Med de mange ferielukkede teatre og spillesteder for opsøgende børne- og ungdomsteater er det også tiden for Teateravisen at drosle ned, men portalen forbliver dog pivåben for bl.a. et mindre flow af nyheder, indlæg og hvad der ellers måtte dukke op.
Men selvfølgelig holder hele teaterlivet ikke ferie. Og udover landets mange revyer og friluftsspil er sommeren også højsæson for gadeteatret – ofte i form af store og små festivaler med underholdning for alle aldre (se faktaboksen).
Ny portal på vej
I den kommende sæson vil Teateravisen være tilbage i fulde omdrejninger og som altid bestræbe sig på at følge med i både scenekunsten og de udfordringer, der optager producenter og formidlere og andre interesserede udi scenekunst for børn og unge.
Og forhåbentlig i et nyt og funktionelt design. Teateravisen blev hacket af ukendte gerningspersoner i starten af august sidste år, og det kostede både tid og mange penge at få den på fode igen. Den nuværende udgave har dog rent teknisk og sikkerhedsmæssigt været uddateret i mange år, så en ny og responsiv udgave i det mere sikre WordPress-format har længe været på ønskesedlen og forventes nu køreklar i starten af den nye sæson.
En total overflytning af de mange data fra den nuværende portal, der i sin essens fremstår som en både omfattende og let tilgængelig dokumentation omkring de sidst 15 års børne- og ungdomsteater, bliver dog først gennemført senere. Det drejer sig om næsten 1700 anmeldelser, i hundredvis af baggrunds- og portrætartikler og tusinder af noter med større og mindre nyheder – inkl. navnestof i form af omtaler af bl.a. jubilæer, jobskifte og dødsfald m.v.
Men de er her altså endnu sommeren over i den nuværende udgave – sammen med den afgående sæsons over 100 nye anmeldelser, mange lange artikler og endnu flere nyheds- og navnenoter.
Anmelderi
Den nye portals hjørnesten vil stadig være anmeldelserne, leveret af portalens faste kritikerkorps. Målet er at anmelde alle sæsonens nye professionelle forestillinger for børn og unge og familier – og derfor var anmelderne også i aktion under årets Aprilfestival, således at festivalens over 150 forestillinger nu alle er anmeldt. Som saglig orientering til formidlere og indkøbere og faglig vurdering for teatrene.
Med ganske få undtagelser. For selvom Aprilfestival generelt havde en høj belægningsprocent til forestillingerne, oplevede man det absolutte særsyn, at der til en enkelt forestilling kun var mødt Teateravisens anmelder frem som eneste publikummer – og så var alle enige om, at en aflysning nok var den bedste om end sørgelige løsning.
Nye kampe venter
Men Aprilfestival er fortsat den vigtigste salgsmesse for de mange turneteatre med børne- og ungdomsteater på repertoiret. Hvor den kommende sæsons Aprilfestival afvikles, er dog endnu ikke meldt ud.
Men andre og store udfordringer står i kø for en presset branche. Turneteatrene gisper efter både bedre støtte og afsætningsmuligheder, de stationære teatre med børneteaterproduktion efter bedre økonomiske forhold til at udvikle scenekunsten.
Der skal også kæmpes på alle fronter i sæson 2023-24. Men lige nu blot God Sommer!