Af: Carsten Jensen

5. november 2021

Juleteater med knas

Så er tiden inde til juleteater i hele landet. Der spilles på små og store scener, der er små nisserigtige forestillinger og store klassiske familieforestillinger, og der er hyggelige og opbyggelige fortællinger. Der er mange genopsætninger efter sidste års nedlukning af teaterlivet i begyndelsen af december - men der er desværre også en foruroligende stigning i corona-smittetallene, der truer med atter at påvirke juleteatersæsonen.

Vel er det i overkanten at skrive, at julen blev aflyst sidste år, for der var givet både julemad og juletræ og julegaver m.v. på de fleste matrikler i landet, men rent teatermæssigt blev julen jo afblæst i forbindelse med en ny nedlukning i starten af december. 

Mens nisserne stod med huen i hånden og julemænd skulle forsøge sig med økonomiske kompensationsordninger, måtte en masse tilskuere i alle aldre undvære de årlige julestemningsskabere på de små og store scener de sidste uger op til jul.

Det vil nok være at udfordre Nemesis lige en kende for meget her i starten af november at skrive, at teatrene nok skal få spillet deres juleforestillinger både varme og til ende i år, for med de seneste udmeldinger omkring stærkt stigende smittetal og varslinger om tiltag – måske i første omgang 'blot' genindførelse af mundbind og visning af coronapas bl.a. ved kulturelle arrangementer – er intet givet på forhånd.

Genopsætnings-jul

Men fakta er, at adskillige teatre sidste år forlods for nedlukningen valgte at aflyse deres juleteater og skyde både genopsætninger og nye forestillinger til i år – ikke mindst afstands-restriktionernes belastning af belægningsprocenter og indtjeningsmuligheder gjorde udslaget. Mens andre altså måtte indstille spilleperioden de sidste ellers givtige uger op til juleaften.

Derfor er der endnu flere genopsætninger end vanligt på juleteater-repertoiret i år, men mange lukrerer også stadig på genkendelsens glæde hos et fast og genbesøgende publikum gennem generationer. Det er lidt som DR's julekalendere i monopoltiden – med få års mellemrum skabes der jo nye aldersberedte publikumssegmenter.

Blandt traditionalisterne udi familieforestillinger tager Bellevue Teatret teten i år med sit imponerende 40 års jubilæum med ikke-juleklassikeren 'Folk og røvere i Kardemomme By', der går i gang allerede 6. november – men den skal også nå at spille 62 gange inden jul…

Nye versioner

Andre teatre finder sidste års afbrudte/aflyste repertoire frem: Som ZeBU, der genopliver sin omfangsrige kalenderinstallation '24 hemmeligheder' på Amager, mens både Eventyrteatret med 'Det magiske julebånd' og London Toast Theatre med Crazy Christmas Cabarets 'Tell Me About It'. atter begge er tilbage i Glassalen i Tivoli.

I Holbæk valgte Teatret Fair Play sidste år at udskyde sjette udgave af 'Den store julemiddag' til 2021 – men selvom det var meningen at spille den i eget teaterhus i år, laver man i stedet  'en forsimplet version', fortæller pr-medarbejder Maria Lilholt-Grøne om konceptet, hvor Hr. Larsen og nisserne  tager på besøg i kommunens børnehaverne, hvor de vil underholde og skabe julestemning med musik, sange og en smule magi…

I Aarhus måtte Teaterhuset Filuren sidste år lukke ned for sin kalenderforestilling, 'Hemmeligheder', før alle fire adventslåger var åbnet, men man tager konceptet op igen med den nye titel '4 fortællinger ved juletid' – og underoverskrifterne: Nærvær, Savn, Omsorg og Håb.

Fortællingerne afdækker nemlig nogle af de mere sårbare og smertefulde sider, som tiden op til jul også kan være med til at forstærke fraværet eller tilstedeværelsen af, lyder det fra pr-medarbejder Ida Mathilde Szatkowski om de fire musikalske forestillinger, hvor familiepublikummet med børn fra 4 til 10 år kan opleve en ny fortælling hver weekend op til jul, og i bogstavelig forstand træde ind ad døren, få indblik og spejle sig i et barns virkelighed, familieliv og refleksioner i juleforberedelsestiden.  

Gensyn med klassikere

Mange stationære teatre lader turnerende gæstespil sørge for julestemningen, andre lukker ned og lader op til den kommende halvsæson

Det Lille Teater holdt julefri sidste år og gentager det i år. Det sker i skæret fra det voldsomme indhug i driftsstøtten som lille storbyteater, som Københavns Kommune udsatte det hæderkronede og Danmarks første stationære børneteater for, da budgetterne for indeværende 2021-24-periode blev meldt ud.

De store institutionsteatres familiejuleteater er som vanligt en skønsom blanding af genopsætninger af klassikere med og uden juletema, suppleret med nye produktioner.

Der er således gensyn med 'Jul i Gammelby' på Folketeatret, 'Snefald' på Aalborg Teater og 'Nøddeknækkeren' og 'Brødrene Løvehjerte' på Det Kgl. Teater, mens Odense Teater holder 'Jul på slottet' og Aarhus Teater drager med 'Alice i Eventyrland'.

På en af de lidt mindre store teatre gentager Nørrebro Teater sin med Helsingborg Stadsteater co-producerede udgave af klassikeren 'Et Juleeventyr'. Her har Mette Horn hidtil brilleret som Scrooge, men et brud i skulderen i forbindelse med et uheldigt cykelstyrt har betydet, at hun i år overlader rollen som en af verdenslitteraturens største gnavpotter til Sofie Stougaard.

Må julen holde længe…

Således er der mange små og store historier omkring årets juleteater-tilbud.

Man kan få et overblik over de mange muligheder i vedstående faktaboks. Der spilles givet også juleturneteater rundt omkring i teaterforeninger og på andre mere eller mindre permanente spillesteder, som ikke er oplistet her. 

Nogle teatre tilbyder også diverse former for julestuer og andre stemningsskabende aktiviteter. Således indbyder Teater Hund for tredje år til klimavenlig 'Jul på Østerbro' (5. december) med teaterforestilling (Live Art Danmarks '50 farlige ting (alle børn bør prøve)', oplæg om klodens klimatiske tilstand, kreaworkshop, sangkor m.v.

Men med de dystre udsigter til en voldsom tilbagevenden af covid-19 må ønsket både til  scenekunsten og hverdagslivet være, at den restriktionsfrie jul vil vare rigtig længe i år.

Seneste artikler

Seneste artikler

En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere