Af: Søren K. Kløft

1. februar 2019

Hæder til to fyrtårne i dansk børneteater

Statens Kunstfonds hædersydelse er en af de fineste anerkendelser i Danmark. Teateravisen omtalte det selvfølgelig, da det i løbet af året blev offentliggjort, at to store personligheder i dansk børneteater blev indstillet - og portalen var også med, da der onsdag blev afholdt et et arrangement for at hylde dem og de andre personer, der i 2018 har modtaget denne hæder.

I alt ti personer modtog i 2018 Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse, og onsdag den 30. januar var det så blevet tid til at hylde disse personer ved et arrangement på Det Kongelige Teater. 

Set med Teateravisens øjne samlede interessen sig især om to personer, som har spillet fremtrædende roller inden for den danske scenekunst for børn og unge – nemlig kunstnerisk leder og skuespiller Bodil Alling (Gruppe 38) og dramatiker og instruktør Hans Rønne (’Teatret’). To fyrtårne i dansk scenekunst for børn og unge.

I historiske rammer i balkon-foyeren på Gamle Scene bød Kunstfondsformand Michael Bojesen velkommen, idet han bl.a. mindede de fremmødte om, at kunsten kan siges at ’omdanne vores velfærd til ånd’, og på sådan en dag som denne er det samfundet og det politiske system, der bukker for kunsten.

'Visionært klarsyn' & 'sjælden generøsitet'

Majbrit Mathiesen fra Legatudvalget for Scenekunst havde mange smukke ord med i posen til hædersydelsesmodtagerne fra teater for børn og unge-området, bl.a. disse rettet til Bodil Alling: 

'Med et varmt og bankende hjerte for børn og unge og med et særegent visionært klarsyn af særlig fin og sammensat karakter har Bodil Alling sat nye standarder for scenekunsten – ikke kun for børn og unge, men for alle, der har haft fornøjelsen af at opleve hende på scenen'.

Og bl.a. følgende rosende ord blev Hans Rønne til del:

'Dit arbejde og dit udtryk som iscenesætter og skuespiller rummer en sjælden generøsitet, en dybde, en enkelthed, en sarthed og en styrke. Og din kunst har igen og igen berørt og bevæget små såvel som store publikummer igennem flere årtier'.

Efter talerne og formaliteterne og under den lystige mingle-aktivitet i foyeren kunne man så – over et glas kold hvidvin, f.eks. – filosofere lidt over, hvad sådan en livsvarig ydelse i grunden betyder. For ER det æren eller er det pengene, man glædes over? 

Begge dele – var de umiddelbare reaktioner, men da pengene kun udbetales efter behørig modregning i modtagerens almindelige indtægt, er det reelt først, når ydelsesmodtagere vælger at pensionere sig, at den pekuniære del af festen får betydning.

Så æren og dét at Kunstfonden faktisk havde fået øje på dem og havde haft lyst til at anerkende deres arbejde på denne flotte måde, var både Bodil og Hans enige om var det store i denne sammenhæng. 

'Dejligt med vilde beslutninger'

At valget var faldet på Bodil Alling, syntes hun selv var ganske vildt, og hun havde svært ved at forstå det i starten. Men det morsommeste for hende havde faktisk været, at Lars Seeberg (formanden for Projektstøtteudvalget for Scenekunst) – da han havde hilst på hende ved uddelingen – helt spontant havde udbrudt:  ’Tillykke, hvor er det dejligt, at der også kan tages sådan nogle vilde beslutninger!’ 

»Så de har virkelig været ude i udkanten af miljøet for at finde en modtager denne gang!,« griner Bodil.

»For mig er det virkelig et gyldent håndtryk af den slags, hvor der følger en anderkendelse af det arbejde, vi har lavet, med – vi har jo på Gruppe 38 slidt i mange år og for meget få midler. Jeg havde aldrig nogensinde forestillet mig, at dette kunne ske. Og så dét at stå på en liste over kunstnere, der skal hædres denne aften, sammen med én som Olafur Eliasson – dét betyder da også noget. Det’ sgu dejligt du!«

Hans Rønne var også en glad mand denne aften og satte bl.a. disse ord på sin oplevelse af denne hæder, der ret uventet var blevet ham til del: 

»Uden at det skal lyde nedsættende, så har jeg jo altid på en måde befundet mig i ’kælderetagen’ i teaterlivet , i hvert fald i forhold til hvor meget bevågenhed, det jeg har lavet, har fået. Derfor er det fantastisk, at sådan noget som dette kan lade sig gøre – altså at de har fået øje på os.«  

Kitt Johnson fik også hædersydelsen

I scenekunst-regi modtog også koreograf og danser Kitt Johnsson (kunstnerisk leder af Kitt Johnsson X-act), som i høj grad stråler på både den danske og internationale dansehimmel, ligeledes en livsvarig hædersydelse fra Kunstfonden. Selvom hendes kunstneriske virke hovedsageligt har rettet sig mod det voksne publikum, har hendes teater også beriget børneteatret, bl.a. med produktionen 'Det magiske lydcirkus' – så Teateravisen kipper da også lige med flaget for Kitt Johnsson.

I løbet af arrangementet var der to kunstneriske indslag – Gunilla Lind Danseteater underholdt med et uddrag af deres succesfulde danseforestilling V.O.M.P., og bandet Broken Twin (bl.a. en del af Statens Kunstfonds karriereprogram Den Unge Elite) fyldte balkon-foyeren med vellyd.

De øvrige ydelsesmodtagere var: Jon Bang Carlsen (efter indstilling fra Legatudvalget for Film), Puk Damsgård (efter indstilling fra Legatudvalget for Litteratur), Olafur Eliasson (efter indstilling fra Legatudvalget for Billedkunst – deltog dog ikke på grund af rejseaktiviteter), Jan Hansen (efter indstilling fra Legatudvalget for Litteratur), Annemarie Lund (efter indstilling fra Legat- og Projektstøtteudvalget for Arkitektur), Dorte Mandrup-Poulsen (efter indstilling fra Legat- og Projektstøtteudvalget for Arkitektur) og Bodil Nielsen (efter indstilling fra Legatudvalget for Billedkunst).

Seneste artikler

Seneste artikler

Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Nyt teater tager livtag med angsten

Nyt teater tager livtag med angsten

Et af de nye teatre, der er med på KLAP-teaterfestivalen for første gang, er teater Luns, der deltager med en forestilling om angstens komplekse natur, der bl.a. bygger på de to teaterstifteres og medvirkendes egne oplevelser. Luns ser frem til festivalen og mødet med både publikum og teaterkolleger.
Læs mere