Af: Carsten Jensen

15. september 2010

Med hatten i hånden

Onsdag den 15. september blev dagen, hvor Scenekunstudvalgets støtteliste til børneteaterområdet i sæson 2011-12 blev offentliggjort. Det blev til 43 bevillinger og et samlet beløb på knap 31 mio. kr. – og dermed blev næsten halvdelen af de indsendte ansøgninger honoreret i det siddende udvalgs sidste uddeling, der havde ekstra fokus på danseteater for børn og unge.

(15.09.2010) Scenekunstudvalget (SKU) har været tidligt ude i år i det siddende udvalgs sidste uddeling af støtte til børneteater – gældende for sæson 2011-12 Siden følger så voksenteaterområdet, biler og teknisk udstyr, garantifondslisten m.v.
I år indledte man altså med børneteaterområdet, hvorfra man i alt modtog 90 ansøgninger om støtte. De løb op i knap 100 mio. kr. (97.568.947 kr. præcist), og det var så næsten 70 mio. kr. mere, end SKU kunne afse til det gode formål…

Det betød i rene tal, at man har uddelt 30.642.000 kr. til 43 ansøgere – og heraf er syv projekter inden for professionel dans med børn som publikum, der er et af udvalgets fokusområder. Således støtter man bl.a. den første internationale danseteaterfestival for børn og unge, SWOP, som Åben Dans Productions vil arrangere og som skal udvikle sig til en biennal begivenhed, hvor danske og europæiske koreografer, dansepædagoger, producenter og formidlere vil få mulighed for at mødes og udveksle ideer og tanker.

Ikke de store udsving

En hurtig gennemgang af støttelisten (se faktaboks) viser, at de fleste driftsstøttede børne- og ungdomsteatre har bevaret deres støtteniveau. Det gælder således Asterions Hus, Meridiano, Nørregaards Teater, Refleksion m.fl, mens bl.a. Teater Hund (+ 600.000), Batida (+ 200.000) og Teater Patrasket (+ 200.000) har fået et løft og Teater2Tusind (- 200.000) en tilbagegang, men differencerne kan måske udledes af de enkelte teaters ansøgninger. Således har AbstraXteater efter to år med 800.000 kr. i driftsstøtte til næste sæson blot 250.000 at lave kunst for.

ZeBU – det tidligere statsensemble/Corona La Balance – der i indeværende sæson er på sit andet år med et to millioner kroners tilskud fra SKU, må affinde sig med 1,5 mio. kr. til den kommende sæson.

Nyt driftsstøttet teater med en lille million er Passepartout Theatre Production, men bag det navn gemmer sig den uhyre produktive Jacques Matthiessen, der iscenesætter her og der og alle vegne – herunder en række børneteaterprojekter i diverse tredjeverdenslande.
Til gengæld må man på støttelisten atter kigge langt efter Jytte Abildstrøms Teater, der ellers sidste gang blev ’taget til nåde’ igen og fik støtte til en produktion i indeværende år efter forrige års tab af driftsstøtte. De søgte om støtte til en ny produktion, men fik altså afslag.

Etablerede gengangere

Med 43 støttebevillinger til næste sæson mod 30 i år – og altså også næsten ti millioner mere i børneteaterpuljen end sidste års 21 mio. kr. – er der blevet plads til både alle de ’faste’ driftsstøttede og en hel del projektstøtte. Med i regnestykket skal dog også, at man sidste år ikke behøvede at indregne fx. Meridiano, Teater Hund, Batida og Corona La Balance (nu ZeBU), der var på deres andet år af en to-årig tildelt driftsstøtte.

Blandt listens mange projektstøttede teatre er de fleste også nærmest, hvad man kan kalde etablerede gengangere, og bag personnavne gemmer sig ofte fungerende børneteatre. Således er Steen Haugesen udover at være scenekunstintruktør med forestillinger i bl.a. Teatret Dyrelab og Teater Portamento også indehaver af teatret Angel Air, mens koreografen og danseren Ingrid Tranum også er grundlægger af danseteatret Saga Dance Art Collective.

Ganske ny og ukendt er dog fora1748, og en googling afslører i første omgang en aftenskole med bl.a. musik og teater i Odense…

Mange af støttelistens projekttitler har karakter af arbejdstitler, så det kan sagtens være en forestilling med et helt andet navn, der rammer formidlere og publikum i løbet af sæson 2011-12.

Men alt i alt viser listen over de projektstøttede dels, at de mange teatre, der må leve med den årlige uvished om projektstøtte trods de urimelige produktionsvilkår er i stand til at fastholde et højt og støtteværdigt niveau – samt måske også at Scenekunstudvalget har valgt det sikre frem for alt for nye og uprøvede projektmagere i sin sidste tildeling.

Bedstefar fik en slat til

Udover de mange teatre, der med projektstøtte i baghånden i sæson 2011-12 kan kalde sig støttede teatre og bl.a. derfor automatisk har opnået refusionsgodkendelse, er også flere af de etablerede egnsteatre (Grønnegade Teater, Odsherred Teater, Fair Play og Møllen) med på støttevognen med enkeltprojekter.

Og endelig skal det nævnes, at der blev der 150.000 kr. ekstra til Hans Nørregaards Bedstefar-teater (se artiklen ’Bedstefar kommer!’
) udover indeværende sæsons 400.000 til projekt ’Gråt er godt’. Med flokken af bedstefædre/over 60-årige – de to kriterier for deltagelse – er der så også sørget for, at det ældre segment af børneteaterfolk får lidt kvalitetstid på landevejene…

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere