I 1983 blev den store festival afviklet fra 17.-24. april i Esbjerg med deltagelse af 55 teatre, der kom med 100 forestillinger, som blev opført i alt 240 gange.
Det var den hidtil største festival af slagsen, siden den første blev afviklet i Herning i 1971 med sine 15 teatre, 25 forestillinger og i alt 32 opførelser. Hvor samtlige teatre var indlogeret på Hotel Eyde, som blev omdannet til et hippiekollektiv for en weekend.
Men i Esbjerg i 1983 var festivalen på sjette år en ugelang affære, hvor flere af byens skoler måtte inddrages for at få plads til alle forestillingerne. Og hvor der i løbet af festivalen blev afholdt seminarer, hvor de teatre, der var medlem af BørneTeaterSammenslutningen (BTS) gik sammen tre og tre og diskuterede og kritiserede hinandens forestillinger.
Faktisk var kvalitetssnakken omkring hele festivalen så tilpas aggressiv, at en selvbestaltet gruppe teaterfolk ligefrem lavede en såkaldt ’lorteliste’ over efter deres skøn værste forestillinger, som både teatre og formidlere burde undgå…
Røster fra 1983
Men helt slemt stod det nu ikke til. De fleste talte både pænt om forestillingerne og hinanden.
Efter festivalen lod Børneteateravisen så forskellige personer fra miljøet komme til orde og svare på spørgsmålet: Har dansk børneteater en fremtid?
Her 27 festivaler senere – og med den nyeste udgivelse af repertoirekataloget Den Røde Brochure og dens 137 teatre, der udbyder omkring 400 forskellige forestillinger in mente – må svaret vel være et rungende ja.
Men lad os da tage et par udvalgte citater fra Børneteateravisens reportage:
Gerd Schottländer, skuespiller og instruktør (var i mange år tilknyttet BaggårdTeatret i Svendborg. red.):
»Dette at vi nu gennemfører den 13. børneteaterfestival af disse dimensioner viser, at der er et stort behov for børneteater. Desværre tilsvares dette iøjnefaldende behov ikke af stigende aktivitet på vores største arbejdsplads, skolerne. Hvor vi tidligere oplevede, at der blev spillet én forestilling pr. barn pr. år, ja mange steder to – så oplever vi nu, at skolerne pga. pengeknaphed kun arrangerer måske en forestilling pr. barn hvert andet eller hvert tredje år.«
Hans Bay, skuespiller og instruktør: »Jeg synes, at der hele tiden sker en kunstnerisk udvikling hos mange børneteatre, og indimellem findes stadig pionerånden. (…) Den kunstneriske udvikling ses f. eks. i det forhånd, at der laves større og større forestillinger. Man har lyst til og brug for at prøve sig selv af i større og andre rum end de traditionelle for børneteatret.«
Ove Kirketerp, observatør for teaterteknikernes forbund, TEF (har bl.a. været administrator i Comedievognen og Møllen, har nu grafisk virksomhed i Haderslev red.): »De økonomisk stramme tider, vi er vidne til i denne tid, kommer til at koste nogle teatergrupper deres eksistens (…) og derved skabes der et nyt proletariat: Teatergrupper, der må fægte sig frem kun ved hjælp af egne indtægter.«
Helge Reistad, norsk instruktør og dramaturg: »Jeg har været til festival flere gange, men hver gang synes jeg, den er større og festligere end den forrige. Jeg ser masser af liv, der er masser af publikum og en meget høj grad af organisation. Jeg ser en mangfoldighed uden lige.«
Claus Oppermann, administrator (har været medlem af UBOT for FAST, red.): »Jeg ser desværre en overvægt på udviklingen af formen, og at det indholdsmæssige er trådt i baggrunden – det er synd, for indholdet er kolossalt vigtigt netop i denne tid, hvor udfordringerne er så store: Spørgsmål vedrørende den økonomiske krise, spørgsmål vedrørende krig og fred for at nævne de vigtigste. Vi skal holde fast ved, at vi har noget at sige, og vi skal sige det.«
Børneteater i 2010
Samtlige udsagn kunne være fra den seneste festival – og såmænd osse efter den aktuelle festival i Esbjerg.
Man er bekymret over formidlernes muligheder for at bringe teater ud til skolerne; over de økonomiske tider og manglende offentlig støtte, men man har også blik for festivalernes og børneteatrenes storhed og det kunstneriske niveau – og nødvendigheden af at bringe tidens store spørgsmål ind i teatret.
Ved Festival 2010 vil man også kunne svare ja til det sidste. Her er forestillinger om krig og fred og finanskrise og måden, som vi mennesker behandler hinanden på.
Der er masser af vedkommende børneteater. Og givet også noget mindre godt, som det må være, når over 100 teatre sætter hinanden stævne med over 160 forskellige bud på børneteaterkunst.
Lortelisterne er forhåbentlig fortid, men billetterne til de mange forestillinger er til gengæld stadig gratis…
Information om Festival 2010 i Esbjerg, inkl. billetter, program m.v. på
www.festival2010.dk