Kommentar af Carsten Jensen

28. september 2013

Hvornår er det professionel scenekunst?

Definitionerne sættes under pres, når professionelle institutioner lader dygtige børn og unge optræde under teatrets eget navn og med anerkendte fagfolk som sparringspartnere. Men hvor går grænserne egentlig? Og er det tilladt at undres i ny og næ...?

Med tre dugfriske invitationer til premierer på børneteaterforestillinger bliver et dilemma atter luftet: Hvor går grænsen for professionel scenekunst for børn og unge egentlig – og betyder det overhovedet noget, så længe publikum får en god oplevelse?

Normalt definerer man vel professionel scenekunst FOR børn og unge ved, at det er voksne, uddannede/organiserede kunstnere, der viser kunst for en målgruppe af børn og unge. I modsætning til scenekunst MED børn og unge, der spiller for en tilsvarende målgruppe – og ofte er vældig dygtige, grænsende til semi-professionelle, men altså stadig organisatorisk set amatører.

***

Men billedet er ikke så enkelt, eksemplificeret i tre aktuelle forestillinger:

1) Det Kgl. Teater viser balletten 'Fabelmageren' (fra 4 år) fra 12.-16. oktober – aktørerne på scenen er elever fra Det Kgl. Teaters Balletskole, der lever et særdeles professionelt liv med heltidsundervisning, inkl. kostskole og intern skole i regi af nationalscenen, og fra hvis rækker man rekrutterer balletdansere til den ’voksne’ ballet.

Den aktuelle forestilling bliver derfor uden videre klassificeret som professionel scenekunst – og hvis den turnerede på skoler og institutioner, ville alene tilknytningen til den statsstøttede nationalscene være nok til at give den refusionsgodkendelse.

 

2) Dansk Danseteater  opfører fra 14.-18. oktober 'Den røde ballon' (fra 4-10 år) i Dansehallerne – men på scenen er børn fra Christianshavns Balletskole, der danser efter en ny koreografi af teatrets højt meriterede leder, Tim Rushton. Udover alle børnene medvirker dog også af en kompagniets dansere, Stefanos Bizas.

Forestillingen blev i 2000 sat op på Det Kongelige Teater med børneballetdansere fra Den Kgl. Ballet. Nu står det statsstøttede Dansk Danseteater altså som arrangør af en forestilling med elever fra en privat balletskole – helt givet meget dygtige børn, som træner ihærdigt og i øvrigt årligt afholder Store Balletskoledag på Det Kgl. Teater, men dansen må dog kaldes en fritidsaktivitet, hvor altopslugende den end måtte være.

Hvis forestillingen turnerede, ville den dog opfylde kravet til refusionsgodkendelse – og derfor er det  en professionel forestilling.

 

3) Eventyrteatret spiller 'Eldorado' fra 4.-20. oktober (familieforestilling) i Glassalen i Tivoli. Stort set-up, professionelle folk på posterne som instruktør, manuskriptforfatter m.v. – og med meget dygtige børn og unge på scenen. Men da Eventyrteatret ikke modtager statsstøtte, skal en sådan forestilling i givet fald søge om refusionsgodkendelse, hvis man vil turnere som professionelt teater, og med deres mega-scenografier og myriader af børn og unge på scenen hverken vil eller kan man nok møde til showcase – og næppe få godkendelse på papiret pga. konstruktionen. Så det er altså ikke professionelt teater i teaterlovens forstand…

***

Det er fx danske C:NTACT og deres såkaldte Taskforce, der med refusionsgodkendelse og stor succes turnerer land og riger rundt med skiftende hold af unge performere, der fortæller deres egen historier.

Her blev denne kommentator mødt med voldsom vrede, da jeg efter deres deltagelse på en festival i Horsens at have rost deres indsats dristede mig til at sætte et spinkelt spørgsmålstegn ved, om det egentlig burde kaldes professionel scenekunst i teaterlovens forstand, når Taskforce bestod af det, som C:NTACT selv beskriver som '30 unge imellem 15 og 25 år. Unge med vidt forskellige sociale og kulturelle baggrunde, der drager ud i hele landet og fortæller deres personlige historier'.

Absolut dygtige, absolut seværdigt og mange af dem er efter sigende fagligt organiseret og fuldtidsbeskæftiget, men næppe alle at regne for fuldbefarne scenekunstnere. Men man har jo altså refusionsgodkendelse, og derfor er det en professionel forestilling, og så kan redaktøren godt stikke piben ind…

***

Men derfor kan man jo godt føle, at grænserne for professionel scenekunst med og for børn og unge er noget flydende, selvom det sådan set ikke er noget egentligt praktisk eller kunstnerisk problem. Alle kan jo med stor fortrøstning og forventning gå ind og se de nævnte forestillinger og glæde sig over talentmassen.

Og mange aktører fra Det Kgl. Teaters Balletskole, Eventyrteatret og Christianshavns Balletskole vil erfaringsmæssigt være at finde i det professionelle miljø, når de træder ind i voksenalderen og måske også får færdiggjort uddannelser fra de etablerede teaterskoler m.v.

***

Men for teateravisen.dk – der med glæde modtager invitationer og pressemeddelelser fra allehånde teatre med scenekunst for børn og unge på programmet – udgør det alligevel et dilemma, for portalen ER for professionel scenekunst for børn og unge, og af kunstneriske og ressourcemæssige grunde anmeldes derfor kun refusionsgodkendte forestillinger.

Dermed bliver det også til afvisning af anmeldelseshungrende henvendelser fra talentfulde amatørteatre, dramaskoler m.v., der selvfølgelig gerne vil i søgelyset og vurderes af en professionel kritiker.

Men er det så rimeligt over for fx Eventyrteatret? Eller de ikke-støttede børneteatre fra vækstlaget, der ikke opnår refusionsgodkendelse, men måske alligevel forsøger sig på et svært marked, fordi de mener at have en god forestilling? Og hvis det holder stik, så nok kunne bruge en positiv anmeldelse her på portalen. Det kan nemlig sagtens tænkes, at de måske er bedre end nogle af de mindre vellykkede forestillinger, som de støttede børneteatre og institutionsteatre af og til sender i kunstnerisk omløb.

Skal man i virkeligheden redefinere begrebet professionel scenekunst? Der jo også skal rumme tidens optagethed af publikumsinddragelse, der bl.a. betyder, at flere og flere forestillinger inddrager renlivede amatører, nemlig publikum, direkte i handling og spil – og måske endog hele forestillingen. 

Er det så professionelt teater med amatører? Og hvor mange professionelle voksne skal der med i en forestilling, hvor resten er børn og unge, før det regnes for professionel scenekunst?

Ja, jeg spørger bare… 

***

PS: Og ang. anmeldelser: Nu 'nøjes' teateravisen.dk nok med Det Kgl. Teaters 'Fabeldyret' i denne omgang – spørgsmålet om de nødvendige ressourcer betyder, at ikke alle refusionsberettigede forestillinger for børn og unge og familier trods alt bliver anmeldt, og sådan kan man jo på den måde også lave sin egen kattelem…

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere