsteater på hjemmefronten.

For de tilstedeværende kulturpolitikere var det ikke mindst samarbejdet mellem de to store metropoler i Øresundsregionen, der blev fremhævet.

Københavns kulturborgmester, Pia Allerslev, var bl.a. taget til Malmø for at erklære sin glæde over, at festivalen og kongressen kun kunne ses som et substantielt bindeled i regionssamarbejdet og et godt udtryk for mangfoldigheden og integrationsbestræbelserne.

»Kulturelt er børn nogle af de bedste brobyggere. Åbne, fordomsfrie og klar til at tage imod oplevelser,« sagde hun og lovede at tage sine egne børn med til festivalforestillinger til maj.

Også hendes svenske kolleger, Daniel Sestrajcic, der er formand for Kulturudvalget i Malmø Stad, og Yngve Pettersson, formand for kulturudvalget i Region Skåne, understregede brobygnings-aspektet i deres små bidrag til den dansk-svenske samhørighed denne formiddag.

Sestrajcic pointerede med erfaringer fra sin egen piges afhængighed af computer og YouTube behovet for at få børn til at møde den levende kultur, mens Pettersson talte for behovet for fælles projekter, der kan skabe integration både i Øresundsregionen generelt og specielt mellem de myriader af forskellige kulturer, der nu er bosat i området.

Mangfoldighed og inspiration

Og så var det ellers tid til at få et par verbale anbefalinger af nogle af festivalens forestillinger fra Michael Ramløse (formand for organisationskomiteen bag ASSITEJ 2011) og Niclas Malmcrona (generalsekretær i ASSITEJ 2011).
De har begge sammen med en række andre nøglepersoner i den dansk-svenske organisationskomite rejst rundt til et hav af internationale børneteaterfestivaler for at tage mulige forestillinger i øjesyn – udover de omkring 520 forslag, der er indkommet fra teatre over hele kloden i form af videoer, dvd’er m.v..

Således har de ansvarlige for festivalen haft næsten 600 bud at vælge de 27 internationale forestillinger ud fra.
Udover at alle verdensdele skulle være repræsenteret, har man haft fokus på, at forestillingerne skulle være garanter for mangfoldighed, inspiration og udvikling og samtidig afspejl børn og unges kulturelle erfaringer og identitet – og alt alle målgruppealdre skulle være tilgodeset.

Forestillinger fra 25 lande

Dette puslespil har resulteret i et festivalprogram med forestillinger fra 23 lande plus Danmark og Sverige (se faktaboks).

Til sammen bliver festivalen og den tilhørende dansk-svenske kavalkade på 230 forestillinger i løbet af ti dage, afviklet på en halv snes forskellige scener i hvert af de to Øresundsbyer. Og med sammenlagt 27.000 billetter.
Basisprisen er 10 euro pr. billet, men der arbejdes på familierabatter og fordelagtige transportordninger m.v. for at sikre så stort et flow på festivalen i tråd med arrangementets slogan. For det er tanken, at såvel internationale deltagere som danske og svenske børn og deres forældre skal generere en lind trafik over Øresundsbroen for at se kunsten nærmere an.

Organisationskomiteen arbejder i øvrigt stadig med den sproglige formidling af de mange udenlandske forestillinger, der spiller på originalsprogene. Man forestiller sig bl.a. udleverede synopser over handlingen og evt. synkron-tolkning, men vil tage stilling ud fra hver enkelt forestilling.

En af de 27 har i øvrigt været vist i Danmark, idet australske Fleur Elise Noble viste deres meget specielle teaterinstallation ’2 Dimensional Life of Her’ under sidste års store festival i april i Esbjerg. Nu skal den så spille i Malmø.

Ifølge arrangørerne har der i øvrigt vist sig en ubevidst tendens i de udvalgte forestillinger, idet ganske mange er tematisk funderet i en nutidig bearbejdning af fortiden – herunder dramaer som bl.a. Muren i Berlin, belejringen af Leningrad i Sovjet m.fl.

Klar til tilmeldinger!

Fra i dag kl. 12 – torsdag den 20. januar 2011 – vil det være muligt at se hele programmet på organisationens hjemmeside, dvs. alle festivalens forestillinger og de i alt 75 arrangementer i forbindelse med festival og kongres: Seminarer, workshops, readings, foredrag, debatter m.v.

Man venter omkring 1500 tilrejsende fra hele verden, og arrangementet er således også i høj grad et fagligt møde blandt fagfæller udi scenekunst for børn og unge, og de mange internationale gæster samt danske og svenske teater- og organisationsfolk vil således givet tage deres broderpart af billetterne og befolke de mange arrangementer.

Men håbet er, at børn og unge og andre interesserede i Øresundsregionen også kan få et solidt indblik i, hvad internationalt børneteater kan præstere.

Og således opmuntret kunne man sætte sig ind i teaterbussen og drage tilbage til København.

Se mere på www.assitej2011.info

Seneste artikler

Seneste artikler

At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

»Jeg ville gerne prøve noget nyt og udfordre mit syn på verden. Og det tror jeg kun, man kan gøre ved at se og lytte.« Sådan skriver 25-årige Liv Annette Muus fra netværket UngKult og Teaterkollektivet AFKOM bl.a. i sin personlige rejseberetning fra Italien, hvor hun i starten af november deltog i en række aktiviteter, hvor der blev diskuteret kultur, kunst og teater på tværs af generationer. Det hele var arrangeret af det EU-støttede ForesTEEN-projekt, som Teatercentrum er aktiv partner i.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

At være Den Grønne Kuffert – en rejse til Mantova

»Jeg ville gerne prøve noget nyt og udfordre mit syn på verden. Og det tror jeg kun, man kan gøre ved at se og lytte.« Sådan skriver 25-årige Liv Annette Muus fra netværket UngKult og Teaterkollektivet AFKOM bl.a. i sin personlige rejseberetning fra Italien, hvor hun i starten af november deltog i en række aktiviteter, hvor der blev diskuteret kultur, kunst og teater på tværs af generationer. Det hele var arrangeret af det EU-støttede ForesTEEN-projekt, som Teatercentrum er aktiv partner i.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere