Af: Bjørn Lense-Møller

10. oktober 2008

Jubilæum i balance

Et kunstnerisk regnskab i smuk balance og en egenkapital af løfterigt initiativ. Sådan karakteriserede Bjørn Lense-Møller de to jubilerende teatre bag Corona La Balance.

»Et jubilæum er uundgåeligt en anledning til at kigge bagud. Jeg har haft mulighed for at følge begge jubilarerne fra start til nu og set det meste.

Corona, fra voksenstarten med Marie Lalander og forandringen til et fuldgyldigt turnerende børneteater, efter Jørgen Carlslund overtog ledelsen i 1988. Et danseteater, der med en meget smuk enkelthed i udtrykket har forbundet en stor variation i udbuddet og har formået at udvide oplevelserne til at kunne nå et publikum fra babyalderen til lige før det bliver voksent. En særlig trend har været forestillinger med en filosofisk, erkendelsesmæssig undersøgelse af fænomener som tyngdekraften, balance, energi, der netop klarest er umiddelbart forståelige via kroppen.

La Balance, som fra starten også dyrkede et voksenpublikum i ind- og udland, men snart fandt sit foretrukne publikum blandt større børn og unge. Forestillingerne har ofte bygget på betydelige klassiske tekster af bl.a. H.C.Andersen, Shakespeare, Büchner og senest Jarry, men også helt barske nutidstekster som Guillous ‘Ondskaben’ og Kristofs ‘Det store stilehæfte’. Der er lagt stor vægt på fortællingens bredde, visualitet og musikalitet med original skreven musik, der gerne spilles live, som et direkte akkompagnement. Forestillingerne har stor loyalitet over for de originale teksters holdninger af alvor, uhygge og humor.

Når jeg kigger tilbage på de to teatres repertoire, mindes jeg ikke forestillinger, hvor jeg er gået derfra med et ”tjah” eller ligefrem ”Vorherre bevares” i munden. Det kan skyldes dårlig hukommelse, men jeg har løbet ned over repertoirelisterne. Og et par ”tjah’er” har der nok været. Ellers havde de ikke vovet nok.

For tre år siden valgte de så, meget klogt, at fusionere og søge om at blive det første statsensemble for børneteater og blev valgt.

Fusionen har på en gang fastholdt de to lige skitserede repertoireprofiler, men også skabt et lykkeligt samspil mellem dem både i projekters opståen, udvikling og fremtræden.

I det hele taget har Corona La Balance bekræftet en lang række muligheder i statsensemble-ideen som et center for udvikling af forestillinger, udbygning af internationale relationer og træning og styrkelse af faglig bevidsthed om børneteatrets status og videre udvikling.

Det får nu lov at fortsætte et år for nedsat kraft, og så holder det op som et slag i luften. Corona La Balance har valgt at fortsætte fusionen på sine gode erfaringer med den, men arbejdsbetingelserne kendes ikke endnu.

Ideen om et statsensemble stammer fra musikområdet, men der havde ensemblerne den konstans, at de både før, imens og efter var det ensemble, de nu var, fx Kontrakvartetten. For et børneteater gælder det, at det er som en frø, der får lov at puste sig op et stykke tid, men skal af med luften igen og blive lille, uden sikkerhed for at kunne nøjes med at falde tilbage til sin oprindelige størrelse.

Nu er det jo så noget, der åbenbart kun kommer til at ske én gang. men det er endnu et eksempel på den stadige divergens mellem ord og handling i forholdet mellem i dette tilfælde børneteatret og det politiske system.

Statsensemblet skulle være en bekræftelse på hele børneteatrets status, som en af de betydeligste udviklinger inden for dansk teater- og kulturliv i det sidste halve århundrede. Et løft til den almindelige, offentlige bevidsthed om dets høje kvalitet og internationale anerkendelse.

Og hvad sker? Kulturministeren kommer og åbner med tale og blomsterplantning på knæ. Rejser sig og børster buksebenene. De sidste blitz lyner, og så rækker interessen ikke længere.

Der er penge til tre år og der skrabes sammen til et fjerde for nedsat kraft, og det var det kulturinitiativ.

Nu skal man jo ikke hænge sig i bedrøveligheder, selvom de kan være meget vedholdende nutidige, men se fremad.

Corona La Balance er et smukt eksempel på, at et område sat i meningsfuld udvikling tiltrækker kvalificeret tilvækst, som det skete for 25 og 20 år siden og stadig sker i dag. Også en del ukvalificerede, men de truer pga. støttesystemerne ikke udviklingen.

Det ville have været betydelig morsommere for Corona La Balance at vige pladsen for en anden af flere kvalificerede spillere fra børneteatret, end at sætte liv i og bekræfte ideen om et statsensemble for så at begrave den som fire-årig.

Det bagud skuende ved dagens to jubilæer viser et kunstnerisk regnskab i smuk balance og en egenkapital af løfterigt initiativ.

Et slag er tabt, der er tid til at vinde et nyt. Ud over jubilæer er vi inviteret for at blive præsenteret for noget, der er mere end en skitse til at få

etableret et Børneteaterhus i København. Corona La Balances vision for et børneteatrets sted til synliggørelse af de herlige oplevelser, det har at byde på for ægte børn og folk med barnlige sjæle, der endnu har oplevelsesevnen i behold. Det har været en mangeårig drøm for børneteatrets folk.

Måtte fremlæggelsen åbne for et håbefuldt kig ind i en ikke alt for fjern fremtid fuld af mælk, honning og børneteater.

Til lykke med jubilæerne og til lykke til os alle med det børneteater, vi har og ikke skal til at opfinde. Vi skal bare skaffe det tag over hovedet, og hvad det ellers behøver for at vise sin fulde styrke.

Læs også artikel ‘Fra luftkastel til slot’ her på sitet

Seneste artikler

Seneste artikler

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School. Materialet blev præsenteret for offentligheden i slutningen af august sammen med bogen ’AI i gymnasiet’. Både undervisningsmaterialet og den nyudgivne undervisningsbog er guf for alle, der ønsker at vide mere om AI i særdeleshed og vores digitale liv i almindelighed.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
God Sommer!

God Sommer!

Teateravisen sættes på lavt blus frem til starten af august, men der kan dog fortsat dukke aktuelle nyheder og anmeldelser op på portalen. Imens byder sommeren som vanlig på både gratis og entrebelagt teater for børn og familier i form af gadeteaterfestivaler og forestillinger i det offentlige rum m.v.
Læs mere
Med Sofokles i Caribien

Med Sofokles i Caribien

Midler fra EU’s Creative Europe-pulje er med til at finansiere mange forskellige kulturprojekter i EU-medlemslandene. Ét af disse projekter er BABEL – or the art of listening in TYA, hvis hovedaktivitet er afholdelsen af en række workshops over hele Europa – men også på udvalgte lokationer rundt omkring i resten af verden. En sådan ’extra-europæisk’ workshop fandt sted i Cuba i maj.
Læs mere