Af: Carsten Jensen

3. juni 2016

Gratis sommerglæder i den lille pavillon

Marionetteatret i Kongens Have fejrer i juni 50 års jubilæum i den københavnske park, hvor man spiller gratis forestillinger to gange om dagen og seks dage om ugen hele sommeren og i al slags vejr. Efter en noget turbulent fusion med Det Lille Teater i 2012 fungerer det endnu mindre teater nu som del af en velfungerende organisation.

Når Marionetteatret i Kongens Have i Dronningens København lørdag 4. juni har premiere på 'Jubiiilæum' – en passende titel på den første af de to udendørsforestillinger, der spiller gratis for småbørn og deres voksne hele sommeren igennem – benytter man nemlig også lejligheden til at fejre det lille teaters 50 års jubilæum.

For det var i juni måned, at kunstmaleren Helgo Jørgensen i 1966 begyndte at spille dukketeater i et læskur under et træ i parken, inden teatret fire år senere fik sin nuværende placering i en af havens små pavilloner – faktisk lige ved siden af bemeldte træ.

Da havde Birte Norst allerede været leder i et par år, og hun nåede at være teaterchef i imponerende 44 år, inden hun fratrådte i 2012 i forbindelse med den politisk pålagte fusion af Marionetteatret med Det Lille Teater, som Københavns Kommune insisterede på, hvis sommerteatret skulle bevare sin status og sit tilskud som lille storbyteater.

Faktisk var der da gang i planer om en fredelig fusion, fordi Birte Norst var sygdomsramt og hende mand Lejf måtte køre teatret, der havde behov for trygge rammer, men Marionetteatrets bestyrelse ville det anderledes og derfor foretage overdragelsen under protester og beklagelser – man kan læse hele historien i artiklen 'En noget glædesløs fusion'.

Men siden 1. januar 2013 har Marionetteatret været en selvstændig, kunstnerisk filial af Det Lille Teater, der således også på den måde har fået udvidet sin teatersæson til at dække hele året, fordi man altså i de tre sommermåneder så at sige flytter teaterproduktionen fra Lavendelstræde til Kongens Have.

Det Lille Teater kan selv fejre sit 50-års jubilæum som stationært børneteater til august, hvor man dermed for alvor satte det moderne danske børneteater på plakaten med nyskrevet dramatik og forestillinger af høj kvalitet.

Teater for alle

Men selvom det skabte en turbulent overgang, at Det Lille Teater dengang fik smidt et teater ekstra i hovedet som led i en politisk beslutning er de to teatre nu sammenkørt til en organisation til fordel for begge scener, siger Trine Wisbech, der for to år siden fik titel af kunstnerisk leder for de to teatre, efter at Det Lille Teater droppede den årtier lange kollektive ledelsesform.

»Det var da en udfordring fra starten af fusionen at give Marionetteatret tilstrækkelig fokus, men nu er vi inde i fjerde sæson, og jeg synes at vi har rigtig godt styr på det. Det er de faste folk fra Det Lille Teater, der driver teatret – i samarbejde med de forskellige freelance-kunstnere, der står for de enkelte forestillinger.«

De fleste af disse er i øvrigt gengangere og dermed godt kendt med forholdene i det, der må være byens og landets mindste scene. Heldigvis har man udover spillepavillonen endnu en pavillon, der så fungerer som næsten lige så klaustrofobisk værksted…

Marionetteatret dyrker en stil, hvor objektteater og skuespil i finurlige scenografiske rammer er tilpasset det særlige sted og publikum.

Udgangspunktet er nemlig, at alle forestillinger skal henvende sig meget bredt, aldersmæssigt fra to år og op, og forståelsesmæssigt også for byens turister – og derfor er de fleste forestillinger også ordløse.

God synergi

Samarbejdet med Det Lille Teater, der selv spiller for de mindre aldersgrupper, rummer som nævnt synergieffekter, der også rækker ud over brug af kunstnere og personlige begge steder, fælles administration m.v.

»Vi sørger for, at vores publikum i Lavendelstræde kan se plakater m.v. fra Marionetteatret og husker på muligheden for at se gratis sommerteater, og det giver også et interessant flow at arbejde med forestillinger i vores teaterhus og så stå for gratis teater om sommeren – hvor man jo også møder publikum på en helt anden måde,« siger Trine Wisbech.

Marionetteatret modtager som lille storbyteater p.t. 1,2 mio. kr. årligt i tilskud fra Københavns Kommune – med krav om at opføre 150 forestillinger årligt for byens børn, voksne og andre besøgende – og med gratis adgang er der kun et mindre salg af forestillingsplakater som ekstra indtægtskilde.

Derfor kommer det særdeles tilpas, at Tuborgfondet i anledningen 50-års-jubilæet har doneret penge til 30 nye bænke med ryglæn – ligesom samme fond i 2014 gav penge til et nyt lydanlæg.

Og så skal det da lige med, at Wilhelm Hansen Fonden har støttet jubilæumsforestillingen 'Jubiiilæum', så der undtagelsesvis kan blive penge en livemusiker.

Et livsværk fortsætter

Dermed er alt klar til premieren både på forestilling og jubilæumssæson lørdag.

Og Trine Wisbech glæder sig til begge dele. Og forventer også, at en særlig premieregæst som vanlig dukker op: Lejf Norst, der de sidste år op til fusionen måtte køre Marionetteatret pga. hustruen Birte Norsts langvarige sygdom.

Lejf Norst plejer at filme forestillingerne og tage hjem til nu 81-årige Birte Norst, der så får fyldige referater og kan høre alt om, hvad de nu går og laver i hendes gamle teater…

Så selvom 50-års jubilæet bliver uden Birte Norsts personlige tilstedeværelse, fylder hun selvfølgelig meget i historien om det lille teater i parken.

Hun har skrevet og instrueret og i mange år også spillet med i de årlige forestillinger, men stoppede som aktiv dukkefører for primært at trække i trådene bag scenen.

Og hun nåede også at blive den glade modtager af en Reumert-pris for bedste Børne-/Ungdomsforestilling, da Marionetteatret fik hæderen i 2007 for 'Frikvarter' – 

I sin lange karriere har Birte Norst også spillet med i forestillinger på Det Lille Teater – bl.a. 'Fodring Forbudt' helt tilbage i 1968 – og et uformelt samarbejde mellem de to teatre og en udbredt brug af de samme kunstnere, manuskriptforfattere m.v. eksisterede også frem til fusionen i 2012. Som dermed også markerer en fortsættelse af hendes store livsværk.

Godt vejr og god vind…

Nu venter der altså over 150 forestillinger i Kongens Have – med forventning om at gennemføre stort set alle trods det omskiftelige danske sommervejr.

I de 50 år kan aflysningerne tælles på et par hænder. Trine Wisbech mener selv, at der har været hele fem aflysninger i hendes tid som leder, hvor sommerregnen som bekendt flere gange har taget karakter af skybrud.

»Men vi har faktisk kun aflyst, når det regner direkte ind på dukkerne, for publikum møder jo frem i al slags vejr,« siger hun.

På premieredagen lørdag 4. juni ventes det at blive både tørt og solrigt, så både kunst og tilskuere og taler og fejring får de bedste betingelser…

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere