Af: Carsten Jensen

27. april 2012

Mød dem i Ringsted!

Festival 2012 går ind i sin afsluttende fase med det store weekendarrangement, hvor 190 forskellige forestillinger er på programmet. Der har været run på billetterne, men det er stadig muligt at tage til Ringsted og ganske gratis skifte bekendtskab med det verdensberømte danske børneteater på verdens største festival af sin art.

Torsdag aften blev der i et spektakulært festivalshow i Ringsted Kongrescenter uddelt smagsprøver på nogle af de overmåde mange forestillinger, der er det konkrete indhold af Festival 2012 i Ringsted og Sorø. I ugens første fire dage er de i alt 190 forskellige forestillinger blevet spillet i deres fulde længde på lukkede arrangementer på kommunernes skoler, institutioner m.v. – samt enkelte af dem også som officielle ’forestillinger i hverdagene’ til glæde for både børn og deres voksne.

Nu gælder det så det store overflødighedshorn af en weekend, hvor samtlige forestillinger atter bliver spillet som gratis forestillinger for de lokale, de tilrejsende formidlere, de internationale teatergæster og de mange danske teaterfolk m.fl.

Denne weekend er således kulminationen på den 42. festival i en ubrudt række af arrangementer, hvor dansk børneteater møder et lokalområde i en overvældende blanding af kulturel manifestation og salgsmesse.

For selvom det for værtskommunerne handler om at præsentere deres borgere for en stor begivenhed, vise deres dedikation til kultur for børn og unge og sikre sig synlighed i omverdenen, er det for teatrene også en særdeles vigtig mulighed for at få arrangører og formidlere i tale med henblik på næste sæsons salg af turneforestillinger til skoler, institutioner, biblioteker, teaterforeninger m.v.

Unge i fokus

Arrangørerne fra Teatercentrum har i år registreret næsten 300 gæstende formidlere fra hele landet, og i denne flok af vigtige arrangører finder man også en større flok unge, der skal være med til at finde egnet teater til fremvisning for deres jævnaldrende.

Der er således i disse år stor fokus på det inkluderende, de unge som målgruppe og som arrangører –  og på årets festivalweekend i Ringsted kan man som formidler, teatermenneske m.v. atter ’låne en ung’ til at tage med til forestilling. Det er unge mellem 13-20 år fra hele landet, der står til rådighed for en anderledes teateroplevelsessnak.

De er let genkendelige i deres gule T-shirts – og der er i år også en flok fra Ringsted 10. klassecenters internationale linje parat til, under navnet ’Young Eyes’, at servicere de mange udenlandske observatører.  

De unge var/er også i fokus på festivalens konferencer og seminarer. Torsdag kunne deltagerne stifte bekendtskab med forskellige arbejdsmetoder til at inddrage børn og unge i scenekunstens skabende processer, og fredag var seminartemaet ’KulturCrew – unge som kulturformidlere’. Fænomenet vokser frem mange steder i landet, hvor man nu uddanner skoleelever til at være arrangører og hjælpere og pr-mennesker osv. for besøgende teatergrupper (og musik- og dansearrangementer m.v.).

’Den hemmelige succes’

Unge bemægtiger sig også Teatercentrums Facebook-univers for at fortælle om deres oplevelser på festivalen – i øvrigt i hård konkurrence med de mange deltagende teatergrupper, der selvfølgelig også bruger de(t) sociale medie(r) til at promovere deres forestillinger på festivalen.

Også de lokale medier har været flittige til at reklamere for Festival 2012 som en enestående begivenhed og en unik lejlighed til at studere det berømmede danske børneteater nærmere og i alle dets aspekter, idet de mange forestillinger tilbyder kunst i alle genrer og for alle aldersgrupper.

Synlig ER festivalen i hvert fald i Ringsted i denne weekend, hvor en lang række af byens skoler, kulturhuse, sportshaller, kongrescenter m.fl. er fyldt med teater. Også selvom kulturminister Uffe Elbæk (R) ved festivalens officielle åbningsarrangement mandag aften tale om dansk børneteater som en ’hemmelig succes’.

DET kan han og kulturpolitikerne sagtens rette op på med bedre bevillinger og betingelser for selvsamme teater, der står for en væsentlig større del af landets teaterforestillinger end deres andel af de statslige støttekroner. Hvad Gitta Malling, der er formand for teatrenes egen organisation, TIO (Teatrenes InteresseOrganisation), da heller ikke undlod at gøre opmærksom på i SIN tale.

Tag til Ringsted

Men netop nu er det altså den store chance for at se næsten 190 forskellige eksempler på kunst for blebørn, større børn og unge i Ringsted denne weekend. Med og uden egne børn, med og uden en udlånt ung.

Børneteateravisen.dk har allerede anmeldt omkring 120 af festivalens deltagende turneforestillinger. Listen kan ses i artiklen ’Gensyn med Ringsted’. Men portalens fem garvede anmeldere er nu i fuld gang med at nå at se så mange af resten som muligt.

Disse anmeldelser vil blive bragt her på portalen løbende over resten af året, alternerende med anmeldelser fra de mange stationære forestillinger for børn og unge, der er en anden side af det store danske børneteaterbillede.

Se mere om festivalen, inkl. program, billetter m.v. på www.festival2012.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere