Af: Henrik Lyding

4. maj 2015

Med døden inde på livet

Råt og rørende fortælleteater om en formidabel dansk modstandskvinde under Anden Verdenskrig.

Modstandsmænd var der mange af under krigen. Og endnu flere lige efter krigens slutning!

Vi kender knap så mange danske kvinder, der bød tyskerne trods. I hvert fald hvis man kigger i historiebøgerne. Derfor er det godt, at historien om en virkelig modstandskvinde nu bliver til teater. Fordi det er en stærk historie, og fordi den bliver fortalt med masser af liv og sjæl bag ordene.

I begyndelsen sidder hun på en stol. Ellen Nielsen, en kone på vej til koncentrationslejrene i en godsvogn. En fangetransport i december 1944 et sted i det nordlige Tyskland. Hun er 56 år og normalt bosiddende på Amager, hvor hun også er født i Dragør i 1888. Vi hører om hendes første kærlighed, som ender med at blive hendes mand; og om de beskedne kår hun vokser op i, hvor familien lejer ud til landliggerne fra København om sommeren.

Voksenlivet bruges blandt andet som fiskerkone på Gl. Strand, og da krigen kommer, bliver manden samtidig alvorligt syg og dør. Ellen står alene tilbage, og nærmest ved et tilfælde kommer hun med i modstandsbevægelsen, hjælper folk til Sverige og smugler illegale blade og våben. Det er det, der går galt, hun arresteres og dømmes til døden, men ender i stedet heldigt i Frøslevlejren, inden hun sendes videre til de rigtige koncentrationslejre i Tyskland.

Det er her, togturen slutter. Ved ankomsten til lejren. Og nok så effektfuldt rejser skuespilleren sig først op fra stolen på det tidspunkt i fortællingen. Hvorefter vi hører om procedurerne i lejren, om sult og nød, kulde og død blandt 45.000 kvinder, stuvet sammen og plaget af tyfus og diare.

En hæslig historie er det. Ikke mindst da Ellen bliver erklæret uarbejdsdygtig og bare bliver lagt til at dø af sult og tørst. Men hun overlever og bliver ligslæber ved gaskamrene, indtil de hvide busser kommer og henter hende og andre danske og norske fanger til Sverige frem mod krigens slutning.

Glimrende fortæller

Hele dette livsforløb berettes med et nærvær og en nerve, der suger os ind i dramaet.

Skuespilleren Pernille Stockfleth er en glimrende fortæller, djærv, lun og kontant i udtrykket, når hun står der i simpelt tøj med tørklæde om håret og personificerer denne Dragør-kone med det barske liv.

Mod slutningen hører vi også om årene efter krigen frem til Ellens død i 1967, lige som vi som krølle på historien får forklaringen på, hvorfor Pernille Stockfleth overhovedet er kommet til at beskæftige sig med denne kvinde.

Monologen ledsages af David Kampmanns diskrete guitar-akkompagnement, der skaber atmosfære omkring ordene og får pauserne til at virke mættede med drama.

Umiddelbart ligner og lyder dette her som endnu en voksenforestilling, forklædt som ungdomsteater, men jeg føler mig ret overbevist om, at unge i dag, med den interesse, der er i dag for Anden Verdenskrig, vil blive fanget ind af historien og den intensitet, den fortælles med.

Et helt og voldsomt dramatisk hverdagsliv fortalt på bare 50 intense minutter. Og så med bund i virkeligheden, når den er allermest barsk.

Seneste anmeldelser

Seneste anmeldelser

Fyldt fantasi
Den Jyske Opera:
'Volapyk'
Opera er sjovt og let at kapere, når det, som i Volapyk, bliver serveret i en kombination af ’skønsang’, betagende ”sær” musik, badutspring, og løjerlige ting og kostumer. Og når tilgangen og energien ligner den ’alt-er-muligt’-agtige som er motor i børns egne lege.
I en seng på hospitalet…
Frøken Fracasos Kompagni:
'I Bertrams Hjerte'
Ved at veksle mellem grotesk humor og en små poetiske billeder, som nænsomt kombineres med dukkeføring, formår Frøken Fracasos Kompagni i en dynamisk vekslen mellem gakket sjov og stille alvor at sende et vigtigt budskab om at man skal tale sammen om døden ud på en kanal, så det suser lige ind på lyst- og lystavlen hos både børn og voksne.
Hæsblæsende kaos
Thy Teater:
'Sit – på det tørre'
Komikken i 'Sit – på det tørre' overspilles ud over alle smertegrænser
Ugly-grøn saftevand med skæv skrædderstilling
Klare Elenius:
'Naboen danser'
Eller hvad med selvlysende kaktus med smidig knæbøjning? Klara Elenius fanger ungernes æstetik og kombinerer med lidt dans, lidt ensomhed – og lidt kedsomhed
Kærlighed i blomsterbedet
Teater Rio Rose:
'Slagmark'
Rio Rose har skabt en visuel smuk og nærværende forestilling om menneskers manglende forståelser for hinanden. Tableau afløser tableau i et stramt koreograferet og fragmentarisk opbygget hverdagsdrama.
Nationalitetsforskudt
Ramaskrig:
'Medfødt - hvem fanden gider være svensk'
Det er ikke rart at blive mobbet for at være svensker. Ramaskrig er til slapstick med sproget uden at fortabe sig i de dramatiske dybder
Fyldt fantasi
Den Jyske Opera:
'Volapyk'
Opera er sjovt og let at kapere, når det, som i Volapyk, bliver serveret i en kombination af ’skønsang’, betagende ”sær” musik, badutspring, og løjerlige ting og kostumer. Og når tilgangen og energien ligner den ’alt-er-muligt’-agtige som er motor i børns egne lege.
I en seng på hospitalet…
Frøken Fracasos Kompagni:
'I Bertrams Hjerte'
Ved at veksle mellem grotesk humor og en små poetiske billeder, som nænsomt kombineres med dukkeføring, formår Frøken Fracasos Kompagni i en dynamisk vekslen mellem gakket sjov og stille alvor at sende et vigtigt budskab om at man skal tale sammen om døden ud på en kanal, så det suser lige ind på lyst- og lystavlen hos både børn og voksne.
Hæsblæsende kaos
Thy Teater:
'Sit – på det tørre'
Komikken i 'Sit – på det tørre' overspilles ud over alle smertegrænser
Ugly-grøn saftevand med skæv skrædderstilling
Klare Elenius:
'Naboen danser'
Eller hvad med selvlysende kaktus med smidig knæbøjning? Klara Elenius fanger ungernes æstetik og kombinerer med lidt dans, lidt ensomhed – og lidt kedsomhed
Kærlighed i blomsterbedet
Teater Rio Rose:
'Slagmark'
Rio Rose har skabt en visuel smuk og nærværende forestilling om menneskers manglende forståelser for hinanden. Tableau afløser tableau i et stramt koreograferet og fragmentarisk opbygget hverdagsdrama.
Nationalitetsforskudt
Ramaskrig:
'Medfødt - hvem fanden gider være svensk'
Det er ikke rart at blive mobbet for at være svensker. Ramaskrig er til slapstick med sproget uden at fortabe sig i de dramatiske dybder