BørneTeaterSammenslutningens vellykkede udviklingsprojekt for dramatikerspirer fortsætter med femte udgave – alle har været støttet af Teaterrådet/Scenekunstudvalget.
Og man har netop udvalgt de seks deltagere fra ansøgerfeltet – flere med mange års erfaring inden for dansk børneteater, som det fremgår af gruppen:
Andreas Dawe
(f. 1965). Uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole 1995. Han har spillet for børn, unge og voksne i bl.a. København, Århus, på turné og i udlandet, deriblandt på Odsherred Teater, Jytte Abildstrøms Teater, Folketeatret, Kaleidoskop, Corona La Balance, AbstraXteater og Svalegangen. Har senest medvirket i ’Jagten på lykken’ (Team Teatret 2010). Tekstbidrag til ’Ti’ (Svalegangen/Teatret 2002) og medforfatter af ’Farvel’ (Svalegangen/Teatret/AbstraXteater 2008). Kommende dramatikerdebut med ’Tårnspringeren’ (Team Teatret 2011).
Troels Kirk Ejsing
(f. 1964). Skuespiller, musiker og historiefortæller. Han har arbejdet med børneteater siden 1989 i teatrene Teaterklanen, Egnsteatret Københavneren, Holbæk Egnsteater og ikke mindst Det Fortællende Teater. Her har han været med til at udvikle og spille forestillinger siden 1997. Derudover er han formand i Foreningen Fortællinger i Lejre som arrangerer en årlig fortællefestival i Sagnlande Lejre. Som historiefortæller har han bl.a. optrådt på festivaler i Danmark, Canada, Sverige og Finland.
Annemarie Jeppesen
(f. 1973). Skuespiller og dukkefører, tilknyttet bl.a. Carte Blanche og ZeBU. Hun har en professionsbachelor i Kunst og kulturformidling for børn og unge 2009. Hun har stiftet teater Værk, hvor hun skaber forestillinger, der er en blanding af performance, animationsteater og installation. Herudover afholder hun teater- og kunstprojekter med børn og unge på museer og andre kulturinstitutioner.
Abelone Koppel
(f. 1963). Uddannet skuespiller fra Statens teaterskole (1988). Forfatter og underviser. Har spillet for voksne bl.a. på Rialto, Det Ny Teater og Edison. Har spillet ungdomsteater bl.a. på Taastrup Teater. Blev uddannet manuskriptforfatter fra Den Danske Filmskole (2001). Har skrevet kortfilm og arbejdet med unge og film. Har de seneste fem år undervist i manus, dramaturgi og idéudvikling for voksne og unge, bl.a. på Station Next, Kort og Dokumentar filmskolen og Viborg Animationsskole. Har været med til at skabe og afholde workshoppen BRYD for børn og unge om køn og identitet.
Hanne Kvist
(f. 1961) har skrevet og illustreret bøger for børn siden 1995, blandt andet romanen ’Drengen med sølvhjelmen’, som er oversat til syv sprog og opført som teaterstykke (Team Teatret 2004) og filmatiseret (’Der var engang en dreng som fik en lillesøster med vinger’, 2006). Desuden en række billedbøger, fx ’Os to (uden sutsko)’, og digte til den nordiske antologi ’Der er kommet en komet’. Sammen med Martin Glaz Serup har hun skrevet ungdomsromanen ’Hvis.Du.Ser.Noget.Sig.Noget.’ og været medredaktør og forfatter på ’Børnenes Ænsyklopædi’. Seneste udgivelse: ’Hiphop på en slumtop’, Børnenes U-landskalenderbog, 2009.
Lene Vestergård
(f. 1955). Uddannet skuespiller fra Statens Teaterskole 1978. Medvirket i 40 forestillinger, flest for børn og unge, f.eks. ’6.c, Danmark, Verden’ (Banden 1979), ’Shamran’ (BaggårdTeatret 1991), ’Ved siden af’ (BaggårdTeatret 1993), ’Den kaukasiske kridtcirkel’ ( Fair Play 1995), ’Det store stilehæfte’ (Theater La Balance 2003). Har desuden instrueret de seneste ti år og medvirket til udviklingen af manuskripter f.eks. ’Coriolanus’ (Fair Play 1996), ’Josef og hans brødre’ (BaggårdTeatret 1997), ’Absalon’ (Det Fortællende Teater 2006), ’Det mest forbavsende vidunder’ (Skægspire 2009) – og haft hovedansvaret for enkelte f.eks. ’Jasnas breve’ (Teater NEO 2004). Har skrevet og oversat sange, oftest til scenisk brug.
Dramatiker Væksthus 2010-11 består af fem samlinger, deltagelse i to børneteaterfestivaler og et caféarrangement i København. Projektet er tilrettelagt, så deltagerne kan have arbejde og studier ved siden af. Projektleder er atter Jane Rasch, der er mag.art. og dramaturg.
Der gives ikke traditionel undervisning, men øvelser, der opfordrer til ’learning by doing’, og som stimulerer evnen til at udmønte ideer, skrive om og skærpe fokus i teksterne. En af øvelserne er et minispil for børn/unge med feed back fra en scenograf. Deltagerne modtager vejledning af dramaturgisk kyndige og manuskriptudkast reades af professionelle skuespillere. Det er også møder med gæsteoplægsholdere og fælles teaterbesøg m.v.
Se mere på www.dvhus.dk