Af: Carsten Jensen

11. juni 2017

‘Gerdas rejse’ tog prisen

Reumert-prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling gik lørdag aften til Teater Refleksions 'Gerdas rejse' - en installationsvandreforestilling helt uden skuespillere. Det skete i Skuespilhuset, der dannede ramme om den 19. prisfest i rækken, hvor Aarhus Teater & Sort/Hvid og Det Kgl. Teater tog sig af ti af de 16 priser.

Lørdag aften kunne den danske teaterverden endnu engang fejre sig selv – med priser og penge fra Bikubenfonden og gode ord fra Reumert-juryen.

Årets priser blev koncentreret om ganske få teatre, der blev hædret i flere kategorier  for samme forestilling. Aarhus Teater og Sort/Hvid tog således fem priser for deres samarbejdsforestillinger, 'Erasmus Montanus' og 'Living Dead', mens Det Kgl. Teater fik andre fem priser – heraf to for 'Lang dags rejse mod nat' – og Fredericia Teater to for deres musical. Og så var der fire priser til resten af dansk scenekunst for årets præstationer –  samt Hædersprisen til instruktør og tidligere teaterchef Kaspar Rostrup, som bl.a. blev rost for sit mangeårige arbejde som chef for Gladsaxe Teater og sine enestående evner som personinstruktør – senest i forbindelse med forestillingen 'Glasmenageriet' på Folketeatret.

Se hele listen i faktaboksen.

Og inden showet for alvorlig gik i gang, blev Årets Talenter (se note) hyldet ude i Skuespilhusets foyer, hvor de hver blev hejst op på en fire meter høj guldpiedestal.

Det var ikke et stunt for folk med hang til højdeskræk, som skuespiller Elliott Crosset Hove noterede sig, da han var kommet helskindet ned igen…

Vel anbragt på tilskuerrækkerne kunne de otte talenter og resten af publikum så overvære et prisshow, produceret af Det Kgl. Teater, med de to værter – skuespillerne Nicolas Bro og Julie Agnete Vang – i let overgearet stil, garneret med proklamatorisk hyldestråb og personlige kram.

En pris der hylder scenografien

Det var følgelig noget af en (sympatisk) kontrast at følge en noget beklemt idemager og scenograf fra Teater Refleksion tage imod prisen for Årets Børne-/Ungdomsforestilling for 'Gerdas rejse'.

Med diskret backup på scenen fra teaterleder Bjarne Sandborg og dennes søn, Andreas – som har skabt forestillingens lyddesign og er midt i uddannelsen som tonemester på filmskolen – kunne Mariann Aagaard takke for hæderen, som hun pointerede, at hun modtog 'på vegne af et stort og fantastisk og medskabende hold'.

»Det er en pris, der hylder scenografien. 'Gerdas rejse' var et eksperiment, hvor vi ville undersøge, om rum, billede og lyd kunne skabe en teateroplevelse for de rejsende – som vi kalde børnepublikummet – og det lykkedes altså. Vi vil gerne takke de mange modige tilskuere/rejsende, som begav sig ind i installationen med åbent sind,« sluttede hun af, inden hun synligt lettet kunne forlade rampelyset med prisen, fulgt af klapsalver fra salen.

Reumert-juryens motivation lød som følger:

'Her er spejlsplinter, en hule af pels og springende hjorte på birkestammer, men ingen skuespillere. I 'Gerdas Rejse' stoler Teater Refleksion blindt på skolebørnenes evne til selv at digte med i den digitalt designede scenografi–fortælling over 'Snedronningen'. Tilskuerne går fra rum til rum, hvor scenografien fortæller eventyret med sansemættede spor'.

Sansemættende og fortryllende

Og dermed gik prisen altså til en stort tænkt og anlagt installation – 'teater uden skuespillere. Scenografi uden scene. Fortælling uden ord', som Morten Hede karakteriserede oplevelsen i sin anmeldelse her på portalen.

Han var ganske godt underholdt af en vandreforestilling, hvor børn og voksne i grupper på syv personer kommer på en sansemættet tur i en eventyrverden, hvor teatret er dykket ned i hovedkarakteren fra 'Snedronningen', Gerda, og hendes rejse i kulden for at finde sin ven Kay.

'Det er nærmest, som om Gerdas og Kays venskab er et bærende element igennem installationen, selvom den teknisk set er taget ud af ligningen. Det er nemlig venskabet, der fik Gerda til at rejse, og det var den umiddelbare tillid hun viste til de fremmede, som hun mødte på vejen, der gjorde, at rejsen og hendes mission lykkedes.

Derfor står vi nu og kan sige 'je suis Gerda', mens vi smider lånesokkerne igen og tager overtøjet på. Vi har faktisk overvundet fortryllelsen sammen, og selvom det aldrig rigtigt blev sagt højt, så fandt vi vel også både Snedronningen og Kay derinde et sted'.

Forestillingen var Teater Refleksions store satsning i november-december sidste år, og teatret havde allerede længe inden nominering og pris besluttet at genopsætte 'Gerdas rejse', og det bliver fra 19. november til 17. december 2017. Aldersgruppen er fra 7 år – men man har valgt, at enkelte aftenforestillinger kun er for voksne. 

Pæne ord til 'Tre ben' og 'Soldaten'

Med en Reumert-pris til 'Gerdas rejse' må de to øvrige nominerede altså tage til takke med den hæder, der så afgjort og markedsføringsmæssigt også ligger i en nominering til Årets Børne-/Ungdomsteater.

Samt de gode ord fra Reumert-juryens motivationstekster, som bringes her.

'Tre ben' af Aaben Dans:

'Balancen kan være svær at finde. Men her rækker dansernes hænder blidt ud mod hinanden hen over plankerne mellem tilskuerne, mens vuggestuebørnene stirrer tryllebundet, når en ny cirkuspige hæver sig op på sine muskelarme. Tre ben hos Aaben Dans er en kærlig omfavnelse, der skaber følelsen af, at der altid er en hjælpende hånd i nærheden'.

'Soldaten' af Teatret Fair Play:

'Soldaten er en barsk forestilling om krigens konsekvenser for en ung fyr, der melder sig som soldat for at komme væk fra den hjemlige forudsigelighed. Lysstativer og militærkasser – det er alt. Resten er sårbare øjne og frygtsomme kroppe. Modigt rammer Teatret Fair Plays forestilling lige ned i teenagernes idéer om heltemod og eventyrlyst'.

Det blev ved nomineringen

De få øvrige nominerede forestillinger, der med lidt god vilje kunne placeres i tilknytning til børne- og ungdomsteaterverdenen, nåede ikke hele vejen.

Således blev det ved nomineringen til Årets Performance af 'KLINT' – den stort anlagte forestilling om verdens skabelse af Lene Vestergård og Birgit Løkke og spillet i Pyramiden i Boesdals Kalkbrud

Og tilsvarende for nomineringen i kategorien Årets Sanger til Rasmus Fruergaard for bl.a. 'Der var engang en sang der hed Arne' på Det Kgl. Teater.

Samt nomineringen til Årets Særpris af 'Udsigter fra min bedstemors køkken' fra WunderVerk, der vel må siges at være en voksenforestilling, som også lanceres som ungdomsforestilling (fra 15 år) og derfor kan opleves på Horsens Teaterfestival til september.

Seneste artikler

Seneste artikler

Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere
Anmelderi på falderebet

Anmelderi på falderebet

Med Teateravisens snarlige lukning stopper det omfangsrige anmelderi af børne- og ungdomsteater, der har været den digitale nyhedsportals hovedhjørnesten siden 2008. Det skal lige følges til dørs med lidt historie; noget om teatrenes og arrangørernes møde med anmelderiet og meget om teaterkritikkens væsen og berettigelse
Læs mere
Børneteatre går i aktion

Børneteatre går i aktion

Omkring 50 børne- og ungdomsteatre og en række af områdets branchefolk og formidlere advarer nu i et fælles opråb til politikerne om, at børneteatret er truet – og helt konkret af problemet med manglende fuld statslig økonomisk støtte til den store årlige festival, hvor det er svært at finde værtskommuner, der vil påtage sig opgaven.
Læs mere
Teateravisen lukker!

Teateravisen lukker!

Det betyder fra 1. marts et farvel til over 50 år med et medie, der har været målrettet synliggørelse af dansk børne- og ungdomsteater. Beslutningen skyldes en kombination af presset økonomi og ønske om en ny kommunikationsstrategi hos udgiverne Teatercentrum, der samtidig melder ud om et nyt samarbejde med ISCENE, som skal samle formidlingen af nyhedsstof om børne- og ungdomsteater på sidstnævnte portals nyhedsplatform.
Læs mere
Årsopgørelse

Årsopgørelse

Teateravisen følger 2024 til dørs med udvalgte punktnedslag omkring børne- og ungdomsteatret. Økonomien har atter været i fokus. Man kunne bl.a. opleve lukningstruende stormløb på flere egnsteatre og støttemæssige mavepustere til etablerede teatre, men som altid og på trods også en imponerende kreativ produktion af scenekunst.
Læs mere
I børneteatrets tjeneste

I børneteatrets tjeneste

Jørgen Carlslund stopper efter 15 år som teaterleder af ZeBU med udgangen af 2024. Han kan se tilbage på næsten 45 år som kunstner, teaterleder og organisationsmenneske og glæder sig over at have haft mulighed for at skabe vedkommende forestillinger for børn og unge og været en del af dansk børneteaters guldalder, men der er også hug til bl.a. den manglende forståelse for, at professionelt børneteater kræver samme økonomiske produktionsforhold som voksenteatret, de alt for mange billige/gratis forestillingsbilletter og den store festival, der er blevet kvalt i sin egen succes.
Læs mere