Af: Carsten Jensen

1. august 2018

Masser af teater i byrummet

Der er teatermæssige oplevelser på gader og stræder og torve og havne mv. over hele landet i august i et næsten overbudsagtigt omfang. Det sker i form af enkeltstående forestillinger hist og her, men også med en masse små og større festivaler. Teateravisen har forsøgt at få et overblik.

Solen brager tilsyneladende mere eller mindre ufortrødent videre over Danmark og har muligvis intentioner om at holde ved et godt stykke tid endnu.

Hvilket om ikke andet er gde nyheder for de mange udendørs events med scenekunst, der er planlagt i august og rummer alt fra enkeltstående forestillinger på det lokale torv til både ganske små, lidt større og helt store og landsdækkende gadeteaterfestivaler.

Dertil kommer opera i København og temafestivaler i H.C. Andersens navn i Odense og Shakespeares ditto på Kronborg m.v., – events, der også har flere udendørs oplevelser på programmet.

Men alt i alt er der lagt op til en lang række oplevelser i byrummet over det ganske og danske land de kommende uger. Og for mange danske og udenlandske kompagnier betyder det en turneagtig aktivitet fra event til event.

Helsingør, København og hele landet

Godt nok er fx årets internationale gadeteaterfestival på Bornholm sluttet for et par dage siden, men der er stadig vældig gang i Nordens største af slagsen, PASSAGE Festival, der har fyldt Helsingborg fra 27. juli, men de næste dage koncentrerer sig om Helsingør.

Festivalen har dog også en lang række afstikkere til andre svenske og danske byer i et større turneprogram, der også rækker ind i flere af de små lokale gadefestivaler rundt omkring.

Også Copenhagen Opera Festival er i fuld gang – men det ER altså gadeteatret, der dominerer de kommende uger rundt omkring – og rent arrangementsmæssigt må siges at kulminere, når Danmarks Internationale Gadeteaterfestival fra 12.-26. august fylder hele ni byer med akrobatik, komik, slapstick og andre kunstneriske indslag i form af forestillinger fra bl.a. Frankrig, Spanien, Storbritannien, Holland, Argentina og Chile.

I alt spilles der over 100 forestillinger i  Esbjerg, Randers, Silkeborg, Ikast-Brande, Guldborgsund, København, Frederiksberg, Gentofte og Køge – og der er aktiviteter i mindst tre af byerne på samme tid i festivalperioden (se link til festivalens spillesteder og -tider i faktaboks).

'Gadeteater er gratis, det er høj kvalitet og publikum får en kulturoplevelse helt enkelt', siger festivalleder Zelis Niegaard.

'Du kan både planlægge at komme til en forestilling, men det kan også være noget, du oplever spontant: På vej hjem med ungerne eller når man er ude og handle. Pludselig sker der noget. Pludselig er man del af en fælles oplevelse – man taler sammen, man griner sammen. Det er alt sammen noget, der udvider verden og beriger livet', lyder det fra tyrkisk-fødte Zelis Nygaard, der er ophavskvinde til den landsdækkende festival, der første gang blev afviklet i 2013.

(Se portrætartiklen 'Vi trykker bare på fællesskabsknappen' forud for den første festival).

Næstved, Fanø og Amager

Mens Danmarks Internationale Gadeteaterfestival altså gæster en række byer, afvikles der flere små, lokale gadeteaterfestivaler – og flere af dem har valgt weekenden 10.-12. august.

Det gælder fx Street Cut, der er Næstveds Internationale Gadeteaterfestival i regi af det lokale egnsteater Dansk Rakkerpak, der 10.-11. august byder på otte events fra Frankrig, Italien, Spanien, Argentina og Danmark. Seks af dem er i øvrigt gengangere fra festivalen på Bornholm, som Dansk Rakkerpak også har været involveret i gennem årene.

Og et af indslagene i Næstved bliver spanske Xirriquiteulas 'Girafes', hvis omvandrende savanne-hovdyr med menneskeligt indhold har været faste indslag på ZeBU's  SpringFestivaler og flere andre danske festivaler gennem flere år.

De opsigtsvækkende og tilsyneladende uopslidelige giraffer kommer i denne omgang også via Fanø, hvor de 5. august tyvstarter den lille Fanø Gadeteaterfestival, hvis program ellers afvikles 9.-11. august med fire events. Blandt dem også Dansk Rakkerpaks 'Life is Good' (se anmeldelse) og nycirkuskompagniet Cikaros 'The Balance' (se anmeldelse).

Sidstnævnte optræder fredag på vadehavsøen og haster så til øen Amager for dagen efter at være del af programmet til en spritny festival, som nycirkuskollegerne fra GLiMT har sat i værk: Himmel og Havn Festival afvikles på Kastrup Lystbådehavn 11.-12. august med et gratis program af moderne cirkus, akrobatik, klovneri og live musik for hele familien.

Udover 'The Balance' kan man opleve GLiMT's egen luftakrobatiske 'opHAV' (se anmeldelse), Paolo Nanis sæsonklassiker 'Jekyll on Ice' (se anmeldelse) samt franske Cie Mauvais Cotons 'Culbuto', der kan ses både lørdag og søndag.

Nycirkusfestival i Odense

Som det fremgår af ovenstående gengangere, er der et mere eller mindre formaliseret samarbejde mellem gadeteaterfestivalerne, hvilket giver god mening både praktisk og økonomisk og for de særligt udvalgte internationale og danske kompagnier udmønter sig i egentlige turneer i sommerens løb.

Der er således heller intet mærkeligt i, at det franske kompagni og deres 'Cubuto' også lige når forbi Odense, hvor de deltager i  DYNAMO Cirkus Festival.

Bag festivalen, der havde premiere sidste år og i år afvikles10.-11. august på Odense Havn, står Dynamo, produktionshus for nycirkus og ny scenekunst.

Der bydes på en håndfuld internationale forestillinger samt  workshops, mad, kabaret, musik m.v. – og arrangementet er modsat de egentlige gadeteaterfestivaler entrebelagt.

Cirkusvognen på Bispebjerg

Cirkus indgår også i navnet på en mere etableret kulturfestival for børn i København NV, hvor Cirkusvognen siden 1995 har været et fast indslag på Bispebjerg.

Det er Børnekulturhuset Sokkelundlilles energiske stab, der står for denne gratis udendørs festival med professionelt teater, musik, cirkus og værksteder. Som i år finder sted fra 7.-30. august – fordelt over fire uger med fire gange tre dage.

Hvert år besøger mellem 3500 og 4500 børn Cirkusvognen i løbet af de 12 dage festivalen spreder sig over.

Og selvom denne artikels påvisning af eksistensen af de mange gadeteaterfestivaler vel egentlig tyder på mangfoldighed, så har  'cirkusdirektør' Conni Humeniuk trods alt problemer her:  

'Det bliver dog desværre sværere og sværere at finde teater der kan og vil spille udendørs – og Cirkusvognen er og bliver en udendørs festival. Det er nemlig noget helt særligt at lave en udendørs festival. Her er højt til loftet i ordets bedste forstand. Festivalen er meget tilgængelig og publikumsvenlig, og Børnekulturhuset Sokkelundlilles Cirkusvogn er med til at bringe kultur ud på legepladser, til børn og institutioner der ikke kommer så ofte til kunst og kultur'.

Dette lille opråb kan derfor også ses som en opfordring fra teatre, der gerne vil deltage på kommende Cirkusvogn-festivaler med udendørs forestillinger.

Dette års teaterforestillinger kommer i øvrigt fra Teater Gyda ('Babusjka' – se anmeldelse); Hr. Teater ('Pudemin'), Teater Kimone ('Kropumulig'); Teater Beagle ('Encyclopædisterne' – se anmeldelse), Teater Lampe ('Den grimme ælling'), Teatret Fyren og Flammen ('Tommelise' – se anmeldelse) og Teater Asta Basta ('Prikken') – og som  internationalt indslag Luigi Ciottas 'Alt i en kuffert' – der kunne opleves på Bornholms Internationale Gadeteaterfestival og også kan ses på Street Cut i Næstved.

Kongens Have og Frederiksberg

Det skulle hermed fremgå, at mulighederne for gadeteater og andre scenekunstneriske oplevelser i byrummet er ganske gode de næste uger med de mange festivaler – hvor der forhåbentlig ikke er blevet overset nogen.

Dertil kommer mange enkeltstående forestillinger her og der – arrangeret af kommune eller det lokale teater m.fl.

Sluttelig skal lige nævnes et par gratis glæder i den kategori i hovedstaden, hvor Marionetteatret i Kongens Have spiller 'Venner i en nøddeskal' for de ganske små to gange om dagen (minus mandag) frem til 19. august (se anmeldelse), mens Riddersalen gentager sommerens Kiosk-forestilling, 'Jordemoder til tiden' fra 21. august til 2. september (se anmeldelse).

Og så er vi altså så småt på vej ind i efteråret – hvor der bl.a. venter endnu en række gratis byrumsoplevelser i forbindelse med Horsens Teaterfestival 14.-16. september.

Hvor der traditionelt også bydes på rimeligt godt vejr…  

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere