Af: Carsten Jensen

23. februar 2009

Når teater skal i bogform

Mange af de teaterstykker, der spilles på de store teatre, ender før eller siden med at blive udgivet i bogform. Det gælder også for en del af børneteaterdramatikken. Det er ikke nogen guldgrube for hverken forfattere eller forlag, for der er tale om ganske små oplag.

Dramatikeren Thomas Howalt har netop fået udgivet teaterstykket 'Den største fjende' på forlaget DRAMA.

Det kan han så glæde sig over, mens han venter på, at Teatret Fair Play sætter stykket 'Hemmeligheden' op. Det skulle være sket i dette forår, men ændrede planer på teatret har skubbet opsætningen til næste sæson.

'Hemmeligheden' er det afgangsstykke, som Howalt lavede som afslutning på DramatikerVæksthuset 2007 – en spændende tekst om tre søskende og deres døde mor.

'Den største fjende', som han har skrevet i samarbejde med dramaturgen Bent Holm, fortæller om den danske kong Harald Blåtand, der skabte et land, men betalte med sit liv og sin kærlighed.

Med mere end 26 roller og en varighed på to timer er det ikke lige beregnet til et omkostningsbevidst dansk børneteater, men forhistorien er også en helt anden:

»Jeg skrev teksten med kyndig bistand af dramaturgen Bent Holm på opfordring af Nationalmuseet, der gerne ville have et stykke i deres skoletjeneste, som på en anden måde formidlede forhold omkring kristningen af Danmark,« fortæller Thomas Howalt.

En god fornemmelse

»Da vi havde skrevet teksten, blev Bent og jeg enige om at sende den til Drama til mulig udgivelse. Vi fik en pæn kvittering, der meddelte, at stykket ville blive læst af og vurderet med henblik på udgivelse. Så gik der et par måneder, hvorefter lederen af DRAMA meddelte, at man gerne ville udgive stykket. Vi reviderede teksten nok en gang og sendte denne til sats. Samtidig kontaktede jeg en af mine venner, som tegnede det omslag, som vi anvender. Så blev teksten fremsendt i første korrektur, hvor Bent og jeg metodisk gennemgik samtlige kommaer og hvad vi ellers kunne finde. Vi fik andenkorrektur, og så gik der et par måneder, hvorefter der dumpede en håndfuld kopier ind ad brevsprækken sammen med en meddelelse om, at stykket også var at finde i DRAMA's online-katalog online,« siger Thomas Howalt, der er glad for at se sit stykke i bogform:

»Det er en god fornemmelse at se sit stykke i print – det er den store oplevelse. Jeg kan huske et interview med en forfatter, som i Weekendavisen fortalte, at efter at man i årevis har arbejdet med en bog, som bliver antaget,, så risikerer man, at når bogen endelig udkommer, er det med absolut INGEN effekt. Det var det sværeste – at man ikke engang kunne efterlade lidt ringe i vandet. Der skal med andre ord knokles for at få sit skriv ud i verden,« funderer Howalt, der faktisk også sendte sit afgangsstykke, 'Hemmeligheden' til DRAMA – som dog afviste det.

»Men jeg har været glad nok for samarbejdet med DRAMA. De har fuldt ud holdt aftalerne og involveret mig i udarbejdelsen af omslaget mv. til 'Den største fjende'. Jeg kan nok forestille mig, at der er anderledes indtægter at hente på et marked med 10-12 gange så mange indbyggere, men her i landet må man nok primært nøjes med ære og hæder!”

Få aktører

Vil man udgive et stykke dramatik i Danmark, er der ikke så forfærdeligt mange muligheder. Faktisk blot to hovedaktører, nemlig Dansk Teaterforlag – der kalder sig Danmarks største forlag for amatørteater og skoleteater – og altså DRAMA, der er en filial under Dansk Amatør Teater Samvirke, men udgiver såvel amatørteaterstykker som professionelle stykker, der bl.a. er blevet spillet på danske teatre. Samt en masse gode fagbøger og teaterbibliografier.

Det er også hos DRAMA, at flere dramatikere fra dansk børneteater har fundet vej med deres værker.

Men hvordan gør man egentlig, hvis man som glad og god amatør eller professionel dramatiker vil have sit værk ud i bogform?

Børneteateravisen.dk har sendt en række spørgsmål til Teaterforlaget DRAMA's direktør, Liselotte Lunding.

Hvor mange skuespil bliver der egentlig sendt til jer om året?

Liselotte Lunding (LL): »Vi får tilsendt mellem 70 og 100 skuespil om året, og heraf udgiver vi vel 30-35 af dem.«

Og hvordan fungerer det så, når et teaterstykke bliver udvalgt?

»Når det gælder et stykke dramatik for børn, bliver alt læst grundigt igennem af DATS' børne- og ungdomskonsulent, der også ved, hvad der rører sig rundt om i landet. Det er meget svært at få fat på gode stykker på det område, så ofte laver vi et udviklingsprojekt , hvis vi kan se, at der er 'noget' i stykket, der kan bruges. Så går et samarbejde i gang med dramatikeren – og ofte kommer der et fint stykke ud af det. Hvad voksendramatikken angår, er det ikke så svært at få fat på. Det kommer løbende ind ad døren, og her er det DATS' teaterkonsulent, der læser alt igennem. Vi rekvirerer også selv stykker fra dramatikere, der måske netop har fået sat deres stykke op på professionelle scener.

Når konsulenterne har læst stykkerne igennem, tager vi dem op i vores redaktionsgruppe og beslutter, om det bliver en udgivelse eller afslag,« fortæller Liselotte Lunding om udvælgelsesprocessen, hvor man ikke skelner mellem professionelle og amatører, opførte eller nyskrevne stykker.

Men hun medgiver dog, at det er nemmere med et allerede opført stykke, der allerede har været gennem hele vurderingsprocessen…

Frieksemplarer og royalties

Ganske som digtsamlinger er teaterstykker ikke kendt for de store oplag, og hos DRAMA betyder det ca. 150 trykte eksemplarer – med mulighed for genoptryk. Liselotte Lunding fortæller, at de første 100 af disse normalt er solgt inden for det første halve år. Og så er der selvfølgelig succeserne. Og her indtager Line Knutzons 'Først bliver man jo født!' en klar førsteplads.

LL: »Men vi sælger også stykkerne som A4-arbejdsudgaver med spiralryg – det er selvfølgelig primært til dem, der ønsker at opføre stykket.«

Har I mange sager om ulovlig kopiering af jeres teaterstykker? Det er jo 'billigere' at købe et stykke og selv stå for koperingen?!

LL: »Vi kan selvfølgelig kun informere om, at man ikke må kopiere – men køber man et rollesæt hos os, følger vi dem til dørs, hvis de ikke betaler opførelsesafgift. Værre er det selvfølgelig, hvis man bestiller et eksemplar hos boghandleren og efterfølgende kopierer det. Det er svært at komme til livs,« siger DRAMA's direktør, der også oplyser, at cirka 60 procent af salget foregår via netbutikken, mens resten er telefonisk kontakt og de traditionelle boghandlere.

Hvad for dramatikeren egentlig ud af udgivelsen?

LL: »Forfatteren får i første omgang ti frieksemplarer som honorar ved udgivelsen – og efterfølgende 15 procent af udsalgsprisen pr. solgt eksemplar. Arbejdsudgaverne giver dog kun fem procent af udsalgsprisen.«

Det er altså ikke via bogudgivelserne af deres stykker, at dramatikerne kan skovle millionerne ind. Men det skal jo ikke forhindre folk med gode tekster og stykker i at forsøge sig…

Heldigvis skal den indledningsvist nævnte Thomas Howalt ikke leve af sin dramatik. Han er en foretagsom sjæl og har i mange år arbejdet i den danske spilbranche. Sidste år havde han således en halvtidsstilling på Filminstituttet med at udvikle den første danske støtteordning for computerspil, men underviser p.t. på den danske filmskole i instruktion – med animations- og computerspil eleverne – og i klassisk dramatik på manuskriptlinjen.

 

Se også artiklen 'Den tyske forbindelse' (05-12-2008) om det tyske Harlekin Theaterverlag, der udgiver en lang række danske børneteaterdramatikere i såvel Tyskland som resten af verden.

Seneste artikler

Seneste artikler

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere