27. juli 2009

Kunst på skoleskemaet

Børn er fulde af kreative ideer, som ofte finder vej i spændende lege og finurlige aktiviteter. Men når de når skolealderen, finder der næsten automatisk en såkaldt 'aflæring af kreativitet' sted i undervisningsregi.

Og så er spørgsmålet bl.a.: Skal kunstens verden til at operere i skolesystemet? Og kan de to verdener overhovedet mødes her uden at nogen af dem mister egenart og kvalitet ved det?

Det handlede den konference, 'Kunst/Læring, oplevelse vs. opdragelse ?', om, som Teatercentrum

og Scenekunstens Udviklingscenter havde arrangeret 23. april på Københavns Dag og Aftenseminarium i Skovlunde i forbindelse med Festival 2009, som Ballerup Kommune var vært for.

Kirsten Dahl, forfatter til redegørelsen om børneteater, 'Spot på Danmarks skjulte teaterskat' – der blev præsenteret i efteråret – og nu i gang med en ph.d. om 'professionelt dansk børneteater og æstetiske læreprocesser', var med som observatør og har nu begået en længere rapport fra seminaret.

Heri hedder det bl.a., at 'det er vigtigt, at de mange bestræbelser på at bruge og integrere kunsten i undervisningssammenhæng ikke tager fokus og økonomi væk fra den værdi, kunst og kunstneriske oplevelser har i sig selv. Hvor vildt vigtigt det er, at der ikke sker en beskæring i opførelserne af professionel scenekunst for børn og unge, samtidig med at forsøgsprojektet med de kreative fag i folkeskolen finder sted'.

 

Læs hele Kirsten Dahls referat fra seminaret  HER

Seneste nyheder & navne

Seneste nyheder & navne