Af: Søren K. Kløft

1. februar 2019

Hans Rønne og Bodil Alling - her i selskab med Poul Reumert i Balkon-foyeren på Det Kongelige Teater - da de onsdag blev hyldet sammen med årets andre otte nyslåede hædersydelsesmodtagere. Foto: Søren K. Kløft

Hæder til to fyrtårne i dansk børneteater

Statens Kunstfonds hædersydelse er en af de fineste anerkendelser i Danmark. Teateravisen omtalte det selvfølgelig, da det i løbet af året blev offentliggjort, at to store personligheder i dansk børneteater blev indstillet - og portalen var også med, da der onsdag blev afholdt et et arrangement for at hylde dem og de andre personer, der i 2018 har modtaget denne hæder.

Fakta

- Statens Kunstfonds Hædersydelser (i 2014 skiftede de navn fra 'livsvarige ydelser', men benævnelsen bruges stadig) tilfalder en eksklusiv kreds, idet der kun er 275 portioner til rådighed, som kun tildeles nye kunstnere, når der er ledige ydelser pga. dødsfald blandt de eksisterende modtagere.

- Hæderen må siges at være større end pengebeløbet, ikke mindst for en stadig udøvende kunstner, idet den maksimale ydelse udgør ca. 162.000 kr. om året - før skat og reguleret efter modtagernes skattepligtige indkomst, således at man med en indtægt på over 400.000 kr. slet ikke modtager penge.

- Der er p.t. 12 scenekunstnere på listen, blandt dem altså nu Bodil Alling, der modtog ydelsen i april i år (se note) - Hans Rønne i oktober (se note)

- Tidligere har Paraplyteatrets Ray Nusselein (1944-99) i 1994 modtaget ydelsen som den første repræsentant for dansk børneteater. Jytte Abildstrøm modtog den året efter - og blandt de nuværende med en vis berøring med børneteaterområdet finder man Eugenio Barba (Odin Teatret), og Kirsten Dehlholm (Hotel Pro Forma) 

Se mere om Hædersydelserne og fordelingen mellem kunstarterne, ydelsernes størrelse og vilkår m.v. på: www.kunst.dk/statens-kunstfond/om-statens-kunstfond/haedersydelser/

(caj)

I alt ti personer modtog i 2018 Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse, og onsdag den 30. januar var det så blevet tid til at hylde disse personer ved et arrangement på Det Kongelige Teater. 

Set med Teateravisens øjne samlede interessen sig især om to personer, som har spillet fremtrædende roller inden for den danske scenekunst for børn og unge – nemlig kunstnerisk leder og skuespiller Bodil Alling (Gruppe 38) og dramatiker og instruktør Hans Rønne (’Teatret’). To fyrtårne i dansk scenekunst for børn og unge.

I historiske rammer i balkon-foyeren på Gamle Scene bød Kunstfondsformand Michael Bojesen velkommen, idet han bl.a. mindede de fremmødte om, at kunsten kan siges at ’omdanne vores velfærd til ånd’, og på sådan en dag som denne er det samfundet og det politiske system, der bukker for kunsten.

'Visionært klarsyn' & 'sjælden generøsitet'

Majbrit Mathiesen fra Legatudvalget for Scenekunst havde mange smukke ord med i posen til hædersydelsesmodtagerne fra teater for børn og unge-området, bl.a. disse rettet til Bodil Alling: 

'Med et varmt og bankende hjerte for børn og unge og med et særegent visionært klarsyn af særlig fin og sammensat karakter har Bodil Alling sat nye standarder for scenekunsten – ikke kun for børn og unge, men for alle, der har haft fornøjelsen af at opleve hende på scenen'.

Og bl.a. følgende rosende ord blev Hans Rønne til del:

'Dit arbejde og dit udtryk som iscenesætter og skuespiller rummer en sjælden generøsitet, en dybde, en enkelthed, en sarthed og en styrke. Og din kunst har igen og igen berørt og bevæget små såvel som store publikummer igennem flere årtier'.

Efter talerne og formaliteterne og under den lystige mingle-aktivitet i foyeren kunne man så – over et glas kold hvidvin, f.eks. – filosofere lidt over, hvad sådan en livsvarig ydelse i grunden betyder. For ER det æren eller er det pengene, man glædes over? 

Begge dele – var de umiddelbare reaktioner, men da pengene kun udbetales efter behørig modregning i modtagerens almindelige indtægt, er det reelt først, når ydelsesmodtagere vælger at pensionere sig, at den pekuniære del af festen får betydning.

Så æren og dét at Kunstfonden faktisk havde fået øje på dem og havde haft lyst til at anerkende deres arbejde på denne flotte måde, var både Bodil og Hans enige om var det store i denne sammenhæng. 

'Dejligt med vilde beslutninger'

At valget var faldet på Bodil Alling, syntes hun selv var ganske vildt, og hun havde svært ved at forstå det i starten. Men det morsommeste for hende havde faktisk været, at Lars Seeberg (formanden for Projektstøtteudvalget for Scenekunst) – da han havde hilst på hende ved uddelingen – helt spontant havde udbrudt:  ’Tillykke, hvor er det dejligt, at der også kan tages sådan nogle vilde beslutninger!’ 

»Så de har virkelig været ude i udkanten af miljøet for at finde en modtager denne gang!,« griner Bodil.

»For mig er det virkelig et gyldent håndtryk af den slags, hvor der følger en anderkendelse af det arbejde, vi har lavet, med – vi har jo på Gruppe 38 slidt i mange år og for meget få midler. Jeg havde aldrig nogensinde forestillet mig, at dette kunne ske. Og så dét at stå på en liste over kunstnere, der skal hædres denne aften, sammen med én som Olafur Eliasson – dét betyder da også noget. Det’ sgu dejligt du!«

Hans Rønne var også en glad mand denne aften og satte bl.a. disse ord på sin oplevelse af denne hæder, der ret uventet var blevet ham til del: 

»Uden at det skal lyde nedsættende, så har jeg jo altid på en måde befundet mig i ’kælderetagen’ i teaterlivet , i hvert fald i forhold til hvor meget bevågenhed, det jeg har lavet, har fået. Derfor er det fantastisk, at sådan noget som dette kan lade sig gøre – altså at de har fået øje på os.«  

Kitt Johnson fik også hædersydelsen

I scenekunst-regi modtog også koreograf og danser Kitt Johnsson (kunstnerisk leder af Kitt Johnsson X-act), som i høj grad stråler på både den danske og internationale dansehimmel, ligeledes en livsvarig hædersydelse fra Kunstfonden. Selvom hendes kunstneriske virke hovedsageligt har rettet sig mod det voksne publikum, har hendes teater også beriget børneteatret, bl.a. med produktionen 'Det magiske lydcirkus' – så Teateravisen kipper da også lige med flaget for Kitt Johnsson.

I løbet af arrangementet var der to kunstneriske indslag – Gunilla Lind Danseteater underholdt med et uddrag af deres succesfulde danseforestilling V.O.M.P., og bandet Broken Twin (bl.a. en del af Statens Kunstfonds karriereprogram Den Unge Elite) fyldte balkon-foyeren med vellyd.

De øvrige ydelsesmodtagere var: Jon Bang Carlsen (efter indstilling fra Legatudvalget for Film), Puk Damsgård (efter indstilling fra Legatudvalget for Litteratur), Olafur Eliasson (efter indstilling fra Legatudvalget for Billedkunst – deltog dog ikke på grund af rejseaktiviteter), Jan Hansen (efter indstilling fra Legatudvalget for Litteratur), Annemarie Lund (efter indstilling fra Legat- og Projektstøtteudvalget for Arkitektur), Dorte Mandrup-Poulsen (efter indstilling fra Legat- og Projektstøtteudvalget for Arkitektur) og Bodil Nielsen (efter indstilling fra Legatudvalget for Billedkunst).

Fakta

- Statens Kunstfonds Hædersydelser (i 2014 skiftede de navn fra 'livsvarige ydelser', men benævnelsen bruges stadig) tilfalder en eksklusiv kreds, idet der kun er 275 portioner til rådighed, som kun tildeles nye kunstnere, når der er ledige ydelser pga. dødsfald blandt de eksisterende modtagere.

- Hæderen må siges at være større end pengebeløbet, ikke mindst for en stadig udøvende kunstner, idet den maksimale ydelse udgør ca. 162.000 kr. om året - før skat og reguleret efter modtagernes skattepligtige indkomst, således at man med en indtægt på over 400.000 kr. slet ikke modtager penge.

- Der er p.t. 12 scenekunstnere på listen, blandt dem altså nu Bodil Alling, der modtog ydelsen i april i år (se note) - Hans Rønne i oktober (se note)

- Tidligere har Paraplyteatrets Ray Nusselein (1944-99) i 1994 modtaget ydelsen som den første repræsentant for dansk børneteater. Jytte Abildstrøm modtog den året efter - og blandt de nuværende med en vis berøring med børneteaterområdet finder man Eugenio Barba (Odin Teatret), og Kirsten Dehlholm (Hotel Pro Forma) 

Se mere om Hædersydelserne og fordelingen mellem kunstarterne, ydelsernes størrelse og vilkår m.v. på: www.kunst.dk/statens-kunstfond/om-statens-kunstfond/haedersydelser/

(caj)

Flere artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere

Seneste artikler

Seneste artikler

Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere
Marc og Joop og Det første bogstav

Marc og Joop og Det første bogstav

På Horsens Teaterfestival i september kunne man møde et helt nyt teater med et temmelig særegent navn, hvis første forestilling var et autentisk flygtningsdrama. Bag forestilling og teater står en af dansk børne- og ungdomsteaters mest erfarne kunstnere
Læs mere
Scenekunst og julestemning

Scenekunst og julestemning

De første store juleforestillinger er allerede sat i gang rundt omkring på landets store scener, mens de lidt mindre og helt små teatre venter med at uddele dramatisk juleknas til slutningen af november og starten af december. Teateravisen prøver som vanligt at levere et overblik over de scenekunstneriske julerier.
Læs mere
Teateravisen skifter digital ham

Teateravisen skifter digital ham

Efter 15 år som nyhedsportal i de samme grafiske gevandter sker der endelig noget. Så velkommen til en 2023-udgave af Teateravisen.dk, som forhåbentlig gør det endnu mere behageligt at besøge denne særlige medie-niche for professionel scenekunst for børn og unge.
Læs mere
Et blåt egern taler ud!

Et blåt egern taler ud!

I kølvandet på bl.a. Horsens Teaterfestivals tema-spækkede fokus på publikumsinddragelse og medskabelse og interaktivitet er Teateravisens anmelder, Kirsten Dahl, taget på en oplevelsesorienteret rundtur i tidens scenekunst for børn og unge for at se, hvad der egentlig gemmer sig bag de mange buzzwords.
Læs mere