Af: Carsten Jensen

3. september 2010

Her skal formidlerne på scenen

Taastrup Teater er i forvejen særdeles aktiv med integrationsprojekter, teaterindskolingsforløb for nye lærere osv. og netop nu føjer man en ny dimension til samarbejdet med de lokale undervisere, idet lærere skal på kursus på teatret i september ¬– ikke for at lave børneteater, men for at prøve kræfter med genren forumteater for siden at videreføre ideerne med deres egne elever.

Taastrup Teater har nyligt været et vigtigt stop på den introduktionstur, som Pædagogisk Udviklings Center i Høje-Taastrup i tilbød 25 af kommunens nye folkeskolelærere. De var på besøg på teatret og fik gode ord med på vejen om teatrets særlige tilbud til områdets mange børn og unge.

Før sommerferien sørgede teatret bl.a. med gadeteater og suppekøkken at få ekstra kontakt med områdets potentielle teatergængere, og Taastrup Teater modtager løbende anerkendelse for sin evne til at fungere i en multietnisk virkelighed vis-a-vis ghettoområdet Taastrupgaard – ligesom teatret har partnerskab i organisationen for Center for Kunst og Interkultur og bl.a. 3. september er vært for et møde mellem 16 såkaldt ’kreative kommuner’ om moderne brugerinddragelse.

Læg dertil deltagelse i et EU-program med teatre fra Italien og England om ’professionalisering’ af unge teatertilskuere, og der tegner sig et billede af et egnsteater med mange jern i ilden.

Forumteater for formidlere

Og lige nu gælder det så endnu et brugerinddragende projekt, idet lærere fra Gadehaveskolen i Høje-Taastrup skal på kursus på teatret i september.

Ikke for at lave børneteater, men for at prøve kræfter med den interaktive genre forumteater og få nogle anderledes redskaber til det videre virke i klasserne.

Forumteater bruges i mange forskellige sammenhænge, bl.a. i som konfliktløsningsmodul i erhvervslivet og på pædagogiske kurser, men i skoleregi kan det f.eks. bruges til via små teaterstykker at præsentere problematikker som mobning og andre sociale ubalancer i en klasse.

Normalt er det trænede skuespillere, der står for forumteater, men nu skal lærere fra Gadehaveskolen altså selv træde i kreativ karakter og præsentere konflikter i teaterform. Tilbage på skolen får eleverne mulighed for selv at afprøve de nye idéer og handlinger på scenen – nu med læreren som instruktør.

Mål: Motiverede teatergængere

Ifølge teaterchef Mogens Holm håber man, at det nye forumteaterprojekt vil give en afsmittende effekt og samarbejde med andre skoler.

’Vi ser gerne et netværk af skoler, som kan inspirere hinanden til at udnytte de dramapædagogiske metoder. Og vi håber hen ad vejen at kunne præsentere resultatet af elevernes og lærernes arbejde her i huset, så de kan få hjælp af teatrets avancerede teknik, og opleve hvor meget det betyder at optræde på den store scene’, lyder det fra Taastrup Teaters chef om det nye projekt, der er finansieret via eksterne midler fra Høje-Taastrup Kommune.

Teatret fortæller selv om projektet, at den overordnede hensigt er at ’oparbejde en særlig motivation blandt elever og lærere, således at de føler sig tilskyndet til at søge teatret som kulturinstitution, og at de endvidere gennem den særlige indsats får indblik i teatrets æstetiske virkemidler. Men det handler også om at producere teater i en løbende dialog med publikum for derigennem at innovere og legitimere scenekunsten. For uddannelsesinstitutionerne handler det både om at udvikle nye undervisningsformer og skabe attraktive undervisningsforløb’.

Fokus på teaterkunsten

For lærerne fra Gadehaveskolen løber forumteaterprojektet i første omgang over en periode på to måneder, fordelt på tre undervisningsdage.

Planen er dog at fortsætte projektet til foråret og ind i det nye skoleår, fortæller Mia Møller Larsen, der på Taastrup Teater står for pr og marketing, men i øvrigt også har titel af foyerchef.

»Lærerne bliver først undervist på teatret i forumteater, derefter tager teatret, dvs. instruktøren fra kursusforløbet, ud på skolen og følger lærernes brug af forumteatret. Disse erfaringer følges op på en efterfølgende undervisningsdag,« siger Mia Møller Larsen om projektforløbet.

Og på spørgsmålet om, hvor det egentlige børneteater egentlig befinder sig i alt det her og om det ikke er en form for nedprioritering af selve den professionelle teaterkunst, som ellers præsenteres for børn og unge, er hun helt klar i mælet:

»Der er tværtimod tale om en opprioritering af teaterkunst i børnenes hverdag. Det bærende princip i dette pilotprojekt er, at eleverne skal kompetenceudvikles ikke blot som aktører på scenen, men også som publikummer. Ved at tilbyde eleverne redskaber til at vurdere og analysere teateropførelser vil vi kunne ’professionalisere’ dem,« siger Mia Møller Larsen, der også fortæller, at det ikke er en ide, som Taastrup Teater kører helt egenrådig.

Den stammer faktisk fra et EU-projekt, som Taastrup Teater gennemfører sammen med teatre fra Italien og England.

Mere om Taastrup Teater og de mange projekter på www.taastrupteater.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Farvel – og tak!

Farvel – og tak!

Med Teateravisens stop som aktiv nyhedsportal forsvinder en af de tre bærende søjler, der blev skabt for Teatercentrums virke fra starten af 1970’erne: Et medie med specifik fokus på synliggørelse og formidling af professionel scenekunst for børn og unge. Lukningen markeres her med et lille strejftog gennem bladets historie og den afgående redaktørs taksomme punktnedslag efter gennem næsten 40 år at have fulgt et unikt og fællesskabsorienteret teaterliv.
Læs mere
KLAP i Kolding

KLAP i Kolding

Om lidt over en måneds tid vil Kolding summe af teaterliv, når 100 teatre og 150 forskellige forestillinger danner den kunstneriske ramme om KLAP-teaterfestivalen, som afvikles fra 3.-6. april. Programmet ventes på nettet fra d. 3. marts, mens den offentlige billetuddeling af over 20.000 gratis billetter starter d. 20. marts.
Læs mere
En bro over tillidskløften

En bro over tillidskløften

Et dialogmøde mellem Teatercentrums ledelse og den kreds af teatre, der via protestbreve havde udtrykt skarp kritik af manglende orientering af kompetencecentrets ageren omkring lukning af Teateravisen og situationen for KLAP-festivalerne, blev afviklet i fordragelighed. Brudflader eksisterer stadig, men asfalteres nu med aftaler om fremtidige fællesmøder, hvor teatrene kan informeres om Teatercentrums strategiske overvejelser – og en fuldtonet udmelding om at bevare den store KLAP-festival ukurateret.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere