Af: Carsten Jensen

3. september 2010

Her skal formidlerne på scenen

Taastrup Teater er i forvejen særdeles aktiv med integrationsprojekter, teaterindskolingsforløb for nye lærere osv. og netop nu føjer man en ny dimension til samarbejdet med de lokale undervisere, idet lærere skal på kursus på teatret i september ¬– ikke for at lave børneteater, men for at prøve kræfter med genren forumteater for siden at videreføre ideerne med deres egne elever.

Taastrup Teater har nyligt været et vigtigt stop på den introduktionstur, som Pædagogisk Udviklings Center i Høje-Taastrup i tilbød 25 af kommunens nye folkeskolelærere. De var på besøg på teatret og fik gode ord med på vejen om teatrets særlige tilbud til områdets mange børn og unge.

Før sommerferien sørgede teatret bl.a. med gadeteater og suppekøkken at få ekstra kontakt med områdets potentielle teatergængere, og Taastrup Teater modtager løbende anerkendelse for sin evne til at fungere i en multietnisk virkelighed vis-a-vis ghettoområdet Taastrupgaard – ligesom teatret har partnerskab i organisationen for Center for Kunst og Interkultur og bl.a. 3. september er vært for et møde mellem 16 såkaldt ’kreative kommuner’ om moderne brugerinddragelse.

Læg dertil deltagelse i et EU-program med teatre fra Italien og England om ’professionalisering’ af unge teatertilskuere, og der tegner sig et billede af et egnsteater med mange jern i ilden.

Forumteater for formidlere

Og lige nu gælder det så endnu et brugerinddragende projekt, idet lærere fra Gadehaveskolen i Høje-Taastrup skal på kursus på teatret i september.

Ikke for at lave børneteater, men for at prøve kræfter med den interaktive genre forumteater og få nogle anderledes redskaber til det videre virke i klasserne.

Forumteater bruges i mange forskellige sammenhænge, bl.a. i som konfliktløsningsmodul i erhvervslivet og på pædagogiske kurser, men i skoleregi kan det f.eks. bruges til via små teaterstykker at præsentere problematikker som mobning og andre sociale ubalancer i en klasse.

Normalt er det trænede skuespillere, der står for forumteater, men nu skal lærere fra Gadehaveskolen altså selv træde i kreativ karakter og præsentere konflikter i teaterform. Tilbage på skolen får eleverne mulighed for selv at afprøve de nye idéer og handlinger på scenen – nu med læreren som instruktør.

Mål: Motiverede teatergængere

Ifølge teaterchef Mogens Holm håber man, at det nye forumteaterprojekt vil give en afsmittende effekt og samarbejde med andre skoler.

’Vi ser gerne et netværk af skoler, som kan inspirere hinanden til at udnytte de dramapædagogiske metoder. Og vi håber hen ad vejen at kunne præsentere resultatet af elevernes og lærernes arbejde her i huset, så de kan få hjælp af teatrets avancerede teknik, og opleve hvor meget det betyder at optræde på den store scene’, lyder det fra Taastrup Teaters chef om det nye projekt, der er finansieret via eksterne midler fra Høje-Taastrup Kommune.

Teatret fortæller selv om projektet, at den overordnede hensigt er at ’oparbejde en særlig motivation blandt elever og lærere, således at de føler sig tilskyndet til at søge teatret som kulturinstitution, og at de endvidere gennem den særlige indsats får indblik i teatrets æstetiske virkemidler. Men det handler også om at producere teater i en løbende dialog med publikum for derigennem at innovere og legitimere scenekunsten. For uddannelsesinstitutionerne handler det både om at udvikle nye undervisningsformer og skabe attraktive undervisningsforløb’.

Fokus på teaterkunsten

For lærerne fra Gadehaveskolen løber forumteaterprojektet i første omgang over en periode på to måneder, fordelt på tre undervisningsdage.

Planen er dog at fortsætte projektet til foråret og ind i det nye skoleår, fortæller Mia Møller Larsen, der på Taastrup Teater står for pr og marketing, men i øvrigt også har titel af foyerchef.

»Lærerne bliver først undervist på teatret i forumteater, derefter tager teatret, dvs. instruktøren fra kursusforløbet, ud på skolen og følger lærernes brug af forumteatret. Disse erfaringer følges op på en efterfølgende undervisningsdag,« siger Mia Møller Larsen om projektforløbet.

Og på spørgsmålet om, hvor det egentlige børneteater egentlig befinder sig i alt det her og om det ikke er en form for nedprioritering af selve den professionelle teaterkunst, som ellers præsenteres for børn og unge, er hun helt klar i mælet:

»Der er tværtimod tale om en opprioritering af teaterkunst i børnenes hverdag. Det bærende princip i dette pilotprojekt er, at eleverne skal kompetenceudvikles ikke blot som aktører på scenen, men også som publikummer. Ved at tilbyde eleverne redskaber til at vurdere og analysere teateropførelser vil vi kunne ’professionalisere’ dem,« siger Mia Møller Larsen, der også fortæller, at det ikke er en ide, som Taastrup Teater kører helt egenrådig.

Den stammer faktisk fra et EU-projekt, som Taastrup Teater gennemfører sammen med teatre fra Italien og England.

Mere om Taastrup Teater og de mange projekter på www.taastrupteater.dk

Seneste artikler

Seneste artikler

Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Der er plads til det hele

Der er plads til det hele

Horsens Teaterfestival er under konstant udvikling, hvor programchef Adelaide Bentzon nu står overfor sin fjerde festival og glæder sig over mangfoldigheden, de mange nye formater, det særlige fokus på unge-program og -projekter m.v., men også ser frem til en øget satsning på diversitet.
Læs mere
AI i teatret, i skolen og i hverdagen

AI i teatret, i skolen og i hverdagen

Den kunstige intelligens er godt i gang med at revolutionere vores samfund på godt og ondt. Teater Fantast har i forbindelse med deres forestilling ’DATA DATA – computerens historie' fået produceret et omfangsrigt undervisningsmateriale om bl.a. dette emne i samarbejde med en forsker fra Copenhagen Business School.
Læs mere
Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Fokus på bæredygtige arbejdsforhold

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort årets store uddeling fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er uddelt støtte på i alt 92,2 mio. kr. til 76 ansøgninger – med fokus på at give flere flerårige tilskud og at sikre flere driftsbevillinger til flere scenekunstaktører.
Læs mere
Dukkemagt

Dukkemagt

Som uddannet dukkefører fra den prestigiøse Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch i Berlin har Astrid Kjær Jensen siden 2011 arbejdet freelance for en lang række danske børneteatre. Men hun har savnet en mulighed for at kunne udnytte animationsteatrets fulde potentiale, og derfor har hun nu sammen med musiker og producent Victor Nuno Lyse startet sit helt eget dukke-kompagni, der har unge som primære målgruppe.
Læs mere
Forbehold var et ukendt fremmedord

Forbehold var et ukendt fremmedord

Der var teater i alle afkroge af Helsingør under den netop afsluttede PASSAGE Festival, hvor mere end 50 europæiske teater- og cirkuskompagnier deltog. Indtrykket var, at åbnede man en tilfældig gadedør i et af de små stræder, ville det vælte ud med gøgl og håndstand og udenlandske overskæg. Me Lund har lavet denne stemningsfulde festivalreportage til Teateravisen
Læs mere