Carsten Jensen

6. november 2023

Men hun går ikke på akkord med kunsten…

Selvom Teater Akkord er helt ny i den turnerende børneteaterbranche, er kvinden bag rig på kunstneriske erfaringer – som freelance iscenesætter, skuespiller, musiker og underviser m.v. – og flere vellykkede samarbejdsproduktioner bag sig. Men nu har Signe Kærup Dahl altså også etableret rammerne til at skabe sine helt egne forestillinger.

Der dukker hele tiden nye teatre op og forsøger at slå sig igennem i den hårde branche som turnerende børne- og ungdomsteater, hvor der venter udfordringer i form af generelt vigende salg af forestillinger og kamp om de begrænsende statslige støttemidler.

Et nyt bekendtskab er Teater Akkord, der har netop haft premiere på sin første forestilling, ’Storemyr og Lillemyr. Bjerget i skoven’ for de 2-6-årige, som blev vist på Teater ZeBU og fik gode anmelderord med på vejen her i Teateravisen.

’Lyslevende dukketeater’ lød det i overskriften fulgt op af en konstatering af, at ’Signe Kærup Dahl er en eminent dukkefører og medspiller, der veksler mellem rollerne som fortæller og Storemyr og Lillemyr’ (se anmeldelse).

Signe Dahl Kærup Dahl, der også har etableret teatret, er tillige stykkets dramatiker, komponist, scenograf og dukkemager. Forestillingen er lavet i samarbejde med ZeBU, der også skal stå for turnesalg – og var medproducent på ’Max dig op!’ fra 2021, hvor Signe Kærup Dahl stod for    koncept og ideudvikling og var en af de tre medvirkende, mens ZeBU’s kunstneriske leder, Jørgen Carlslund, stod for instruktion.

Mødet med en ide

Til januar venter i øvrigt en ny co-produktion med ZeBU, så hvorfor egentlig have besværet med at etablere sit eget teater, når man har en så estimeret samarbejdspartner netop på børneteaterområdet?

»Jeg føler mig meget privilegeret over at have muligheden for at co-producere. Mit eget teater er tiltænkt små produktioner Jeg har altid haft en entreprenant side og en stor lyst til at deltage i hele skabelsesprocessen. Jeg er fascineret af, hvordan en pludselig inspiration kan forvandle sig fra en lille spire til en idé til en færdig forestilling som kan komme ud i verden,« fortæller Signe.

»Jeg har oprindeligt en musikbaggrund, hvor man øver i bandlokalet, og når man er klar til at spille koncert, tager man ud i verden og først dér lønnes man.«

I teaterverdenen lønnes man fra prøveperiodens start. Og det er godt! Men det gør også at processen fra inspiration til forestilling kan tage rigtig lang tid. Først skal der søges penge, og får man penge, skal man finde et tidspunkt hvor alle medvirkende kan, og når produktionstiden endelig oprinder, er al den energi og inspiration som fødte projektet, måske falmet og andre inspirationer fylder mere.«

Mit eget teater, Akkord, er lavet ud fra en stor lyst til at skabe scenekunst her og nu. Det er bare mig i mødet med en idé.«

»På større produktioner med mange involverede er det nødvendigt at træffe en masse valg i forberedelsesfasen. I forestillingen ’Storemyr og Lillemyr. Bjerget i skoven’ er alle parametre blevet skabt sideløbende. Dramatisering, musik, scenografi, dukker er alle blevet udviklet i vekselvirkning. Jeg har haft fingrene nede i materialet i stedet for at træffe beslutningerne på papiret og på idéplan. Det er en sanselig og intuitiv arbejdsform, hvor det ene afføder det andet. Det kan jeg enormt godt lide,« lyder det fra Signe, der kan trække på egne erfaringer fra et omfattende virke som freelance skuespiller, komponist, iscenesætter og underviser m.v. og opgaver på en lang række af landets store og mindre teatre.

Plads til at lege, undersøge og skabe

– Du har jo allerede erfaring både fra voksenteatret og børne- og ungdomsteaterområdet, så hvordan oplever du denne særlige niche i teaterlivet og deres produktions- og spilleforhold m.v.  

»Jeg ved ikke, om jeg på den måde kan sige noget generelt om forskelle på børne- og voksenteatre. Det afhænger meget af, hvilket teater man er tilknyttet. Jeg har dog altid søgt de steder, hvor der var plads til at lege, undersøge og være medskabende.«

»I mit samarbejde med ZeBU og Jørgen Carlslund har jeg altid oplevet en fælles ambition og lyst til at udforske, udfordre, udfolde og udvikle både skabelsesprocessen og teatergenren. Det har betydet, at vi løbende siden 2016 har arbejdet sammen om bl.a. ’Max dig op!’ – og til januar skal vi igen co-producere og skabe forestillingen ’Det Magiske Klippekort’.

Tidligere har jeg fungeret som konceptudvikler og skuespiller. Denne gang skal jeg følge min idé til helt til dørs og instruere. Jeg er lige nu midt i forberedelsesfasen og føler mig meget privilegeret og ydmyg over at have så mange kompetente mennesker omkring mig. Det er virkelig en kontrast til min egen produktion med ’Storemyr og Lillemyr’, hvor jeg lavede det hele selv – med kompetent konsulenthjælp fra Astrid Kjær Jensen og Jørgen Carlslund. To meget forskellige og på hver sin måde berigende oplevelser. Jeg glæder mig over, at begge forestillinger kommer ud i verden og forhåbentligt møder en masse børn!«

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere