Af: Carsten Jensen

26. maj 2023

Kænguru i kamp og kampagne….

Hils Din Mor bruger LGBTQ+-teater som våben i kampen mod fordomme og for oplysning. Senest med forestillingen ’En kænguru som dig’, som netop har haft begivenhedsrig turne til Færøerne, hvor aflyste forestillinger og hadefulde reaktioner var en del af oplevelsen. Men den aktuelle forestilling er også en vigtig del af arsenalet i kampagnen ’Ingen bør falde uden for fællesskabet’, der skal være med til at forøge forståelsen for mangfoldighed blandt eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet.

Hils Din Mor har atter været på Færøerne med en af sine LGBTQ+forestillinger, hvor teatret er blevet mødt med vrede fra religiøse miljøer – og aflyste forestillinger. 

Sidste år skabte ungdomsforestillingen ’Offside’ stor medieomtale, ikke mindst fordi idrætsudøvere på Færøerne kort tid forinden havde fået forbud mod at bære regnbuefarvede anførerbind, så her var timingen perfekt i forhold til forestillingens tematik, der satte fokus på homoseksualitet i fodboldverdenen

I år kom Hils Din Mor så til Færøerne med børneforestillingen ’En kænguru som dig’ – alderssat til 6 år og op – der blev mødt med censurforsøg og tilhørende aflysninger af godt halvdelen af de planlagte forestillinger. Hvor de første tikkede ind allerede mens færgen var på vej med scenografien…

Forestillingen har en homoseksuel kænguru som omdrejningspunkt og et budskab om, at man ikke skal lytte til fordomme, men hellere selv danne sit eget indtryk af det, man møder her i livet – også hvad seksualitet angår.

Men det var for hård kost for nogle konservative kredse på Færøerne, der ønsker at beskytte både børn og befolkning mod LGBTQ+-tendenser.

Blandt de mange angreb var et symptomatisk læserbrev fra de to færøske politikere Jenis av Rana og Steffan Klein Poulsen fra Miðflokkurin, der kaldte Hils Din Mors turne for et ’destruktivt initiativ’ fra Danmark, hvis ultimative mål var at lære børn om det ’unaturlige’ i homoseksualitet – Jenis er også kendt som ham, der ved folketingsvalget nægtede at pege på den konservative partileder Søren Pape som statsminister, fordi han er homoseksuel.

Men selvom flere skoler valgte at aflyse forestillingen, var der også mange gode oplevelser, hvor teatret har haft meningsfulde snakke med børn og lærere og forældre. Hils Din Mor fremhæver også den store hjælp og opbakning, man har mødt fra bl.a. Nordens Hus og ikke mindst fra LGBT+ Føroyar.

Man kan læse teatrets egen beretning fra turen, som de har sendt rundt på de sociale medier og kan findes som indlæg her på portalen.

Det skaber debat

Hils Din Mors turne til Færøerne er i øvrigt – ganske som de forrige besøg – støttet af Statens Kunstfond og Christian den Tiendes Fond – og teatret har selv taget kontakt til spillesteder på Færøerne – bl.a. til kulturhuse, som tilbydes forestillingerne.

Med kontroverserne over det nylige besøg og de tre foregående (i 2013 med ’Hate crime – en kærlighedshistorie’; i 2018 med ’Fucking Åmål’ og altså i 2022 med ’Offside’) er det oplagt lige at spørge, om teatret trods alt fornemmer, at man er med til at fremme kampen mod fordomme på Færøerne…

Til det siger teatrets daglige leder og producent, Jesper Frølund Hansen:  

»Efter at have været afsted til Færøerne fire gange, kan vi selvfølgelig mærke, at der sker meget positivt på LGBTQ+-området, men der er stadig masser at tage fat på, da LGBTQ+-personer mangler rettigheder og en større generel forståelse fra dele af befolkningen på Færøerne. Til trods for den modstand og de aflysninger, der har været i denne omgang, så gør det alligevel, at emnerne bliver taget op i samfundet, hvilket er vigtigt,« siger Jesper og pointerer, at hvis man ikke taler om de ting offentligt, så sker der heller ikke noget.

»Det er lykkedes at skabe en debat, eller i det mindste noget medieomtale, hver gang teatret har været afsted. Hils Din Mor har haft et tæt samarbejde med LGBT+ Føroyar de sidste to gange, og det gør også, at LGBT+ Føroyar får omtale og få lov til at udtale sig, når medierne laver indslag. Derudover er LGBT+ Føroyar med i de aftertalks, der altid er efter forestillingerne, og da foreningen generelt har svært ved at trænge igennem til skolerne, er det et skridt i den rigtige retning, at disse emner får lov til at blive kommunikeret ud til skolerne gennem teater, og dermed er med til at skabe større viden og forståelse for dem, der bryder med normerne,« siger René Benjamin, der er kunstnerisk leder og skuespiller.

Også angreb i Danmark

Selvom ’Kænguruen’ primært har fået en ublid medfart i dele af det færøske samfund, er den heller ikke blevet fritaget fra angreb i det mere liberale Danmark.

»Der har også været et par reaktioner på forestillingen i Danmark, hvor en mindre, højreradikal facebookgruppe skrev negativt om forestillingen, inden den overhovedet var lavet færdig. Efterfølgende er der flere opslag på Facebook, der omhandler ’En kænguru som dig’, som er blevet anmeldt af brugere, men der er dog aldrig nogle af opslagene, der har overtrådt Facebooks retningslinjer og dermed blevet fjernet,« fortæller Jesper.

»Men det viser jo, at der eksisterer en vis modstand i samfundet, og de sidste par år er der opstået en modstand mod alt, hvad LGBTQ+ står for – især fra nogle af højrefløjspartierne i Folketinget, der påstår, at de vil beskytte børn. At børn ved noget om LGBTQ+-personer gør dog ikke, at de bliver tvunget til at vælge et bogstav fra alfabetet, men det udvider deres horisont, og de får en større forståelse for hinandens forskelligheder,« lyder det fra René.

’Stop jer selv!’

Hils Din Mor har i øvrigt planer om igen at turnere på Færøerne, men fortsætter også deres indsats i Danmark via teatermediet – og nu også en ny kampagne, som man netop har lanceret for offentligheden: ’Ingen bør falde uden for fællesskabet’, der er støttet af Spar Nord Fonden, Dansk Tennisfond, DR – Giro413 og BUPL. 

Kampagnen tager udgangspunkt i ’En kænguru som dig’ og skal ’skabe større forståelse for LGBTQ+-personer og være med til at forøge trivslen blandt eleverne i indskolingen og på mellemtrinnet’. 

Kampagne består af et arrangement, der er gratis for udvalgte skoler: Forestillingen ’En kænguru som dig’ med efterfølgende dialog/workshop med eleverne og lærerne samt mulighed for at følge op på de emner, som forestillingen berører gennem det tilhørende undervisningsmateriale.

Kampagnen er faktisk allerede i gang, idet Hils Din Mor har afviklet nogle af de gratis arrangementer i foråret i forbindelse med den netop afsluttede danmarksturné med ’En kænguru som dig’, der også lige nåede at spille på Aprilfestival 2023 i Syddjurs, lige inden man fluks derefter drog af til Færøerne.

Hils Din Mor har p.t. samlet fra fonde modtaget 225.000 kr., som skal gå til at dele gratis forestillinger ud til mindrebemidlede skoler eller skoler, hvor Hils Din Mors forestillinger aldrig har være på besøg. 

Arrangementerne løber af stablen i løbet af 2023, og teatret søger løbende midler til at forlænge kampagnen. Indtil videre har man allerede været rundt med 16 arrangementer på skoler i bl.a. Rønnede. Faaborg, Assens, Bogense, Ringsted, Korsør, Borup, Knebel og Kolind.

Og de første reaktioner fra Facebook, da man for en uge siden lagde en tekst om kampagnen ud, viser, at der bestemt stadig er meget at kæmpe for også i Danmark.

Der er nemlig indløbet adskillige negative kommentarer på Facebook som ’STOP MED OG HJERNEVASK VORES BØRN! STOP JER SELV!’ og ’Paradoksalt at skrive "ingen skal falde uden for fællesskabet" om et fællesskab, der lukker sig om sig selv. (…) Dét er den helt store kilde til intolerance i Danmark anno 2023: wokeismen, og dens indtog i LGBT-bevægelsen’.

Jesper er faktisk en kende overrasket:

»Vi har aldrig fået sådanne kommentarer før – men det beviser jo netop, at der er en voksende modstand mod LGBTQ+-tematikker for tiden.«

Og det kæmper Hils Din Mor altså imod på flere fronter.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere