Brugerinddragende aktiviteter er så afgjort i høj kurs hos danske børneteatre i disse år.
Således er bl.a. Fair Play-forestillingen ’Inde i mit hoved’ baseret på og inspireret af en række kreative workshops med over 330 elever fra 2. og 3. klasser, mens et stort ungdomsprojekt har leveret inspiration til Odsherred Teaters aktuelle ’Landet – Should I Stay or Should I Go?’.
Nu er Teater TT så med penge fra Scenekunstudvalget i ryggen i gang med et tilsvarende projekt, hvor man vil undersøge, hvad børn i dagens Danmark går og drømmer om.
Det helt konkrete omdrejningspunkt er seks onsdags-workshops, hvor teatret arbejder med de i alt 75 elever i 4. klasserne på Guldberg Skole på Nørrebro og hjælper dem med at give deres drømme et kreativt udtryk.
Materialet fra Guldberg Skole skal bruges som udgangspunkt for et manuskript, som den flittige dramatiker Jesper B. Karlsen skriver. Og forestillingen ’Drømme’ er sat til at få premiere i marts 2012 med efterfølgende præsentation på Festival 2012 i Ringsted i april.
Ind under huden
Teater TT’s stifter og leder, Torkild Lindebjerg, instruerer drømmespillet, der får skuespillerne Pernille Lyneborg, Jesper Pedersen og Susanne Bonde, som alle tre også deltager aktivt i de igangværende workshops, på scenen.
Om drømmejobbet fortæller Torkild Lindebjerg endvidere:
»Vi vil undersøge, hvad det er børn i dagens Danmark går og drømmer om. Vi vil ind under huden, ind i deres hoveder og hjerter, ind i deres drømme, de sovende og de vågne. Børnene ejer fremtiden; den er deres privilegium, de skal skabe den. Alle billeder og forestillinger om, hvordan det skal være, ængstelse for hvordan det KAN blive, beslutsomhed om hvordan det SKAL blive, forsigtige bønner om hvordan det bør være.«
»Deres drømme afspejler, hvordan den virkelighed, de lever i her og nu, ser ud. At få drømmene ud i det åbne rum kan løsne aktuelle knuder – og vise både dem og os, hvad det er for et liv, de har, og hvad det er for et liv, de ønsker at have.«
For at få børnenes drømme ind under egen hud arbejder den kommende forestillings instruktør, scenograf, dramatiker, komponist, dramaturg og skuespillere altså nu sammen med elever og deres lærere på at skabe rum, hvor eleverne kan fortælle om deres drømme – hvor de kan give dem et kunstnerisk udtryk i form af ord, billeder, lyd og bevægelse.
Ud på gulvet og på med masken
Børneteateravisen.dk kigger inden for i pigernes gymnastiksal på Guldberg Skole på en af de lange teater-onsdage i drømmeforløbet. Denne morgen er det A-klassen, der efter 30 minutters opvarmning skal arbejde videre med de masker, som de hver især har fremstillet tidligere i forløbet.
Da maskerne kommer frem, mærkes det straks, at der falder ro over de ellers ret så ufokuserede børn. Pludselig er der stille, blikkene rettes mon maskerne, og Torkild Lindebjerg – der har over 35 års erfaring i branchen – kan næsten uforstyrret dele ud af sine erfaringer om masken, og hvad den kan:
»La’ vær’ med at fægte vildt med arme og ben, når I får en maske på! Det er masken, der skal gøre arbejdet, se…«
Torkild lader kroppen og masken demonstrere, hvad han mener. I salen kan man nu høre en knappenål falde til jorden.
Så hjælper Pernille Lyneborg og Jesper Pedersen med at iscenesætte et møde mellem to masker, og bagefter er det børnenes tur, mens Torkild video-dokumenterer alle øvelserne.
I en lille pause, hvor børnene er i gården til et frikvarter, fortæller Jesper Pedersen om, hvor meget energi de som workshopledere må bruge på bare at skabe det nødvendige fokus, så de kan komme i gang med at arbejde. Men indimellem belønnes deres anstrengelser da også:
»Pludselig kommer der så disse små øjeblikke, hvor man får noget igen fra børnene; disse små perler, hvor eleverne er så præcise og intuitive i det, de foretager sig. Børn er faktisk meget ubevidste om meget af det, de gør«, fortæller Jesper Pedersen, som suppleres af Susanne Bonde:
»Det skønne er jo, når vi får ramt noget i børnene – så opstår der pludselig nogle fantastiske sekvenser, som i virkeligheden er det hele værd«.
En katalysator
Workshop-rækken, som også involverer, at eleverne arbejder sammen med scenografen Marie Rosendahl Chemnitz og dramatikeren Jesper B. Karlsen, er foreløbig planlagt til i uge 40 at munde ud i en event, som skolens elever, forældre og lærere skal opleve sammen.
Når den færdige forestilling engang er klar til foråret – den laves for de 6-12-årige – bliver der på Teater TT’s hjemmeside lavet en blog, hvor de, der har været inde og se forestillingen, kan skrive og se kommentarer fra andre.
»Vi håber, at bloggen kan være katalysator for en udveksling af drømme og indblik i, hvad andre drømmer om,« siger Torkild Lindebjerg om projektet, der altså er inde i en afgørende undersøgelsesfase.
Så hvad 4. klasserne på Guldberg Skole i virkeligheden drømmer om, må vi andre have til gode så længe; men at det ikke er uvæsentlige ting, som rumsterer i hovederne på de yngste, kan man f.eks. forvisse sig om, da en af A-klassens piger tager sin maske på og foran kammeraterne og videokameraet deklarerer:
»Jeg har lavet denne maske, fordi jeg drømte om den 3. verdenskrig«.
Lige dér genlyder gymnastiksalen kun af den sagte knitren fra de andre elevers papirmasker…