Af: Carsten Jensen

3. marts 2009

Hit med pengene!

Selvom Scenekunstudvalget har tildelt Corona La Balance en støtte på fire mio.kr. til næste sæson, risikerer teatret at miste halvdelen af bevillingen, fordi man overgår til at være lille storbyteater. Rent formelt er der måske ikke noget at komme efter, men det kan sende et signal om, at børneteatre helst ikke må have for god økonomi.

I sidste uge var Corona La Balance indkaldt til møde med Scenekunstudvalget (SKU), der tilsyneladende vældig gerne vil have nogle af de millioner retur, som man har bevilget det afgående statsensemble til sæson 2009-10.

Det er ikke begrundet i en pludselig erkendt kritik af teatrets kunstneriske profil eller aktivitetsniveau, men alene det faktum, at Corona La Balance står over for at blive lille storbyteater i Københavns Kommune – med base i det tidligere Røde Kro Teater på Amager – og derfor vil indgå i den eksisterende støtteordning for små storbyteatre med et endnu ikke færdigforhandlet beløb.

Det sker som led i den store teaterrokade, der er i gang omkring Københavns Teater – herunder Camp X’s udflytning til Kanonhallen, Kaleidoskops lukning som lille storbyteater m.v.

Men dermed kan SKU med hjemmel i den eksisterende kontrakt hævde, at der er sket væsentlige ændringer i teatrets økonomiske situation – og ændre på bevillingen.

Man kunne også vælge at opretholde bevillingen og dermed give det snart forhenværende statsensemble et godt økonomisk rygstød som tak for indsatsen i en periode, der har budt på både turbulens og nedskæringer i Kunstrådets bevillinger til statsensemblet. Men selvom hverken teatret eller udvalget vil ytre sig om de konkrete forhandlinger, ønsker SKU ifølge børneteateravisen.dk’s kilder at fratage Corona La Balance halvdelen af den bevilling på fire millioner, som teatret var stillet i udsigt i næste sæson – således at det bliver til en bevilling på to millioner kroner over to sæsoner.

Forskellige perspektiver

Formanden for Scenekunstudvalget, Mikkel Harder Munck-Hansen, siger om forløbet:

»Situationen omkring udpegningen af nye storbyteatre i København giver en hel del udfordringer, – både for de involverede grupper og for de forskellige tilskudsgivere.

Der er mig bekendt ikke truffet nogen beslutninger eller underskrevet endelige kontrakter, men der holdes mange møder og tegnes forskellige perspektiver op.«

Og SKU-formanden har også juraen på sin side omkring omkring Corona La Balances bevilling:

»Tilsagn fra udvalgets side er juridisk bindende, med mindre der sker ‘væsentlige’ ændringer i forhold til ansøgningen. Her er der tale om meget væsentlige ændringer – men det er ikke afklaret, hvilke konsekvenser det skal have. Udvalget har holdt møde med Corona La Balance, og bedt dem udarbejde et revideret budget til brug for de videre forhandlinger. Det lykkelige vil være, hvis Corona La Balance står bedre stillet i fremtiden med den nye status som lille storbyteater end før, og det håber vi alle sammen, at det ender med. Når forhandlingerne er færdige, vil det vise sig om der sker større eller mindre reduktioner i bevillinger eller ændringer i udbetalingsforløbet,« lyder kommentaren fra Mikkel Harder Munck-Hansen.

Og det kan vel godt tydes derhen, at Corona La Balance næppe får alle fire millioner med sig til den nye sæson.

Moralsk problem

Hos Corona La Balance ønsker man som nævnt ikke at udtale sig om forhandlingsforløbet – men man har tidligere gjort det klart over for både Scenekunstudvalget og Københavns Kommune, at man ønskede at basere teatret på en konstruktion, hvor både stat og kommune indgik som (lige store) støttegivere og således gav teatret optimale produktionsvilkår.

Heller ikke formanden for BørneTeaterSammenslutningen (BTS), Jørgen Carlslund, har – naturligt nok, han er som bekendt også kunstnerisk leder hos Corona La Balance(!) – nogen kommentar til ovenstående forløb.

Men der kunne måske nok på sigt findes belæg for en diskussion i det principielle i, at SKU ændrer på tilskudsstørrelsen efter et givet tilsagn. Der findes således flere eksempler på, at børneteatre har opnået endog store tilskud fra fonde og kommuner i tillæg til den statslige støtte. I et enkelt tilfælde også støtte i millionklassen. Og uden at det fik konsekvenser for den oprindelige bevilling.

Hos teaterprofessor Jørn Langsted – der i parentes bemærket selv har siddet i forløberen for SKU, nemlig Teaterrådet – er det muligt at indhente en vis ærgrelse over SKU’s handlemåde.

Jørn Langsted formoder dog, at juraen er helt i orden, fordi bevillingerne er givet på præmisser om, at større økonomiske ændringer i forhold til ansøgningstidspunktet for SKU-støtte skal godkendes af Scenekunstudvalget. Men han siger dog:

»Jeg synes da, at der er en slags moralsk problem i det, hvis SKU på nuværende tidspunkt giver sig til at fidle med tilsagn, når de pågældende teatres økonomiske situation er blevet forbedret, og når kunsten ikke er blevet voldsomt dårligere.«

Et fortilfælde

Der findes en del fortilfælde, hvor et statsligt støttet børneteater har opnået status som egnsteater eller lille storbyteater – med økonomisk overlap mellem de to ordninger.

Men så har teatret i reglen fået lov til at beholde statsstøtten som ekstra bonus til kunstnerisk virksomhed i en indkøringsperiode som egnsteater/lille storbyteater.

Således også et af de seneste eksempler, Det Lille Turneteater, der var endog vældig tilgodeset af Scenekunstudvalget op til deres nye status som egnsteater i Næstved.

Herfra meddeler man, at man faktisk fik lov at beholde anden del af sin to-årige driftsstøtte som turnerende børneteater i indeværende sæson 2008-09 – et beløb på 2.2 mio. kr. – samt anden del af en to-årig støtte til international virksomhed – et beløb på 560.000 kr.

Disse penge er udover den kommunale egnsteaterstøtte for indeværende sæson på 4 mio.kr. – samt et opstartstilskud på 1,2 mio. kr.

Ifølge Det Lille Turneteater har SKU ikke trukket støtten tilbage, men man har dog bedt om en redegørelse for, at SKU’s driftsstøtte ikke dækkede aktiviteter, som indgik i egnsteater-aftalen.

Det kunne teatret så rigeligt gøre, idet egnsteateraftalen ikke indeholder turné-aktiviteter eller de internationale aktiviteter, der har været en væsentlig del af Det Lille Turneteaters virke.

Teatret fortæller dog, at SKU-støtten til international virksomhed efterfølgende er blevet skåret, men at det havde andre årsager.

‘Spændende at have penge nok’

SKU’s venlige behandling af Det Lille Turneteater har betydet, at teatret i indeværende sæson har haft næsten otte millioner kroner at boltre sig for.

Men som teaterleder Pernille Plantener Holst så lakonisk siger:

»Det er en spændende ny oplevelse at prøve at have penge nok, men det er så til gengæld snart slut igen.«

For selvom Det Lille Turneteater har søgt midler hos SKU til både at fortsætte turnevirksomheden og til en ny produktion i næste sæson, så blev det til afslag.

Hvilket betyder, at teatret i den kommende sæson må koncentrere sig om aktiviteterne som egnsteater i Næstved-området.

Afhængig af forhandlingerne med Scenekunstudvalget tyder noget på, at Corona La Balance måske også på kortere eller længere sigt må indstille sig på, at fremtidens aktiviteter primært vil foregå på Amager.

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere