Af: Carsten Jensen

24. juni 2010

Noget stort i vente

ASSITEJ’s verdenskongres i maj 2011 tager mere og mere form. Der åbnes i Operaen i Malmø og lukkes på Refshaleøen i Danmark. 17 af de internationale forestillinger til den tilhørende festival er udvalgt – og forleden blev også de ti danske bidrag til den afsluttende dansk-svenske kavalkade udpeget.

Der ventes mindst 1.500 kongresdeltagere med professionelt børneteater som absolut førsteprioritet, når den 17. ASSITEJ World Congress afvikles i København og Malmø til næste år i maj.

De kommer fra alle verdens kontinenter – Antarktis dog undtaget – for at snakke fag og afholde generalforsamling og se teater og netværke på alle leder og kanter.

Men det er også hensigten, at hele Øresundsområdets børn og unge og deres forældre får adgang til festlighederne i form af teaterfestivaler med spændende international og nyskabende scenekunst.
Dertil kommer en lang række workshops, seminarer, temadage m.v., som i større eller mindre grad er åbne for både teaterfolk og andre interesserede.

At verdenskongressen og de tilhørende festivalaktiviteter for første gang finder sted i to store byer i hvert sit land, er en både spændende og logistisk udfordring, som også afspejles i kongressens og festivalens overordnede tema: ’Building Bridges, Crossing Borders’. For grænser er ikke kun afskærmende, men også overskridende, og broer kan jo være selve symbolet på samhørighed.

’En kongres over broen viser helt fysisk, hvordan kulturelle, sproglige, politiske og ikke mindst kunstneriske grænser kan ophæves’, som den dansk-svenske organisation skriver på verdenskongressens hjemmeside.

Åbningsceremoni i Malmø Opera

Men transport over en bro gør det jo ikke alene, så der har været arbejdet ihærdigt, siden det i maj 2008 blev besluttet at overlade verdenskongressen i 2011 til det dansk-svenske initiativ (se evt. tidligere artikel på portalen: ‘På vej mod verdenskongressen’
)

Michael Ramløse, chairman of the Executive Board, kan således nu løfte sløret for nogle af de steder, som verdenskongressen og festivalen vil indtage.

»Åbningen af kongressen og festivalen sker i Malmø Opera, mens afslutningsarrangementet finder sted i København på ‘Halvandet’ på Refshaleøen på Amager,« fortæller han.

Det centrale festivalsted i København bliver Folketeatret med fire scener i brug, mens Malmø Stadsteater lægger tre scener til festivalforestillingerne. Der er direkte togforbindelse fra Nørreport til Malmø Central og ca. 250 meters gåtur hvert sted, så det er ikke besværet med afstande, der skal afholde deltagerne fra at besøge begge sider af sundet.

Der er p.t. udvalgt 17 af de 25 internationale forestillinger til festivaldelen, efter at mere end 300 hundrede har budt ind med forestillinger.

Mange er forinden blevet taget i øjesyn af en nedsat Festival Selecting Commitee og de øvrige repræsentanter for ASSITEJ Sverige og ASSITEJ Danmark.

I det hele taget gør man meget for at sikre interessen om arrangementet.

»Vi har besøgt rigtig mange festivaler og diskuteret kongressen og hele inklusionsprogrammet, der altså går ud på, at ASSITEJ-repræsentanter, teatrene og deltagerne skal vide og føle, at de er medejer af hele arrangementet,« fortæller Michael Ramløse, der selv har besøgt bl.a. Frankrig, Wales og Rusland i det sidste halve års tid.

De ti danske bidrag

I den internationale afdeling indgår en særlig ‘nærområde-festival’ med forestillinger fra Finland, Island, Norge og de tre baltiske lande, mens arrangørerne har valgt at lave en særskilt dansk-svensk kavalkade for ikke at dominere den internationale festival.

Denne kavalkade vil bestå af ti danske og ti svenske kvalitetsforestillinger – og forleden blev de danske bidrag så fundet via en afstemning fra medlemsteatrene i ASSITEJ Danmark.

Der var indstillet i alt 58 forestillinger, og følgende ti blev valgt ud:

– Åben Dans Production: Mig Dig Os (0,5-4 år)
– BaggårdTeatret/Mungo Park: Opsang (14 år og op)
– Batida: Ouverture (10 år og op)
– Carte Blanche: Kalejdoskop (8 år og op)
– Gruppe 38: Du må være en engel, Hans Christian (7 år og op)
– Holbæk Teater: Gidsel (14 år og op)
– Limfjordsteatret: Pinkie (12 år og op)
– Meridiano Teatret: Anima (4-10 år)
– Refeksion/Teater My: Himmelsange (2-4 år)
– ZeBU: Stranden (6 år og op)

Disse forestillinger kan dermed se frem til ekstraordinær interesse fra både internationale deltagere og lokale børn og unge til maj næste år.

Denne dansk-svenske festival sker i øvrigt efter samme model som weekendarrangementet på de årlige april-festivaler, rent organisationsmæssigt.

»Vi forestiller os noget i retning af en ny forestilling en gang hver halve time, og at hver forestilling spiller to gange pr. dag. Vi satser på at finde et spilleområde, hvor det hele er inden for kort gåafstand. Tanken er så, at en kongresdeltager skal kunne nå f.eks. seks forestillinger på samme dag,« fortæller Michael Ramløse om kavalkaden, der finder sted de to sidste dage af begivenheden, altså 28. og 29. maj.

Ideen er så, at fem danske og fem svenske forestillinger spiller i København og tilsvarende i Malmø. Forestillingerne bliver så stående til dagen efter, mens det er publikum, der ’bytter’ by.

Generalforsamling i Odd Fellow Palæet

Men der skal jo også snakkes om børneteatrets vilkår og de mange ASSITEJ-centres muligheder og arbejdsforhold, og det sker ved ASSITEJ’s generalforsamling som finder sted i så fornem en lokalitet som Odd Fellow Palæet i København – hvor der også er natcafe – og i Sankt Gertruds Kloster i Malmø. Her vil natcafeen dog være på Stadsteatern.

Der er således faldet en masse praktiske aftaler på plads, men der er masser af arbejde for arrangørerne også det næste år, inden verdenskongressen slår portene op til maj.

»Vi har bl.a. stadig noget finansiering, der skal falde på plads. Det arbejdes der hårdt på – og vi er meget fortrøstningsfulde . Og i forhold til deltagernes transport over Sundet er vi i forhandlinger med trafikstyrelsen og DSBFirst, som kører Øresundstogene om særlige rabat-ordninger og særlige ’ASSITEJ-afgange’ med sær-vogne for deltagere,« fortæller chairman Ramløse.

Færdigt program 15. januar

Det samlede program for verdenskongres, festivaler m.v. præsenteres på ASSITEJ 2011’s hjemmeside 15. januar 2011 – hvor der også åbnes for bestilling af festivalpakker.

Nyt vil her være muligheden for ’gradueret’ deltagelse, således at de udenlandske deltagere kan nøjes med ‘halve pakker’ og altså ikke skal binde sig for alle ti dage, som kan være for lang tid – eller for dyrt – for nogle.
De lokale danske og svenske teatre skal også efter planen for alvor involveres i arbejdet med at lave den bedste og mest interessante ASSITEJ-verdenskongres nogensinde.

Der har allerede været afviklet dansk-svenske seminarer, udflugter m.v., og en ny følger i det tidlige efterår, fortæller Michael Ramløse.

»Nu er der faldet så mange af de helt overordnede ting på plads i planlægningen, at det giver god mening at involvere vores teatre i begge lande – nu kan vi se de konkrete opgaver og udfordringer, så det er muligt at få gang i ’decentralisering’ og specialisering i forhold til de mange opgaver, som teatrene skal være med til at løfte.
Hele dette arbejde tilrettelægges i samarbejde med ASSITEJ DANMARK og SVENSK ASSITEJ – og vi vil bl.a. gentage og udbygge den meget vellykkede workshop vi havde med teatre fra København og Malmø i februar med et tilsvarende arrangement her i efteråret.«

Man kan løbende følge med i forberedelserne via verdenskongressens hjemmeside
: www.assitej2011.info

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere