Kommentar af Jesper Bræstrup Karlsen

12. maj 2015

Konflikter, kønsroller og klicheer

Er dansk børneteater ved at blive oversvømmet af negative ungdomsproblemer, stereotype kønsroller og uinspirerende forældrebilleder? Jesper Bræstrup Karlsen, dramatiker og storleverandør til dansk børneteater, var på Aprilfestival 2015 og iagttog en række af disse tendenser i forestillingerne. Karlsen er bekymret over, om det negative er ved at blive en kliché og efterlyser, at der i forestillingerne også videregives mere positive og visionære værdier.

Det er altid interessant og inspirerende at være til børneteaterfestival. At se så mange forestillinger, koncentreret over nogle få dage. Nogle gange er det 'aj-det-må-kunne-gøres-bedre'-inspirerende, og andre gange er det 'wow-jeg-må-tage-mig-sammen-hvis-jeg-skal-være-med-her'-inspirerende.

Festivalen i Frederikssund var ingen undtagelse. Når man ser mange forestillinger (og hører om lige så mange), begynder forestillingerne at tale sammen.

Forestillingernes, skal vi kalde det mentalitetsmæssige, indhold begynder at vise sig, og de begynder at give samlede billeder af, hvad skaberne af forestillingernes bevidste eller ubevidste syn på verden er.

Og det er interessant. Man kan ligefrem begynde at se tendenser. Nogle af disse tendenser jeg så på årets festival, vil jeg, helt subjektivt og generaliserende, forsøge at pege på her.

Uinspirerende forældre

Alle forældre i forestillingerne er stressede, syge, vrede, onde, døde, skilte, fjollede, svage eller i bedste fald fraværende.

Man kan undre sig over, hvordan verden overhovedet kan hænge sammen, når den styres af sådan en flok idioter. Hvad fortæller det børn og unge om at blive voksen?

De voksne, forældrene, er i hvert fald på ingen måde inspirerende, og de har slet ikke noget, der bare ligner en spændende eller konstruktiv fremtidsvision.

Og som mand må jeg sige: Hvor er de gode, stærke mænd og fædre? Kan det virkelig passe, at det slet ikke er muligt, ærligt at præsentere en mand, der på en positiv måde udfylder en mande- eller faderrolle, så børn og unge kan sige: 'Ja, sådan skal en rigtig mand, en far, være'?

Teatret skal på ingen måde forskønne virkeligheden og dens voksne, men skylder vi ikke vores publikum et par positive eksempler? Er børneteatrets billede af voksne virkelig sandt?

Negative ungdomsforestillinger

Ungdomsforestillingerne på festivalen handler om selvskade, spiseforstyrrelser, vold, stoffer, mobning, skilsmisse osv., og det er meget vigtigt at tale om alle disse problemer, selvfølgelig er det det.

Men det er meget svært at finde ungdomsforestillinger, der taler til noget kollektivt og positivt inspirerende, udenfor det meget lille rum, der hedder 'mig'. Der er kun ét rum, det individuelle; det kollektive findes ikke.

Er der virkelig ikke noget større og mere inspirerende de unge kan/skal spejle sig i? Er alle livsomstændigheder udelukkende vores eget ansvar?

Jeg spørger mig selv, om vi ikke skylder de unge at forsøge i kunsten at definere et 'os' og vise, at der er værdi og energi i gruppen, hvad enten gruppen er en fodboldklub, en familie, en nation eller en seksualitet. At gruppen kan hjælpe, og at vi har et ansvar for hinanden, som 'os'.

Det er slidsomt og smertefuldt at være ung og blive voksen, men det hele kan vel ikke være udelukkende negativt, eller hvad?

Reproduktion af kønsroller

Men det mest subtile og mangesteds nærværende på festivalen er reproduktionen af kønsroller.

Læg mærke til hvor ofte piger og kvinder valideres på deres udseende. Sammenhold det med det stigende antal forestillinger om pigers selvskade og spiseforstyrrelser, der blandt andet udspringer af en ide om at skulle være smuk og perfekt.

Hvis man spiller 'pigen', er det ofte som flirtende og fnisende. Pigen og kvinden er stadig et objekt, der skal valideres udefra og på sit ydre som et udtryk for hendes værdi. (Og drengene og mændene vurderes på deres egenskaber; henholdsvis seje og vatnisser!)

Denne reproduktion er forventeligt i en kapitalistisk mainstreamkultur, men ret bekymrende når det optræder i en ellers (stedvis) progressiv branche og i mange børne- og ungdomsforestillinger, der faktisk har noget andet og mere på hjertet.

Det er som om, at vores moderne kultur har en blind plet i øjet på det her punkt. Men når man først får øje på det, er reproduktionen af stereotype kønsroller dominerende.

Tendenser

Jeg har selvfølgelig ikke set alle forestillinger, og man kan og skal ikke skære en hel branche over én kam, men jeg mener godt man kan se og reagere på tendenser, der tegner sig.

Jeg mener vi i højere grad skal være bevidste om, hvor meget vi reproducerer en kultur, reproducerer fortællinger om hvem og hvad vi er – som voksne, forældre, unge, som kønnede væsener – være bevidste om, hvad det er for eksisterende værdier vi fastholder, fordi vi hele tiden bliver ved med at reproducere dem.

Og så mener jeg, at vi skal være mere bevidste om at give langt mere positive og visionære værdier videre i vores værker; det negative er ved at blive en kliché. 

 

Jesper Bræstrup Karlsen er dramatiker og librettist,  formand for Danske Dramatikere  og medlem af bestyrelsen for DramatikerVæksthus 

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere