Af: Carsten Jensen

10. november 2014

Julen varer længe…

- i hvert fald på mange af landets små og store teatre, hvor gamle juleforestillinger og familieklassikere støves af og enkelte nye kommer til og hvor der bliver spillet parallelt med juleræsets start i november. Teateravisen.dk kaster sig atter ud i forsøget på at lave en oversigt over juleriet og det, der ligner, på landets teatre.

Så er juletiden over os. Julemelodier og -jingler bimler allerede i butikker og storcentre og konsumbutikkerne har stillet konfekt og marcipan og pebernødder frem i fristehøjde.

Det er følgelig også tid til teaterjul for store og ikke mindst små. De første juleforestillinger for børn og deres medtagede voksne er for længst klar til at indtage de stationære teatre og allehånde mere løse spillesteder over det ganske land. Og hvor de voksne ofte må klare sig med kabaretter og lidt julelir, får de små alt, hvad den kan trække af nisser og julehygge på de små scener, mens de fleste store institutionsteatre i år har valgt klassikere uden meget sne og nisseløjer som dette år jule-familieforestillinger.

For nogle teatre udløser det ubønhørlige krav om juleforestillinger ikke nødvendigvis den helt store glæde eller ditto kreativitet. Nogle synes at dykke ned i genbrugsskuffen for scenografier og julehalløj og flikke en hurtig historie sammen, mens andre på snedig og fjernsynsjulekalendervis har sikret sig, at de gamle juleforestillinger er på et så rimeligt niveau, så de kan tages frem og støves af og køre nok en sæson.

Men der er selvfølgelig også ganske mange rigtig gode og hyggelige og opbyggelige scenefortællinger om julen Og ind imellem kommer der så også spændende og nyskabende juleforestillinger, der bringer genren et lille skridt videre.

Ikke meget julesne på de store teatre

Men ganske som julen som institution må siges at være noget af et genbrugsfænomen, er juleforestillingerne det altså også. Det kan tydeligt opleves i år på Riddersalen og AnemoneTeatret, der – til stor glæde for et trofast publikum – kører på 20. år med henholdsvis 'De Underjordiske' og 'Når du ser et stjerneskud'.

Hvad sidstnævnte angår, har AnemoneTeatret annonceret, at stykket i år spiller for sidste gang. Og i øvrigt er ingen de to stiftere og ledere af teatret, Lisbet Lipschitz, længere selv med i forestillingen. Til gengæld kan de fejre 30 års jubilæum – det er 30. november netop 30 år siden, at de opførte deres allerførste forestilling, passende nok en juleforestilling, i form af en dramatisering af Jan Mogensens bog, 'Maries Julegave', på Dyssegårdsskolen i Hellerup.

Men tilbage til genbrugsjul i større skala, for også de store institutionsteatre tager normalt de gamle klassikere frem igen og igen. Mest notabelt er selvfølgelig Folketeatret og 'Nøddebo Præstegaard', der blev spillet for første gang for over 125 år siden – den har de dog ikke på repertoiret i år, selvom man kan opleve en balletversion med Schaufuss-Ballet og en dukketeater-ditto med børneteatret Svanen.

Folketeatret byder i stedet på en genopsætning af 'Skatteøen' (Preben Harris' frie dramatisering af Robert Louis Stevensons roman) med Sebastians musik og sangtekster, mens de tre landsdelsscener som nævnt også i år har fravalgt julen til fordel for familieforestillinger ud fra kendte bogforlæg: Odense Teater med genopsætning af 'Fest i Lønneberg' (Astrid Lindgren), hvor Emil dog i en scene holder julegilde for sognets fattiglemmer (selvom der næppe er mange børn, der kender det udtryk…); Aarhus Teater med 'Karlas Kabale' (Renée Toft Simonsen), hvor Karla forsøger at få en skilsmissefamilie til at fungere – og Aalborg Teater med 'Alice i Eventyrland' (Lewis Carroll), hvor Alice via et kaninhul kommer på rejse med talende dyr og møder andre umulige ting.

Dermed føjer disse fire store teatre sig til BellevueTeatret, der nu på 33. år spiller den ganske ikke-julede 'Folk og røvere i Kardemommeby' i en række givtige uger frem mod jul.

Og så er der jo Nationalscenen: Det Kgl. Teater viser ofte juleballetten 'Nøddeknækkeren', men ikke i år, hvor den til gengæld kan se i Tivolis/Pantomimeteatrets version fra forrige år – i stedet er juletidens familieforestilling i år en anden ballet, 'Et folkesagn', og så kan børnene eventuelt kigge på de mange engle, der pryder udsmykningen omkring Gamle Scene og således minder lidt om jul…

Rigtig jul på de mindre teatre

Men rigtige engle og ikke mindst nisser kan man selvfølgelig møde hos flere af børneteatrene, hvis forestillinger navnlig for de mindste indeholder de klassiske elementer og et formentlig ganske bevidst fravalg af større konflikter, ufred og uhygge.

Hos landets ældste stationære børneteater, Det Lille Teater i Lavendelstræde i København, havde man aflyst julen sidste år, men er nu tilbage med en nyskrevet forestilling, 'Bare det var nu', skrevet af Anna Bro.

Og på Djursland har Syddjurs Egnsteater produceret sin første juleforestilling, der efter planen skal spille hver anden sæson – og kun i møller og som passende nok derfor har fået titlen 'Jul i den gamle mølle'.

Også Randers EgnsTeater er klar med en ny juleforestilling, 'Julen flytter med' – og til overflod diverterer man også med en genopsætning af 'Juletræets hemmelighed' – mens man hos Ishøj Teater atter lægger an til en megatravl juletid med 'Englebarnet', der gennem mere end seks uger spiller op til tre daglige forestillinger seks af ugens dage for et større rykind af bustilfragtede børn fra hele Sjælland.

Syv fra Louise Schouw

Også den helt store leverandør af juleforestillinger til det ganske land, Louise Schouw Teater, har en ny forestilling med i julekurven. 'Nissemor og Kanelia i Julenød' har netop været til showcase og fået refusionsgodkendelse, og det falder så godt i hak med, at man allerede har solgt 30 forestillinger…

De øvrige juleforestillinger på farten er i år 'Nissedrys', 'Nisse Rasmus redder julen', 'Højt fra træets hip hop top', 'Den store nisseprøve', 'Sikke mange klokken slår' og 'Julemandens Gave'.

Louise Schouw elsker følgelig af mange grunde den rare juletid, og regner med omkring 200 opførelser af sine juleforestillinger, der gæstespiller på flere teatre og allehånde andre spillesteder.

Og som vanlig trækker teaterdirektøren selv i nissehuen:

»Jeg spiller selv med i 'Højt fra træets hip hop top', men skal faktisk selv kun spille 27 forestillinger i år. Det er selvvalgt, da jeg så gerne vil være lidt for min familie i især adventsdagene, mens mine børn stadig er børn,« siger Louise Schouw til teateravisen.dk.

Hvis knarvorne redaktør apropos det ikke selv har holdt jul de sidste 40 år i nu knap så ungdommelig trods over fænomenets stressende kommercialisme, der syntes og nu stadig synes at harmonere dårligt med højtidens mere kontemplative, men noget oversete budskab om fred og eftertænksomhed. 

Som man dog i det mindste af og til kan finde i netop juleforestillinger…

Lidt af hvert

I Holbæk, hvor Holbæk Teater for et par år siden nyskabte juleteater i form af en breakdance-forestilling, forsøger man sig i år med en teaterkoncert, 'Dejlig er haven', hvor biblens kendte historier udsat for ord, musik, dans og billeder.

I Hvidovre har man i øvrigt sat julen stævne i den teaterbus, som Teater Vestvolden købte af Erik Møller fra Teater 83, da han sidste år lukkede ned for sin virksomhed (se artiklen 'Sidste tur med teaterbussen') – og den kører derfor rundt i kommunen med forestillingen 'Gårdnissens jul'.

Anderledes spillelokaliteter kan man også tilbyde på Frilandsmuseet, hvor genopsætning af Kåre Bluitgens gendigtning af Dickens-klassikeren 'Et juleeventyr' afvikles.

Anderledes er også Carte Blanches installation 'Englestue', der i flere år har været det viborgensiske egnsteaters juletilbud. Det er designeren Betina Møller og multikunstneren Sarah John, der står bag dette års englestue, hvor børn selv kan gå på opdagelse.

Og så er der Teatret Masken i Nykøbing, der nok byder på eventyr, men ikke af juleslagsen – i stedet er det Grimms eventyrfigurer, der i Jesper B. Karlsens 'En Grimm Historie', sørger for lidt uhygge midt i juletiden.

Og i Gentofte har man fået spillebyen med ind i titlen i den forestilling, 'Englene fra Gentofte', som Meridiano producerer for teaterforeningen Filiorum og som spilles som pop-up-teater på Kulturskolerne (se artikel om Filiorums stifter).

Jul under bæltestedet

Og med de lidt skæve forestillinger nævnt her til sidst bliver der også plads til London Toast Theatres Crazy Christmas Cabaret, der ligeledes er en tilbagevendende begivenhed med over 30 år på bagen, men med nye vanvittige indfald år efter år.

Der er ofte primært samletitlen til at minde om julen i forestillingerne, men i årets 'One-Eyed Willy' røber man vel næppe for meget ved at fortælle, at omkring fundet af den store skatteliste bliver der listet lidt jul ind i det fabulerende show, der ellers som vanligt primært holder sig tæt på underlivets veje og vildveje.

Teatret insisterer ikke desto mindre – eller måske derfor – på, at forestillingen, der spilles på engelsk, bestemt er velegnet for unge publikummer…

Løjerne spilles som vanligt i Glassalen i Tivoli, men vil man hellere se noget mere stuerent i form af dygtige børn og unge i semiprofessionel tagfat med julen, spiller Eventyrteatret som vanligt i Glassalen på udvalgte dage – i år en musical, 'Julens Vogtere', om julens superhelte og om at bruge sine kræfter rigtigt,

Men som det fremgår af faktaboksen er mange andre end de nævnte teatre ved at gøre klar til juleforestillingerne. Og det giver også teateravisen.dk lejlighed til at anføre, at der er masser af forbrugerorientering at hente i form af anmeldelser af genopsætningerne (brug 'Søg'-funktionen). Dertil kommer, at portalen regner med at anmelde en halv snes flere af årets jule- og familieforestillinger i løbet af spilleperioden.

Ikke alle når med i denne ombæring – det handler som så meget andet også om ressourcer. Og teateravisen.dk's anmeldere skal jo heller ikke stresses i den søde juletid.

Og så skal det da lige med, at der jo også spilles andre og slet-ikke-juleforestillinger for børn, unge og familier i den kommende lange tid op mod jul. Hvad man fx kan forvisse sig om ved lige at klikke sig ind på Kultunauts børneteaterindstillede elektroniske guide i denne portals øverste højre hjørne – alene den næste måned er listet over 600 events, hvoraf mange trods alt slet ikke handler om jul.

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere