Af: Carsten Jensen

10. oktober 2008

Konsulenter i arbejdstøjet

De to egnsteaterkonsulenter har nu uddelt den første million til kvalitetsudvikling – og er gået i gang med at evaluere de første tre egnsteatre.

Siden Kunststyrelsen pr. 1. februar i år ansatte tre egnsteaterkonsulenter, har disse arbejdet med at definere disse helt nye stillinger, herunder ikke mindst indhold, problemfelter og arbejdsgange.

Det har resulteret i, at den ene af de tre allerede er fratrådt sin stilling, idet Anette Eggert – garvet administrator og tidligere medlem af Teaterrådet – følte, at jobbet endte med at blive et andet end det, som hun søgte (se artiklen ‘Egnsteaterkonsulent forlader posten’ her på sitet).

De to tilbageværende konsulenter, Carsten Wittrock og Susanne Danig, har følgelig fordelt Eggerts teater-portefølje imellem sig og er i fuld gang med arbejdet.

Som led i en af de mere behagelige opgaver har de netop for første gang uddelt midler fra den nye kvalitetsudviklingspulje, der er på en million kroner. Kriterierne for puljen er, at der kan uddeles midler til projekter, der ikke kan støttes fra Kunstrådets Scenekunstudvalg og som ikke falder naturligt ind under egnsteatrenes driftsbevillinger.

11 af de 34 eksisterende egnsteatre har fået penge, og her har tre projekter hver modtaget tilskud på omkring 200.000 kr.

Carte Blanche i Viborg har således fået en bevilling til en større undersøgelse af muligheden for kultur-erhvervs-samarbejde på teatrets præmisser; Vendsyssel Teater har fået en bevilling til en undersøgelse af muligheden for at skabe mediebaserede fortællinger og forestillinger til web og tv i samarbejde med TV2/Nord, og så er der bevilliget midler til et større netværk til fælles publikumsudvikling om kulturel mangfoldighed mellem Taastrup Teater, Gladsaxe Ny Teater, Teater Vestvolden og Åben Dans.

Hele uddelingen kan ses på www.kunst.dk/scenekunst/teatre-og-institutioner/egnsteatre/egnsteaterkonsulenternes-udviklingspulje-2008/

Evaluering af tre teatre

Næste store arbejdsopgave for de to egnsteaterkonsulenter er et pilotprojekt for evaluering af egnsteatre.

I første omgang skal tre teatre, Teatret Fair Play i Holbæk, Carte Blanche i Viborg og Teater Cantabile 2 i Vordingborg, deltage i projektet, der strækker sig over tre måneder frem til årsskiftet.

Konsulenterne har i dialog med BørneTeaterSammenslutningen (BTS), Foreningen Af Små Teatre (FAST) og Kommunernes Landsforening (KL) udarbejdet et evalueringskoncept, der tager udgangspunkt i den såkaldte ‘Ønskekvistmodel’, der udviklet af teaterprofessor Jørn Langsted m.fl. og har været brugt til evaluering af kulturinstitutioner i Århus.

Generelt vil det være sådan, at egnsteatrene bliver evalueret i forbindelse med genforhandling af deres egnsteateraftaler.

Og her er den såkaldte rammestyring, der har fået den hidtidige refusionsprocent på 50 til at styrtdykke til 38 givet en af de hurdler, der kan ramme egnsteatrene, når kommunerne skal finde penge til fornyelse af deres egnsteater-engagement.

Fem spørgsmål til Wittrock

Børneteateravisen.dk har stillet fem hurtige spørgsmål til egnsteaterkonsulent Carsten Wittrock i kølvandet på de seneste aktiviteter.

Hvad skal der ske med Anette Egggerts stilling?

»Susanne og jeg deler stillingen indtil 1. januar. Spørgsmålet afgøres på et møde med deltagelse af Kunststyrelsen, Scenekunstudvalget, BTS & FAST senere på måneden, hvor Susanne og jeg i øvrigt er med til at belyse fordele og ulemper ved henholdsvis to og tre konsulenter.

Vil du kommentere Anette Eggerts kritik af politisk mundkurv og bureaukratisering i Kunststyrelsen?

»Jeg vil mene, at det er klogest at lade Anette selv kommentere hendes grunde for, at hun holdt op som egnsteaterkonsulent. Jeg kan for mit eget vedkommende sige, at arbejdet med rådgivning af både teatre og kommuner er et spændende felt med masser af udfordringer. Det er mit håb, at vi igennem vores rådgivning og evalueringer kan være med til at styrke området, og at vi gennem rådgivningsarbejdet og ikke mindst kvalitetsudviklingspuljen kan give egnsteatrene et kvalitativt løft.”

Nu har I gang i tre teatre som en slags pilotprojekt. Kan man forestille sig, at I på baggrund af disse evalueringer rent faktisk selv går ind og foreslår markante ændringer af tilskud, subsidiært lukning? Eller bliver det mere bløde formuleringer?

»Jeg kan af gode grunde ikke udtale mig om, hvad der skrives om i evalueringerne, da disse ikke er skrevet endnu. Hvorvidt vi på et givent tidspunkt indstiller en kommune til ikke at kunne modtage statsrefusion for det pågældende teater, vil være en velbevaret hemmelighed – og med sikkerhed vil det ikke være pressen, der får først besked. Vi har tidligere over for teatrene og for kommunerne givet udtryk for at dette med at komme med en indstilling af denne type var sidste udvej og dette ikke vil ske uden en forudgående proces for at få teatret løftet kvalitativt.«

Forventer egnsteaterkonsulenterne at blive inddraget i det kommende lovrevisionsarbejde omkring egnsteatermodellen?

»Egnsteatrene er en af hjørnestenene i dansk teater, så mon ikke vi og Kunststyrelsen i det hele taget bliver involveret i arbejdet,«

Har du en kommentar til Venstres og Dansk Folkepartis nylige udmeldinger om det uholdbare i rammestyringsmodellen – altså i relation til jeres arbejde som egnsteaterkonsulenter?

»Det kan jeg af gode grunde ikke kommentere – det er et politisk spørgsmål og derfor ikke relevant, hvad jeg mener. Som egnsteaterkonsulenter beskæftiger vi os inden for en lov og en bekendtgørelse (som i øvrigt også fastsætter, at der findes egnsteaterkonsulenter) og denne lov/bekendtgørelse siger, at der er rammestyring på området, så dette er vilkårene for såvel stat, kommuner og teatre.«

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Scenekunsten hyldet og fejret

Scenekunsten hyldet og fejret

Med et forrygende show viste Årets Reumert 2024, at essensen af al scenekunst er levende mennesker. Sådan lød dommen fra Teateravisens anmelder, Randi K. Petersen, som i stedet for som normalt at levere faglige kritik af børne- og ungdomsteatrenes forestillinger var blevet bedt om at anmelde prisfesten
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere