Af: Carsten Jensen

8. september 2015

Hun er hoppet ned i skabelonen…

Festivalen i Horsens kan i år fejre 30 års jubilæum, og det sker i vanlig velorganiseret stil med fokus på formidlerpleje og gode oplevelser for de lokale børn. Og med en ny festivalkoordinator. Ditte Felding har et indgående kendskab til både dansk børneteater og festivalen og også ideer til udvikling af festivalen - selvom hun indtil videre holder de fleste for sig selv.

Horsens Teaterfestival venter ret forude og byder 18.-20. september atter på en række udvalgte forestillinger (32 danske og et par internationale gæstespil) og de vanlige gode forhold omkring spillesteder og service for såvel tilrejsende formidlere og andre teaterinteresserede som de mange lokale børn og deres voksne, der allerede har sikret sig gratis billetter i rigt mål.

Festivalen kan i år fejre 30-års jubilæum, og ganske som ved 25-års jubilæet sker det med en ny festivalkoordinator: Ditte Felding (f. 1973) afløste nemlig i foråret Stine Kamstrup Knudsen, der efter fem år på posten søgte nye udfordringer.

Ditte Felding, der er uddannet dramaturg fra Aarhus Universitet, har været aktiv i det aarhusianske teatermiljø i bl.a. Laboratoriet og ikke mindst siden 2006 været med til at opbygge Hvid Støj Sceneproduktion sammen med den kunstneriske leder, Charlotte Ladefoged og scenografen Stine Worm Sørensen.

Nu står hun så i spidsen for den velrenommerede festival i Horsens, hvis historie faktisk begynder 20 km fra byen – i Brædstrup.

Jan Torps mission

Det var nemlig i denne lille by, at det hele startede i 1985 som en regional teaterfestival for jyske teatre, der var medlem af BørneTeaterSammenslutningen (BTS). Første festival havde deltagelse af 13 grupper og 18 forestillinger og blev organiseret af Kaskadeteatret, hvis leder og stifter, Jan Torp, samtidig havde en mission om at lave en festival, der kunne forkæle teaterformidlerne med en overskuelig festival med kort afstand mellem spillestederne og mulighed for at forudbestille billetter.

Det magtede man ikke i 1980'erne på de store april-festivaler, hvor program og spilleplan først var klar på selve festivalen og bl.a. skulle stå i kø en halv time før hver forestilling for at få billetter.

Festivalen var tre år i Brædstrup, hvorefter den i 1988 flyttede til Horsens, der tilbød bedre økonomiske og praktiske løsninger. Uenighed med kommunen betød dog, at festivalen røg på standby i 1989, men siden er festivalen blev afviklet hvert år og med den nu så velkendte brug af gode spillelokaler i gåafstand i midtbyen.

Da Kaskadeteatret lukkede ned i 2000, overtog Horsens Kommune selv afviklingen af festivalen. Samtidig stoppede Jan Torp som leder, hvorefter teatrets hidtidige administrator, Lone Wessel tog over som festivalleder i kommunalt regi, inden hun selv stoppede i 2005.

En lille krølle på historien med Lone Wessel er, at hun via diverse omveje på bl.a. Svalegangen i Aarhus nyligt blevet direktør for Horsens Ny Teater, som hvert år i en lang weekend stadig er festivalens centrum.

Således kan hun nu fra allernærmeste hold overvåge festivalen anno 2015.

En mindre festival

Hun vil i hvert fald kunne notere sig, at festivalen er reduceret væsentligt i størrelse fra hendes tid, hvor den var åben for alle BTS' medlemsteatre.

Det gjorde dog efterhånden festivalen for uoverskuelig, mente kommunens kulturforvaltning, og efter et par tumultariske år har festivalen siden 2008 været en ren invitationsfestival, kurateret af et dramaturgiat i samarbejde med festivalens koordinator. 

Og på det nuværende niveau med omkring 30 teatre, der spiller deres forestillinger et par gange i løbet af weekenden.

Den pludseligt formindskede festival faldt ikke i lige god jord hos alle de formidlere, som festivalen har som mål at forkæle. Det var ikke mindst bibliotekarerne, der ved festivalen i 2009 fandt, at der nu var alt for få forestillinger for 'deres' målgruppe og havde svært ved at forsvare udgifterne til tre dages ophold i Horsens.

Men det lille oprør gik tilsyneladende i sig selv igen, og i hvert fald udtrykker mange formidlere nu glæde over en mindre stresset festival, hvor de kan slentre fra forestilling til forestilling i god ro og orden.

Således er det altså lykkedes Horsens Teaterfestival at bevare sit ry for at være en særlig attraktiv festival for teaterformidlere. Også selvom den store Aprilfestival på det seneste har overhalet Horsens på billetbestillingsfronten, idet det her nu er muligt at bestille og selv printe adgangskort ud, hvor Horsens stadig opererer med bestilling via både telefon og net og personlig afhentning af billetter på festivalen.

En fælles historie

Det var Steen Larsen-Ledet, der var festivalkoordinator i den med BTS-teatrene noget konfliktprægede periode. Han stoppede i 2010 (og står nu for pr og marketing i Musikhuset i Aarhus) for at give plads til Stine Kamstrup Knudsen, der bevarede og forsvarede festivalens størrelse og indførte nye elementer omkring det faglige seminar og flere tiltag i byrummet, bl.a. installationen Hesten, der nu er blevet en slags ikon for festivalen.

Det var også i hendes embedsperiode, at man skippede 'børne' i festivalnavnet – lidt af de samme mere vidtfavnende grunde som lå til grund for Teateravisens ditto-ændring.

Og nu er det altså blevet Ditte Feldings tur. Og selvom hun har forladt Laboratoriet og Hvid Støj med blødende hjerte, har festivalen i Horsens også været en del af hendes personlige teaterhistorie.

Hun var til sin første festival i 1996 og har været til de fleste siden. Og som mange andre blev et ophold på Herning Højskole adgangsbilletten til en tjans som frivillig og tilknytning til arrangørerne fra Kaskadeteatret.

Siden har hun deltaget enten som producent/teaterleder og turnékoordinator (med Spiir Produktion og Hvid Støj) eller som engageret tilskuer med familien – hun bor i øvrigt i Malling med journalistmand og to børn på 10 og 13 år, som jo udgør en herlig målgruppe for mange af festivalens forestillinger.

»Så Horsens Teaterfestival og jeg har en lang forhistorie, og hvert år får jeg følelsen af, at festivalen er noget ganske særligt. En traditionsrig begivenhed, der samtidig har fornyet sig på mange forskellige områder – hvilket i det hele taget kendetegner dansk børne- og ungdomsteater, synes jeg. Derfor er det også med lige dele glæde, spænding og stolthed, at jeg i år skal byde velkommen til Danmarks største stationære teaterfestival for børn og unge,« lyder det fra Ditte Felding, der godt ved, at Aprilfestival er så vældig meget større, men jo altså hvert år skal finde ny værtskommune – og tackle de tilhørende logistiske udfordringer.

Spidskompetencer

Hvordan har det været at overtage styringen af Horsens Teaterfestival – både rent praktisk og arbejdsmæssigt og som ny leder af en kulturelt set ret fasttømret festival?



»Det har været dejligt at overtage en veletableret kulturbegivenhed. Der er en skabelon – og den er jeg hoppet lige ned i – for jeg har aldrig lavet så stor en festival før. Derfor har det været en sikkerhed, at festival-formen på mange områder er støbt. Samtidig har mange vante løsninger og samarbejdsparter alligevel skulle fornys/erstattes til årets festival. Jeg ser faktisk allerede nu frem til næste år, hvor der er et helt år til at lave festival. For mig har opgaven i år været at opleve og opdage festivalen på ny – at få den ind under huden.«

Hvilke spidskompetencer har du bragt med til jobbet?  

»Et bredt og årelangt kendskab til dansk børne- og ungdomsteater og Horsens Teaterfestival. Mine spidskompetencer er endnu ikke at lede en festival. Jeg er god til at videreudvikle og skærpe en kulturel/kunstnerisk og organisatorisk profil. Så det er noget af det jeg glæder mig til frem mod 2017, hvor Aarhus og Østjylland er Europæisk Kulturhovedstad. Jeg er god til at se samarbejdspotentialer og udviklingsmuligheder og få styrker til at træde frem,« kommer det fra Ditte Felding, og så er det jo indlysende at spørge til, hvilke planer hun måtte have for ændring og udvikling af den nuværende festival.

»Jeg har flere ideer, men lige her et par uger inden vi går i luften vil jeg hverken love eller afsløre for meget. Men jeg kunne godt drømme om, at vi bidrager og markerer os i 2017-programmet.  Og at vi bakker op om det kulturelle vækstlag – i bred forstand.« 



Gang i billetsalget

Men i første omgang handler det altså om at få den aktuelle udgave af Horsens Teaterfestival afviklet på bedst mulige måde. Og her er afsætningen af de over 7.000 gratis adgangskort selvfølgelig et vigtigt parameter.

»Det går fremragende med billetsalget. Billettelefonen åbnede forrige lørdag (22. august, hvor alle kunne bestille, efter at formidlerne havde haft fortrinsret siden juni, red.) – og da vi lukkede, havde alle fået billetter. Måske ikke til ønskeforestillingen, men til aldersgruppen. Det har tidligere været sådan at småbørnsforestillingerne blev lynhurtigt udsolgt, men vi kan godt mærke, at der er blevet produceret flere småbørnsforestillinger i år – og det kommer publikum til gavn,« siger Ditte Felding, der også forventer det normale rykind af de formidlere, der historisk set har udgjort hjørnestenen i festivalens eksistensberettigelse.

»Vi forventer det sædvanlige antal af formidlere, omkring 200 danske og udenlandske opkøbere, og de kan ligesom publikum glæde sig til en masse nyproducerede småbørnsforestillinger – herunder en rigtig urpremiere, Unge-Lounge i Skolegade 7 i den nye samarbejdspartner Headspace’ lokaler  – og en masse andet enestående godt teater!« kommer det i markedsføringsjargon fra den nye festivalkoordinator.

Udover de mange forestillinger og en række events i byrummet byder Horsens Teaterfestival 2015 også på et fagligt seminar; et lille arrangement hvor teatrene kan præsentere formidlerne for kommende forestillinger; festaften, prisuddeling m.v.

***

Se program med spilletider og -steder, billetinfo mv. på festivalens hjemmeside: www.horsensteaterfestival.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere