Af: Carsten Jensen

5. november 2021

Juleteater med knas

Så er tiden inde til juleteater i hele landet. Der spilles på små og store scener, der er små nisserigtige forestillinger og store klassiske familieforestillinger, og der er hyggelige og opbyggelige fortællinger. Der er mange genopsætninger efter sidste års nedlukning af teaterlivet i begyndelsen af december - men der er desværre også en foruroligende stigning i corona-smittetallene, der truer med atter at påvirke juleteatersæsonen.

Vel er det i overkanten at skrive, at julen blev aflyst sidste år, for der var givet både julemad og juletræ og julegaver m.v. på de fleste matrikler i landet, men rent teatermæssigt blev julen jo afblæst i forbindelse med en ny nedlukning i starten af december. 

Mens nisserne stod med huen i hånden og julemænd skulle forsøge sig med økonomiske kompensationsordninger, måtte en masse tilskuere i alle aldre undvære de årlige julestemningsskabere på de små og store scener de sidste uger op til jul.

Det vil nok være at udfordre Nemesis lige en kende for meget her i starten af november at skrive, at teatrene nok skal få spillet deres juleforestillinger både varme og til ende i år, for med de seneste udmeldinger omkring stærkt stigende smittetal og varslinger om tiltag – måske i første omgang 'blot' genindførelse af mundbind og visning af coronapas bl.a. ved kulturelle arrangementer – er intet givet på forhånd.

Genopsætnings-jul

Men fakta er, at adskillige teatre sidste år forlods for nedlukningen valgte at aflyse deres juleteater og skyde både genopsætninger og nye forestillinger til i år – ikke mindst afstands-restriktionernes belastning af belægningsprocenter og indtjeningsmuligheder gjorde udslaget. Mens andre altså måtte indstille spilleperioden de sidste ellers givtige uger op til juleaften.

Derfor er der endnu flere genopsætninger end vanligt på juleteater-repertoiret i år, men mange lukrerer også stadig på genkendelsens glæde hos et fast og genbesøgende publikum gennem generationer. Det er lidt som DR's julekalendere i monopoltiden – med få års mellemrum skabes der jo nye aldersberedte publikumssegmenter.

Blandt traditionalisterne udi familieforestillinger tager Bellevue Teatret teten i år med sit imponerende 40 års jubilæum med ikke-juleklassikeren 'Folk og røvere i Kardemomme By', der går i gang allerede 6. november – men den skal også nå at spille 62 gange inden jul…

Nye versioner

Andre teatre finder sidste års afbrudte/aflyste repertoire frem: Som ZeBU, der genopliver sin omfangsrige kalenderinstallation '24 hemmeligheder' på Amager, mens både Eventyrteatret med 'Det magiske julebånd' og London Toast Theatre med Crazy Christmas Cabarets 'Tell Me About It'. atter begge er tilbage i Glassalen i Tivoli.

I Holbæk valgte Teatret Fair Play sidste år at udskyde sjette udgave af 'Den store julemiddag' til 2021 – men selvom det var meningen at spille den i eget teaterhus i år, laver man i stedet  'en forsimplet version', fortæller pr-medarbejder Maria Lilholt-Grøne om konceptet, hvor Hr. Larsen og nisserne  tager på besøg i kommunens børnehaverne, hvor de vil underholde og skabe julestemning med musik, sange og en smule magi…

I Aarhus måtte Teaterhuset Filuren sidste år lukke ned for sin kalenderforestilling, 'Hemmeligheder', før alle fire adventslåger var åbnet, men man tager konceptet op igen med den nye titel '4 fortællinger ved juletid' – og underoverskrifterne: Nærvær, Savn, Omsorg og Håb.

Fortællingerne afdækker nemlig nogle af de mere sårbare og smertefulde sider, som tiden op til jul også kan være med til at forstærke fraværet eller tilstedeværelsen af, lyder det fra pr-medarbejder Ida Mathilde Szatkowski om de fire musikalske forestillinger, hvor familiepublikummet med børn fra 4 til 10 år kan opleve en ny fortælling hver weekend op til jul, og i bogstavelig forstand træde ind ad døren, få indblik og spejle sig i et barns virkelighed, familieliv og refleksioner i juleforberedelsestiden.  

Gensyn med klassikere

Mange stationære teatre lader turnerende gæstespil sørge for julestemningen, andre lukker ned og lader op til den kommende halvsæson

Det Lille Teater holdt julefri sidste år og gentager det i år. Det sker i skæret fra det voldsomme indhug i driftsstøtten som lille storbyteater, som Københavns Kommune udsatte det hæderkronede og Danmarks første stationære børneteater for, da budgetterne for indeværende 2021-24-periode blev meldt ud.

De store institutionsteatres familiejuleteater er som vanligt en skønsom blanding af genopsætninger af klassikere med og uden juletema, suppleret med nye produktioner.

Der er således gensyn med 'Jul i Gammelby' på Folketeatret, 'Snefald' på Aalborg Teater og 'Nøddeknækkeren' og 'Brødrene Løvehjerte' på Det Kgl. Teater, mens Odense Teater holder 'Jul på slottet' og Aarhus Teater drager med 'Alice i Eventyrland'.

På en af de lidt mindre store teatre gentager Nørrebro Teater sin med Helsingborg Stadsteater co-producerede udgave af klassikeren 'Et Juleeventyr'. Her har Mette Horn hidtil brilleret som Scrooge, men et brud i skulderen i forbindelse med et uheldigt cykelstyrt har betydet, at hun i år overlader rollen som en af verdenslitteraturens største gnavpotter til Sofie Stougaard.

Må julen holde længe…

Således er der mange små og store historier omkring årets juleteater-tilbud.

Man kan få et overblik over de mange muligheder i vedstående faktaboks. Der spilles givet også juleturneteater rundt omkring i teaterforeninger og på andre mere eller mindre permanente spillesteder, som ikke er oplistet her. 

Nogle teatre tilbyder også diverse former for julestuer og andre stemningsskabende aktiviteter. Således indbyder Teater Hund for tredje år til klimavenlig 'Jul på Østerbro' (5. december) med teaterforestilling (Live Art Danmarks '50 farlige ting (alle børn bør prøve)', oplæg om klodens klimatiske tilstand, kreaworkshop, sangkor m.v.

Men med de dystre udsigter til en voldsom tilbagevenden af covid-19 må ønsket både til  scenekunsten og hverdagslivet være, at den restriktionsfrie jul vil vare rigtig længe i år.

Seneste artikler

Seneste artikler

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

Færre teatre i Københavns lille storbyteaterordning

11 teatre får i alt støtte for 45 mio. kr. årligt og status som et af Københavns Kommunes små storbyteatre i en ny aftale, der gælder for perioden 2025-2028. Teatret Zeppelin og Grønnegårds Teatret mister status, men bevarer støtte via en særordning, mens Teatergrad er røget helt ud.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere