Af: Carsten Jensen

18. marts 2010

Nu er den her igen

Den Røde Brochure for 2010-11 indeholder hele 137 teatre, der falbyder omkring 400 forskellige forestillinger. Og man kan læse anmeldelser af mange af dem her på portalen...

Teatercentrum har netop udsendt en ny udgave af repertoirekataloget Den Røde Brochure, der omhandler sæson 2010-11. Den digre tryksag med den iøjnefaldende røde farve er det ultimative katalog over de muligheder, som de stationære og turnerende teatre tilbyder udi professionel scenekunst for børn og unge.

Ganske få teatre med sådanne forestillinger er ikke med i Den Røde Brochure – det gælder store institutionsteatre som fx. Det Kgl. Teater, landsdelsscenerne – med Aarhus Teater som en fast undtagelse – og enkelte børneteatre, der måske ikke lige har aktivitetsplaner for den kommende sæson.

Der er 137 teatre med i den nye udgave af Den Røde Brochure – hvilket jo siger ikke så lidt om livskraften blandt de danske børne- og ungdomsteatre. Selvom det må medgives, at næppe mere end omkring 50 fungerer som fuldtidsteatre. Resten er ’projektteatre’, der spiller i perioder eller har enkelte turneer og hvor mange af de involverede må beskæftige sig på anden vis (undervisning, musik m.v.), når der ikke lige er bud efter teatret.
Men alle er at regne som professionelle, idet samtlige forestillinger i kataloget er refusionsgodkendte og altså giver mulighed for 50 procents statslig refusion på forestillingsprisen.

Over 180 anmeldte forestillinger

Der er oplistet 410 forestillinger i Den Røde Brochure – i realiteten er der tale om lidt under 400 forskellige teaterforestillinger, idet en del af er samarbejdsproduktioner og således optræder under forskellige teatre – ligesom flere er sat på som gæstespil på de små stationære scener og Børnescenen på folketeatret.dk.

Alligevel er det selvfølgelig et imponerende udbud af scenekunst for børn og unge – og med mange nye spændende produktioner i støbeskeen, som man vil kunne stifte bekendtskab med i løbet af sæson 2010-11.
En hel del er selvfølgelig gengangere fra sidste sæson eller forrige sæsoner. Hvilket fremgår af, at børneteateravisen.dk – og før den Børneteateravisen i papirudgaven – faktisk allerede har anmeldt omkring 180 af brochurens forestillinger.

Går det som forventet, vil yderligere 100 forestillinger blive anmeldt på portalen i løbet af den næste sæson.
Man kan søge på anmeldelserne her på portalen (Find Søg i navigationsbjælken under logoet) – hvis man vil se om den konkrete forestilling er blevet vurderet af en af børneteateravisen.dk’s seks anmeldere.

Historiens duplikerede vingesus

Den Røde Brochure har næsten siden det moderne børneteaters opståen i slut-60’erne været bindeled mellem producenter og aftagere – men tilnavnet pga. farven fik den først efter et par sæsoner. Den første egentlige tryksag var nemlig blå – den gjaldt sæson 1971-72 og havde forestillinger fra blot 11 teatre. Udgiver var forløberen for Teatercentrum – Samarbejdsudvalget for Turneteatervirksomhed, der også tog sig af voksenturneteater.

Men faktisk eksisterer der en forløber for Den Røde/Blå Brochure, idet energiske formidlere fra starten savnede en samlet oversigt over børneteatrenes udbud. Og derfor lod Danmarks Biblioteksforening i juni 1970 udfærdige en fire siders duplikeret sag med ’Tilbud på rejsende teater for børn og unge’.

Her kunne man bl.a. læse om Jytte Abildstrøms Marionetteater fra Charlottenlund, Alazakams Trylleteater fra Farum, Ishøj Teater, Comedievognen fra Amager – og Ray Nusselein, der solgte sin ’Felix og Ray’ for blot 175 kr. til de 3-8-årige. Med bemærkningen om, at transport- og rejseudgifter dækkes af Kulturministeriet – hvor flere af de øvrige teatre opererede med ’plus transport’ som en variabel økonomisk størrelse.

Den børnekulturglade politiker

Om ’Felix og Ray’ hedder det i sin fulde længde: ’Børnehappening, hvor tilskuerne selv råber, peger, ler, giver gode råd, så det bliver til en forestilling på ca. 45 minutter’…

Nusseleins teater, der hurtigt blev til Paraplyteatret, havde hele seks forestillinger med i det lille turneprogram – men blev overgået af datidens helt store spiller på markedet, Comedievognen, der præsenterede 11 forestillinger…
Ophavskvinden til det duplikerede ’katalog’, der var tænkt som en hjælp til primært børnebibliotekernes teaterindkøbere, var Ingerlise Koefoed (1922-2007), der udover at være bibliotekar og siden bibliotekskonsulent også blev en markant kulturpolitiker for SF. Hun var således medlem af Folketinget fra 1979-90 og var 1982-90 formand for Kulturudvalget, hvor hun talte varmt for kulturtilbud – herunder børneteater – til børn.

Seneste artikler

Seneste artikler

God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere