Af: Carsten Jensen

11. august 2017

Liv i gaderne og gang i festivalerne

Sommeren har budt på flere internationale gadeteaterfestivaler, men festivaler med liv og løjer i byrummet fortsætter rundt omkring i landet nogle uger endnu. Og når gadeteaterfestivalerne klinger af, tager en lang række andre teaterfestivaler med tilbud til børn og unge over. En sæson med over 30 større og mindre festivaler venter forude...

Sommerens vejrmæssige udfordringer har selvfølgelig ikke afholdt teaterlivet fra at føre sig frem på gader og stræder og torve og havnefronter m.v.

Bornholms Internationale Gadeteaterfestival (27.-30.7) klarede regnbygerne uden aflysninger og med fin publikumstilstrømning. Passage i Helsingør og Helsingborg (1.-6.8) pynter sig med titlen som Nordeuropas største internationale og transnationale gadeteaterfestival, og dette års program var da også næsten lige så overvældende som de kaskader af vand, der især under torsdagens skybrud gjorde det til særdeles våd oplevelse. Alligevel måtte forbavsende få events aflyses, mens andre blev flyttet indendørs, hvor mulighederne var der.

Og som en fra arrangørgruppen noterede, så er de medvirkende kunstnere gjort af et særligt stof – og regnvejr er blot en af de mange spændende udfordringer, der er ved at lave teater i fri luft og med uforudsigelig adfærd fra publikum.

Gadeteater kan virkelig vække opmærksomhed – hvor forbipasserende tager det i mindre tidsmæssige doser – og forestillingernes natur er følgelig også ofte gentagelse på gentagelse og en letfattelig dramaturgi samt masser af humor.

Passage er en hel festivalindustri…

Men Passage-festivalen nøjes ikke med at være en stor årlig festival i byens centrum. Man opererer også i større (belastede) boligområder i både Helsingør og de omliggende byer som led i et socialt-orienteret ønske om at bringe levende kunst ud til folk, der ikke normalt opsøger den (se artikel). 

Man sælger også festivalens forestillinger til en række andre festivaler, teaterforeninger, kommuner m.v. i både Sverige og Danmark (se note).  

Og man indgår også i et samarbejde om at få de nordiske gadeteaterkunstnere ud i Europa. Nordic Streets hedder udviklingsprogrammet, som Helsingør Teater og svenske Halmstads Internationella Gatuteater Festival samarbejder om.

Jens Frimann Hansen fra Helsingør Teater fortæller, at der i år har været 22 internationale observatører – med støtte fra Kulturkontakt Nord – til både Passage-festivalen og Halmstad-festivalen, og de er gået direkte efter nordisk gadeteater.

»Der er interesse for dansk og nordisk gadeteater i udlandet, men meget lidt konkret viden. Selvfølgelig kender mange de klassiske gadeteatre, men der er hvert år projekter hvor andre scenekunstnere stifter bekendtkendskab med at arbejde i det offentlige rum. Derfor er det vigtigt også at have kontakt på festival-niveau, så vi kan være så velorienterede som muligt med hinandens arbejde,« siger han.

Passage-festivalen har også en samarbejdsaftale om at udvikle SO-festivalen i britiske Skegness, ligesom man er med det EU-støttede 'Power of Diversity'-projekt, hvor unge, lokale dansere fra en række europæiske lande bl.a. tilbydes professionel træning af internationale professionelle kunstnere med henblik på en fælles produktion, der kan vises på festivaler.

»Vi er med i Power Of Diversity til 2018, men det meste er nu overstået for vores vedkommende. Det har været et spændende samarbejde, hvor et kendt tysk teater – Panoptikum – har haft modet til at bringe de unge i forgrunden i en kunstnerisk ambitiøs forestilling,« siger Jens Frimann Hansen.

Nye og gamle festivaler i september

Men tilbage til gadeteater i Danmark, for sæsonen er langt fra slut, så der er masser af gratis glæder forude. Således lancerer Dansk Rakkerpak 11.-12. august Street Cut, en ny mini-gadeteaterfestival i Næstved med deltagelse af både danske og udenlandske forestillinger. (se note).

Og fra 14. august til 2. september huserer Danmarks Internationale Gadeteaterfestival rundt om i landet, hvor 12 forskellige forestillinger opføres over 100 gange i alt på gader og pladser i Esbjerg, Silkeborg, Randers, Vejle, Fredericia, Ringsted, Køge, Guldborgsund (Nykøbing F. og Væggerløse), København (Brønshøj, NV og Valby), Frederiksberg og Gentofte. Arrangørerne fortæller, at festivalen 'udfoldes i mindst tre byer på samme tid' og 'udvider grænserne for, hvad der forstås ved teater normalt' (se note).

Der er også mulighed for at se en række gadeteaterforestillinger i Vordingborg, hvor de indgår i den store Waves-festival, der afvikles fra 20.-26. august og også byder på en lang række spændende entrebelagte forestillinger, workshops og særprogrammer (se note)

I nogenlunde samme tidsrum – 20.-27. august – afvikles den store H.C. Andersens Festivals i Odense, hvor der blandt de mange arrangementer også er en række gratis udendørs forestillinger for børn (og voksne) udendørs – bl.a. fra etablerede børneteatre som Nørregaard Teater med 'Historiehuset', Teatret Fyren og Flammens 'Tommelise' og 'Fusskopf' og Asguer Zap Showteaters  'Mito og Dito' – ligesom Tin Can Company laver nycirkus i form af et fortovsshow.

Der er ofte mange nycirkus-forestillinger på gadeteaterfestivaler, bl.a. fordi formen med akrobatik m.v. gør sig godt, men genren har også fået en helt ny festival, idet DYNAMO nycirkusfestival afvikles for første gang 11.-12. august i Odense, hvor Dynamo, produktionshus for nycirkus og ny scenekunst står bag festivalen (se link i faktaboksen).

Hele året rundt

Og for de festivalglade stopper tilbuddene på ingen måde med udgangen af august, selvom de fleste festivaler herefter rykker indendørs.

På Horsens Teaterfestival 15.-17. september er der mange forestillinger og events i byrummet – de er ligesom resten af festivalens over 30 forestillinger ganske gratis for børn og unge og deres voksne (se artikel).  

En helt ny festival afvikles næsten samtidig på Sydsjælland, hvor Næstved Internationale Maskefestival efter en teaser sidste år er klar med en rigtig og EFFE Label-godkendt festival på Grønnegades Kasernes Kulturcenter 15.-16. september. Her vil foruden danske og internationale maskeforestillinger også være workshops og maskeparader m.v. (se note).

Og så går det ellers slag i slag med både nye – bl.a. en modelteaterfestival til oktober i Viby Sj.- og gamle festivaler med teater for børn og unge hen over efteråret og igen fra foråret 2018.

Langt fra alle af disse sidste har allerede program endsige faste datoer på plads, men som en lille service for langtidsplanlæggere forsøger faktaboksen sig med en liste over alle de festivaler, der byder teater for børn og familier, selvom en del (eller en stor del) af programmet måtte være for voksne.

Hvis der er relevante teaterfestivaler, der ikke er med i listen eller mangler infolink, vil de fluks ryge på, hvis de ellers når frem til redaktionen…

Seneste artikler

Seneste artikler

Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere