Som opfølgning til den noget polariserende debat om dansk ungdomsteater, som teaterchef Jon Stephensen, Aveny-T, fik sat gang i med et interview i Politiken – og hvor Teateravisen valgte at konfrontere Jon Stephensen med hans synspunkter (se artikel) – bringer Nanna Bøndergaard Butters med sit indlæg, 'Hvor skal samtalen om dansk ungdomsteater føre os hen?' diskussionen om ungdomsteatret videre. Med udgangspunkt i, at 'i teaterbranchen bør vi altid være nysgerrige på vores egen praksis og på publikum. Kan der være noget rigtigt i Jons påstande?'
Hun har været projektleder/koordinator for et flere måneder langt projekt, FUT (Festival For Ungdomsteater) på ZeBU, der både har været visning af ungdomsteater og en undersøgelse af teatrets relevans for de unge (se note) og nu er afsluttet.
Festivalen har bl.a. indeholdt syv ungdomsforestillinger, hvor 800 billetter er udleveret og hvor 300 unge har set flere forestillinger. Dertil kommer workshops og snakke.
Blandt centrale pointer fra undersøgelsen er, at de unge, der ser teater som en del af deres skoleundervisning, i høj grad vurderer deres forestillingsoplevelse i forhold til læring; de vil gerne se forestillinger med temaer, de kan genkende sig selv i, og de vil gerne inddrages i forestillingerne og være i dialog med de voksne scenekunstnere.
Det kan man læse mere om i Nanna Bøndergaard Butters' aktuelle indlæg om ungdomsteater og i den undersøgelse fra festivalprojektet, der forventes at udkomme som en rapport i løbet af foråret og bliver tilgængelig offentligt.
I FUT indgik også debatter med 200 unge og et brancheseminar i januar og februar, som måtte aflyses pga. corona-situationen. Der arbejdes i stedet på at producere en lille film, hvor unge udtaler sig om ungdomsteatret.
(Billedet: Unge i snak i forbindelse med ZeBU's FUT-projekt, der både var en visning af ungdomsteater og en undersøgelse af ungdom og teatret som medie. Foto: A Drenna Production)
(caj)