Af: Carsten Jensen

1. oktober 2012

Mest for de mindste

Fra 14.-21. oktober afvikles Amager Børneteaterfestival med 14 forskellige forestillinger og fokus rettet mod teater for de helt små og mindre børn. Men der spilles rigtig meget børneteater for både de små og lidt større mange andre steder i landet i efterårsferien.

Der spilles børneteater rigtig mange steder i landet i den tilstundende efterårsferie, og på Amager har de taget konsekvensen fuldt ud ved for tredje år i træk at arrangere en hel festival – i år fra 14.-21. oktober 2012, hvor der spilles 22 forestillinger til særlig glæde for de små og mindre børn (fra 1-11 år) og deres forældre, bedsteforældre og andre interesserede.

Festivalen er et samarbejde mellem flere lokale kulturinstitutioner, herunder selvfølgelig Teatret ZeBU, der siden etableringen som lille storbyteater har sat sit markante præg på Amagers teaterliv.

Amager Børneteaterfestival er vokset fra udgaven i 2010 med syv teatre og 12 opførelser på fire spillesteder til i år at have 14 teatre og altså 22 opførelser – på otte forskellige steder på Amager (se faktaboks).

Og de lokale børn har også haft deres lille andel i programmet:

»Festivalen fokuserer sædvane tro på forestillinger for de mindste og mindre børn, men som noget nyt sendte vi allerede i april en gruppe unge børnekulturpiloter – mellem 10 og 13 år –  fra Urbanplanen på Amager til den store børneteaterfestival i Ringsted, hvor de – som eksperter – har set og vejet i alt ti forestillinger for de lidt ældre børn,« fortæller ZeBU’s kunstneriske leder, Marc van der Velden.

De unge udvalgte så forestillingen ‘The Ildsjæl in the Classroom’ med Dansk Rakkerpak, og den tilbyder festivalen nu gratis ved et arrangement lørdag den 20. oktober kl. 13 på Solvang Bibliotek (der skal dog reserveres adgangstegn), mens billetter til de øvrige forestillinger koster beskedne 30 kr.

Fokus på de små forestillinger

Det var ZeBU, der efter etableringen som lille storbyteater og åbningen af den stationære scene  i Amager Kulturpunkt i januar 2010 tog initiativet til Amager Børneteaterfestival og samtidig valgte konceptet med at lade festivalen dreje sig om de helt små og mindre børn.

»Det gjorde vi dels ud fra vores og andre kulturinstitutioners erfaring med, at det i skolernes efterårsferie er ekstra svært at trække børn i skolealderen-  via deres fritidshjem eller –klubber –  ind i teatret. I modsætning til vuggestuer og børnehaver er fritidshjemmene nødt til at være meget mere ‘loose’ og impulsive i deres planlægning, da de aldrig ved, hvor mange børn der dukker op netop den dag. For det andet har vi fra ZeBU direkte satset på konceptet, da vi i vores egen programmering i resten af året mere og mere lægger vægt på forestillinger til børn og unge i skolealderen. På den måde bliver efterårsferiefestivalen et fint komplement til vores normale programmering,« lyder det fra Marc van der Velden, der er primus motor i udvælgelsen af festivalens forestillinger, mens hans teater i øvrigt rent teknisk/praktisk deltager på lige fod med de øvrige seks deltagende kulturinstitutioner i festivalens afvikling, hvor hver af de syv involverede parter har to forestillinger på deres respektive spillesteder.

Bevidst repertoirevalg

Dermed bliver Amager Børneteaterfestival altså også indirekte ZeBU’s bidrag til teater for de allermindste, selvom teatret selv ikke producerer for de aldersgrupper.

Det har man gjort tidligere som statsensemble og under navnet Theater La Balance (fx. ’Soldans og månespil’), mens fusionspartneren Corona Danseteater som selvstændigt ensemble lavede flere danseforestillinger for de helt små.

»Men da vi etablerede os som fast stationær scene i København, tog vi bestik af, at mange af vores kollega-teatre i hovedstaden jævnligt producerede småbørnsforestillinger og byggede deres profiler på det. Vi mener, at vi skal – og kan – komplementere repertoiret i byen med forestillinger for de ældre børn og unge. At det så er en del sværere at sælge billetter til dem, er en anden sag. Men vi bliver ved,« siger Marc van der Velden, der da heller ikke helt vil udelukke, at man kan finde på at lave småbørnsteater engang i fremtiden.

Næsten hemmeligt i Vanløse

Før teatret flyttede til Amager og tog navnet ZeBU, var man som Theater La Balance i øvrigt også med til at arrangere en efterårsfestival i Vanløse, hvor teatrets hjemsted, Smedehallen, blev brugt til nogle af festivalens forestillinger.

Den er man helt ude af nu, men Vanløse Børneteaterfestival eksisterer dog endnu, om end i beskeden udgave og uden de store markedsføringsmæssige armbevægelser.

Går man ind på hjemmesiden for Kulturstationen – hvor festivalen afvikles – (www.kulturogfritid.kk.dk/kulturstationen-vanløse) kan man dog finde frem til, at årets udgave består af fire forestillinger (Madam Bach: ‘Blæst’, Teater My: ‘Små skridt’ og Meridianos ‘Al tid i verden’ og ‘Anima’) med billetpris på 30 kroner, mens der hver dag fra 15.-19. oktober (kl. 9-15) er en såkaldt teaterlounge med fri entre, hvor børn kan lege, klæde sig ud, høre fortællinger – eller ’ligge og kigge op i loftet før og efter forestillingerne’, som der står på hjemmesiden…

For de små på de store scener

Efterårsferien byder naturligvis også på børneteater mange andre steder. I både hovedstaden og landets andre byer med stationære børneteatre er der dugfriske forestillinger for allehånde aldersgrupper, mens mange biblioteker landet over arrangerer småbørnsforestillinger i den skolefri uge.

På Bådteatret i Nyhavn byder man også på børneteater. Her spiller Teater Bloom 'Ib er et æg', Teaterturbinen 'Alene' og Hr. Teater 'Bagage' (se www.baadteatret.dk). Og på Team Teatret i Herning byder man på gæstespil i form af 'Blæst' med Madam Bach og 'Klokkeren' med Randers Egnsteater (se www.teamteatret.dk), mens fx. Nørregaards Teater har inviteret Asterions Hus indenfor med 'Mosekonens bryg' (se www.nrt.dk).

Et par af landets store teatre har også familieteater på programmet i efterårsferien. På Det Kgl. Teater er Bamse og Kylling således tilbage med ‘Kom Bamse, nu balletter vi’, som danser over Gamle Scene med ni forestillinger i perioden 12.-16. oktober, mens skuespilleren Henrik Koefoed  sammen med  Det Kgl. Kapel fortæller det musikalske eventyr om ’Peter og ulven’ for hele familien i Operaen 19. og 20. oktober.

Odense Teater har gang i en anden klassiker og spiller i Sukkerkogeriet en over to timer lang dramatisering af Mark Twains ‘Huckleberry Finn’ (fra syv år), der i øvrigt er instrueret af en kendt børneteatermand, nemlig Fair Plays kunstneriske leder, Robert Parr.

Aarhus og Aalborg Teater holder familieteaterfri i efterårsferien ganske som Folketeatret i København, der dog har sin Børnescenen, hvor et gæstespil af Loops360´(‘Habengut’) fylder efterårsferien ud.

Hvad angår de øvrige københavnske institutionsteatre, kan man på Nørrebro Teater som noget nyt møde musikteater for de tre-årige og op i ’Rosa i Rytmeskoven’, mens Østre Gasværk tager sig af de otte-årige og op med fantasy-musikteaterstykket ’Skammerens datter’.

Og så skal det da lige med, at hvis man (hellere) vil se børn og unge spille teater på professionelt niveau, er Eventyrteatret aktuel med familiemusicalen ’Valhalla’ (fra fem år), der spiller i Glassalen Tivoli.

Et overblik over scenekunst for små, mindre og større børn, unge og deres voksne kan fx findes via Kultunaut-logoet her på portalen samt www.scenen.dk – og lokalt via lokale medier m.v. Mange af de nævnte forestillinger er blevet anmeldt her på portalen, hvis man vil kigge anmelderne over skulderen, inden turen går til teatret…

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere