Af: Louise Ejgod Hansen

1. april 2016

Hvor er oplevelsen henne?

På Aprilfestival 2016 er den faglige konference, 'Audiences are now!' helliget temaet publikum og henvender sig til formidlere, teaterfolk og alle andre, der er interesserede i publikumsudvikling og teater med børn og unge som målgruppe. En af oplægsholderne er Louise Ejgod Hansen, lektor i dramaturgi ved Aarhus Universitet, der her leverer en lille appetizer til konferencen, hvor der stadig er plads til flere deltagere.

Som barn var jeg en flittig teatergænger – har min mor fortalt mig. Problemet er nemlig, at jeg ikke kan huske det. Jeg kan ikke huske en eneste af de mange forestillinger, jeg så på det hedengangne Sysseltinget i Hjørring.

Det jeg kan huske, er at hver gang forestillingen skulle til at i gang, så pustede vi børn lyset ud!
Om det er derfor, jeg stadig er en flittig teatergænger, ved jeg ikke. Og jeg er egentligt også ligeglad, for historien fortæller mig noget andet, noget man som voksen og som professionel teaterformidler ikke må glemme: At teater er oplevelsen her og nu sammen med alle de andre.

Ikke blot statistik og demografi

Så simpelt er det. Og så alligevel ikke, især ikke hvis man begynder at tale om publikumsudvikling. Så kommer teater til at handle om demografi og målgrupper. Og teater for børn kommer til at handle om at skabe fremtidens publikum.

 Og naturligvis er begge dele vigtigt: Det er svært at ignorere, at teaterpublikummet er en dårlig afspejling af den danske befolkning, når det kommer til uddannelsesniveau, køn, bopæl og etnicitet. Og det er da også svært at argumentere imod, at gode teateroplevelser som barn da må danne et godt grundlag for, at man som voksen også frivilligt går i teatret (også selvom oplevelsen for længst er glemt).

Ikke desto mindre vil jeg fastholde, at publikumsudvikling ikke alene må handle om statistik og demografi. Publikumsudvikling skal også handle om oplevelsen. Om at mange og mange forskellige får en mulighed for at være en del af et publikum, for at opleve levende mennesker skabe en fortælling, et billede eller et univers, der gør indtryk. For det er vel grundlæggende derfor, det er vigtigt at gå i teatret: Fordi det giver os (børn såvel som voksne) oplevelser, der betyder noget; oplevelser, der har værdi.

'Det sidder i kroppen'

For nogle år siden gennemførte jeg et stort publikumsforskningsprojekt i samarbejdet med SceNet og Teatercentrum, hvor jeg undersøgte, hvad børn oplever, når de ser teater.

Projektet bekræftede mig i ’en ting: At børn ikke skal lære at opleve teater, for det kan de allerede. Rigdommen i forskellige sanseindtryk, personlige erindringer, sociale observationer og overvejelser omkring alvorlige tematikker og gode grin af morsomme hændelser var overvældende.

Jeg er overbevidst om, at det sidder i kroppen, og om, at hvis vi for alvor vil udvikle et nutidens og fremtidens publikum i Danmark, så skal vi værne om disse oplevelser. De er kernen i scenekunsten.

Louise Ejgod Hansen, lektor i Dramaturgi, Aarhus Universitet, er oplægsholder på konferencen 'Audiences are now!' torsdag d. 14. april på Aprilfestival 2016.

***

Læs mere om Louise Ejgods publikumsforskning her
Projektet mundede også ud i metoden 'Teateroplevelser', der gør det muligt at sætte barnets eller den unges oplevelse i centrum. Metoden præsenteres her  

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere