Pernille Welent Sørensen har arbejdet med formidling af teater for børn og unge som konsulent på kompetencentret Teatercentrum fra 2010-2022, hvor de seneste år har været helliget et ph.d-projekt.
Her i Teateravisen har man bl.a. kunnet læse om Pernille Welent Sørensens vellykkede forsvar i slutningen af november sidste år af sin ph.d.-afhandling, 'At lytte til børn – børns publikumstilblivelser i skole, når teatret kommer forbi’ (se artiklen ’At turde stille sig på kanten – og stå fast’) og læse tre artikler med udgangspunkt i afhandlingen og med specifik fokus på, hvad (børne)teaterfolk, formidlere og andre teaterinteresserede kan bruge afhandlingen til: ’Anderledes Fortællinger'; ’Et manifest til at arbejde MED børn’ og ’En etisk udfordring: At arbejde med børns stemmer’.
Siden har Pernille med afsæt i afhandlingen udarbejdet en metodebog, der er tænkt som et værktøj til praktisk brug i arbejdet med børns oplevelse af teater.
Udgivelsen, ’At lytte MED børn – Et manifest & en metodebog til dig der arbejder med børn’, nåede lige at blive færdigtrykt til Aprilfestivalen i Esbjerg, hvor Pernille Welent Sørensen ved en velbesøgt faglig sammenkomst delte indsigter og metoder fra sit arbejde med afhandlingen.
Nu er hun allerede i fuld gang med en fortsat akademisk karriere på Pædagogisk Center, Professionshøjskolen Absalon i Roskilde, mens hendes metodebog er frit tilgængeligt for alle, der arbejder med (scene)kunst for børn og unge, det være sig lærer, pædagog, bibliotekar, kulturformidler eller studerende m.fl.
’At lytte MED børn’, der er udgivet af Teatercentrum, er udarbejdet som en praktisk brugsbog. Blot 52 sider, nem at gå til og udover et velskrevet forord et delt op i fire hovedafsnit: Et teoretisk introduktion; et manifest på seks principper i forhold til stille sig solidarisk med børn; en ’arbejdskit med samling af brugbare konkrete og abstrakte elementer i arbejdet – og konkrete øvelser.
Metodebogen findes både på tryk og i digital form. Download pdf her