Af: Carsten Jensen

26. februar 2021

Hæder til tabunedbryder

Danske Teaterjournalister har med pandemi-skabt forsinkelse nu overrakt foreningens tre priser for 2020: Teaterpokalen til Kizzy Matiakis, solodanser ved Den Kongelige Ballet; Teaterkatten til instruktør Maria Vinterberg - og Initiativprisen til LGBTQ+-teatret Hils Din Mor, der således modtager endnu en pris for deres humorfyldte ungdomsforestillinger om køn og seksualitet.

Foreningen Danske Teaterjournalister står for den årlige uddeling af de tre scenekunstpriser, Teaterpokalen, Teaterkatten og Initiativprisen, og det sker normalt ved et hyggeligt arrangement i december, hvor teaterkritikerne benytter lejligheden til uforbeholdent at prise det teaterliv, der er en forudsætning for deres virke.

Men intet er jo, som det plejer. Teaterlivet har det seneste år været lukket ned i store perioder, og pga. covid-19-restriktionerne måtte foreningens generalforsamling, hvor nomineringer (Teaterpokalen) og prismodtagere (Teaterkatten og Initiativprisen) findes, først udskydes og siden afholdes digitalt. 

Det fysiske arrangement måtte også droppes, så prisoverrækkelserne har fundet sted med overholdelse af allehånde restriktioner. Og priserne er bevis på, at der trods alle forhindringer blev vist god og vedkommende scenekunst.

Der er optaget video af de alternative prisoverrækkelser, som kan ses på Facebook, mens de tre motivationstaler lægges på foreningens hjemmeside (https://teaterjournalist.dk).  

Teaterpokalen

Således fik modtageren af dansk teaters ældste scenekunstpris, Teaterpokalen, overrakt penge (50.000 kr.), sølvskål (udført af Manuel Sjødahl) og blomster samt gode ord af Berlingskes danseanmelder Vibeke Wern i sin have på Amager. 

'En unik og meget alsidig danser med et enormt dramatisk talent', lød det bl.a. i motiveringstalen til Kizzy Matiakis, solodanser ved Den Kongelige Ballet, fik Teaterpokalen for titelpartiet i balletten 'Blixen' og rollen som heksen Madge i 'Sylfiden.

Kizzy Matiakis dansede i november sin sidste forestilling på Det Kongelige Teaters Gamle Scene for at gå på barsel og siden pension.

Teaterkatten

Instruktørprisen Teaterkatten gik til Maria Vinterberg for iscenesættelsen af Samuel Beckets absurde klassiker 'Mens vi venter på Godot' på Teatret ved Sorte Hest.

Scenekunstsitet ISCENEs anmelder Anne Liisberg stod for prismotiverende ord om Vinterbergs 'karakteristiske, rasende rytmiske og fysiske iscenesættelse, der med melankoli, mild og voldsom fortørnelse og hysterisk humor genfødte denne nærmest genre-emblematiske tekst til et kammerspil i desperat særklasse'.

Med prisen følger 25.000 kr., lagkagekniv (også udført af Sjødahl) . 

Initiativprisen

Endelig modtog Hils Din Mor Initiativprisen, som blev overrakt til Jesper Frølund Hansen og René Benjamin Hansen på dækket af deres husbåd i Sydhavnen af Morten Hede, teateranmelder her på Teateravisen foruden Jyllands-Posten og sit eget site, mortenhede.dk.

Med prisen fulgte 15.000 kr., et værk af teatertegner Erik Werner og en buket. Samt motivationstalen, der her er i sin fulde længde:

'Det er mig en stor glæde at kunne overrække jer Foreningen Danske Teaterjournalisters Initiativpris.

Igennem 10 år – og særligt med jeres seneste ungdomsforestilling, ”Jeg er Silas”, om drengen Silas, der er født i en piges krop – har I markeret jer som et teater med høj scenekunstnerisk kvalitet, national gennemslagskraft og et aktuelt og samfundsrelevant formål.

I forebygger diskrimination ved at nedbryde tabuer om seksualitet og kønsidentitet og stille de spørgsmål, vi andre ikke tør stille. Når vi ser jeres forestillinger, rykker vi sammen i bussen. Vi får øje på lighederne og ser stort på forskellighederne.

Som Anne Linnet synger i sangen ”Hils din mor” fra 1985: ”Hils din mor, og sig det, som det er. Sig, at du og jeg ikke lever hver for sig.”

I har vist, at LGBTI+-ungdomsteater ikke er teater for en snæver målgruppe, men nødvendigt og oplysende teater for folket. I laver teater for alle – for unge og gamle, for homoer og heteroer, for ham, hende og hen.

Initiativprisen 2020 går til Hils Din Mor, fordi I har modet og viljen til at sige det, som det er, og sætte ord på det usagte'.

Mere om Hils Din Mor 

Med en videofilmet tidsramme på tre minutter til prisoverrækkernes motivation havde Morten Hede dog lidt mere på hjerte og tilføjer til Teateravisen:

»Hils Din Mor har på kort tid sat sig i hjertet hos mig, fordi deres forestillinger og deres vision som teater emmer af kærlighed til en gruppe af mennesker, som i høj grad savner et kunst- og mediebillede at spejle sig i. Det får de hos Hils Din Mor, og samtidig får de det på meget højt scenekunstnerisk niveau. Derfor glæder det mig personligt meget at kunne udtrykke min anerkendelse til deres scenekunstprojekt, uden at det skal siges med stjerner.«

Gode anmeldelser – med og uden stjerner – har Hils Din Mor dog stort set fået for alle sine forestillinger, også her på portalen, og dertil både økonomisk opmærksomhed fra Projektstøtteudvalget gennem flere sæsoner og flere priser for deres fortjenstfulde opgave med via scenekunst at formidle LGBTQ+-relevant indhold til unge og bringe det ud i hele landet via intens turnevirksomhed. 

Udover den prestigefyldte Reumertpris for Årets Børne-/Ungdomsforestilling i 2018 for 'Fucking Åmål' (samproduktion med Teatret Vestvolden – se anmeldelse) kan bl.a. nævnes Lauritzen Fondens første tildeling af deres Børne- og Ungepris (50.000 kr.) i 2017, Danmarks Teaterforeningers børneteaterpris i 2018 og Horsens Børneteaterpris i 2019, mens Legatudvalget for Scenekunst samme år gav 30.000 kr. til Mia Lipschitz for hendes instruktion af ’Den sommer far blev homo’(samproduktion med Folketeatret – se anmeldelse).

Nu fokus på sportsmiljøet

Seneste succes, 'Jeg er Silas' (se anmeldelse) er også en samproduktion med Folketeatret, og Hils Din Mor søger helt bevidst løbende samarbejdspartnere for at realisere sine projekter.

Det gælder også den kommende produktion, hvor Hils Din Mor sammen med Teatret Masken er klar med 'OFFSIDE', der sætter fokus på homoseksualitet i fodboldverdenen (se note).

Urpremieren på Teatret Masken i Nykøbing Falster er sat til 20. marts, men her spænder covid-19-restriktionerne formentlig ben for sportsdramaet, der dog også har til formål at drible rundt i landet, når turneaktivitet er en mulighed.

Lige her og nu må Hils Din Mor – teatret har i øvrigt taget navnet fra en Anne Linnet-sang om at være lesbisk – med Initiativprisen glæde sig over endnu et bevis på den vedvarende kredit for deres teaterarbejde.

Seneste artikler

Seneste artikler

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere
Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Teatermørke og paraplyvejr i Nürnberg

Fra 6.-11. februar blev 13. udgave af den tyske Festival Panoptikum afviklet i Nürnberg. En dansk delegation med dybe rødder i teater for børn og unge besøgte festivalen, der har ry for at være toneangivende på sit felt i Tyskland. Teatercentrums kommunikationsmedarbejder var med på turen og deler her nogle indtryk fra et festivalbesøg, der bød på teater, installationskunst, netværksaktiviteter, døvetolkning - og regnvejr.
Læs mere
Drevet af lyst og vilje

Drevet af lyst og vilje

Louise Schouw Teater har indledt et landsdækkende erobringstogt med ’Sallys far’. Teatret er i forvejen et af landets store turnerende teatre med over 250 opførelser årligt. Til voksne og børn og familier – og er angiveligt en af de største billetsælgere til børneteater. Efter næsten 25 år som teater uden statsstøtte er det en bedrift i sig selv.
Læs mere
Teaterkritik til debat

Teaterkritik til debat

Kritikerne behøver kunsten for at udøve deres metier, men teatrene har også brug for en kompetent faglig kritik af deres forestillinger. Lidt fra en debat på Aveny-T om anmelderi og formidling - og noget om en instruktørs håndplukning af anmeldere til sin nyeste forestilling.
Læs mere
Vi klapper i takt

Vi klapper i takt

Et nytår signalerer ofte forandring, og 2024 bliver så også det år, hvor Aprilfestivalen skifter navn til 'KLAP - teaterfestival for små og store’. Teatercentrums direktør, Dorthe Skøtt Bébe, reflekterer i sin kommentar over det intensive arbejde med at udvikle en ny identitet for den store festival.
Læs mere
’De vil virkelig gerne lave teater’

’De vil virkelig gerne lave teater’

Dramatiker Væksthus har været et brancherettet talentudviklingsprojekt for dramatikere til børne- og ungdomsteatret siden 1997. Med det nye og 14. hold, DV 23-25, følger også en vision om at udvikle nye samarbejdsrelationer med andre kreative uddannelsessteder om det at fortælle historier.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2023 til dørs med enkelte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Der blev atter produceret scenekunst på højt niveau og i imponerende mængder, som samtidig er i stand til at overskygge, at den økonomiske proletarisering af området fortsat er en alt for nærgående medspiller for mange teatre.
Læs mere