Af: Carsten Jensen

10. november 2022

Gensynsglædens højsæson

Jul er lig med en masse stemningsfuldt teater for små og store og familier og en tid, hvor mange stationære teatre støver deres gode gamle juleforestillinger af, mens turneteatre får luftet deres nisserigtige produktioner på spillesteder rundt om i landet. Men der er dog også nye scenekunstneriske julerier. Teateravisen forsøger som vanligt at servere et overblik over det teaterbelagte juleknas.

Selvom vi kun er nået et stykke ind i november måned, sætter julen så småt sit aftryk overalt. Og selvom energi-orienteret samfundssind og sparehensyn vil kunne spores her og der – fx dropper Hotel d’Angleterre deres ellers så spektakulære juleudsmykning på Kgs. Nytorv i København – vil der blive spillet juleteater i form af nisserigtige forestillinger, snefri familieklassikere, store balletter, dramatisk installationskunst og musikalske legestuer m.v.

For mange teatre styrer genopsætningerne, mens den mentale nissehue er trukket ned over tasterne til brug for denne artikels punktnedslag i det scenekunstneriske juleknas.

For mange teatre handler det om at kunne indfri faste forventninger fra forældre eller bedsteforældre, der troligt kommer med børn, som skal se de forestillinger, som de selv har set eller genset i årevis.

Det gælder Anemonen, der spiller ’Når du ser et stjerneskud’, som  egentlig stoppede efter 20 års tro tjeneste i 2014, men vendte tilbage i 2018. Med opdatering i bl.a. scenografi og spillerhold, men fortællingen er den samme.

Eller Riddersalen, der spillede ’De Underjordiske’ 25 år i træk for et tilbagevendende klientel. Fra premieren i 1994 til sidste forestilling i 2019 nåede man et godt stykke over 900 forestillinger. Fire af de medvirkende var med på scenen i alle årene: Daimi Gentle, Signe Birkbøll (som også har skrevet 'De underjordiske’), Erik Olsen og komponist og musiker Lars I. Shiller. 

Det overgås dog af ’Folk og Røvere i Kardemommeby’ på Bellevue Teatret, der i år runder 41. Sæson, og hvor gengangere på og bag scenen er i klart overtal.

Ingen af disse to teatermæssige sejtrækkere har i øvrigt noget særligt udestående med julen – men det gælder jo også Crazy Christmas Cabaret med London Toast Theatre, der rent aldersmæssigt er på omgangshøjde med Bellevue Teatret, men til gengæld hvert år byder på nye titler og løjer.

Klassikere med og uden jul

Teateravisens jagt på dette års juleteater fandt blot seks nye juleforestillinger for børn på programmet – hos Det Lille Teater, Ishøj Teater, Randers Teater, Teatret Møllen, Teatret Zeppelin, Hamlet Scenen – resten af de mange sæsonbetonede forestillinger er genopsætninger.

Det gælder også de fleste af de mange turneforestillinger med juletema, der turer landet tyndt i november og december. Blandt dem Det Lille Verdens Teaters langtidsholdbare ’En rigtig nisse’ og Apollo Teatrets ’Den lille pige med svovlstikkerne’ m.fl. 

Som vanlig kan ingen dog trumfe Louise Schouw Teaters vældige udbud af juleforestillinger – i år er der otte stykker på programmet: ’Halløj på julemarkedet’, ’Trille og Tralle’; Nisse Rasmus redder julen’; ’Nissemor og Kanelia’ i Julenød; ’Nissedrys’; ’Juletrolderier’; ’På sporet af julen’ og  ’Julemandens Gave’. Det er ret imponerende.

En af de seks nye juleforestillinger er Teatret Møllens udgave af ’Et Juleeventyr’. Denne skribent erindrer faktisk ikke tidligere forsøg fra teatret i juleteatergenren, men Ole Sørensen i rollen som fedsylen Ebenezer Scrooge lyder som en fortrinlig ide. Og det afspejles i den omfangsrig turne til over 20 forskellige spillesteder, der venter Sørensen og hans enlige medspiller, Iza Mortag Freund, når der ikke spilles i Haderslev.

’Et Juleeventyr’ kan man også finde stationært i år i det store udtræk i Aarhus Teaters genopsætning fra 2020 og Nørrebro Teaters ditto fra de seneste sæsoner.

Aalborg Teater har også dramatiseret den fortælling tidligere, men har i år en opsætning af en anden Dickens-klassiker, ’Oliver Twist’ som jule-familieforestilling, mens Odense Teater har valgt en genopsætning af ’Ronja Røverdatter’.

Folketeatret, der ellers har stolte traditioner med klassikeren ’Nøddebo Præstegaard’, som man har spillet med mellemrum siden premieren i  1888 – i øvrigt med Poul Reumert som Nicolai’ – holder ikke jul på Store Scene i år, men spiller ’Sommer i Tyrol’ frem til starten af december. Man sørger dog for julestemning på teatret i form af Meridiano Teatrets faste ophold med ’Englene i sneen’ på ungdomsscenen Kvisten.

Det sidste af de store institutionsteatre, Nationalscenen, holder sig også til genopsætningerne: Balletten ’Nøddeknækkeren’ på Gamle Scene og 'Den utrolige historie om den kæmpestore pære’ i Skuespilhuset.

Kalendervandring og musikalsk julehygge

Men teater-jul tager også andre former end mere traditionelle forestillinger. Således reklamerer ZeBU sammen med Børnekulturhus Ama’r med ’byens største og mest sanselige julekalender’, når installationsværket ’24 hemmeligheder’ atter byder børn og deres voksne på et oplevelsesunivers, hvor de besøgende selv bestemmer tempo og pauser i deres vandring til 24 ’låger’ og også har mulighed for selv at være kreative. 

Hos Sjællands Teater Fair Play i Holbæk er man også klar til gentagelse af tidligere års juleløjer med ’Den store julemiddag’, der nu har fået et 6-tal i titlen til en musikalsk stemningsskaber, der afsluttes med risengrød til alle.

Uden for det scenekunstneriske univers – og denne artikels faktaboks – finder man en række teatre, der har droppet egentlige forestillinger eller performances til fordel for musikalsk julehygge.

Teatergrad byder således på en dramatiseret julekoncert med ’Luk julefreden ind’ hos Røde Kors på Blegdamsvej i København, mens Vendsyssel Teater  har sange som del af rammen for ’Jul i Boxen med legetøjstræet’, hvor børn inviteres til at tage deres egne tøjdyr og halstørklæder med som julepynt.

Fredericia Teater holder ’Jul på teatret’ med danske og udenlandske julesange, mens Den Jyske Operas kor og Prinsens Musikkorps byder på ’Julesang & Messingklang’ i de traditionelle fælles julekoncerter i Aarhus og Vejle.

Afslutningsvist må også nævnes ’Cirkus Jul’, præsenteret af Aarhus Teater, Saxo og Muskelsvindfonden, der fra 11. november til 18. december afvikler en juleforestilling  i form af et stort show i et cirkustelt – i henholdsvis Ballerup Idrætsby og Tangkrogen i Aarhus – hvor skuespillere og artister har roller som klassiske figurer kendt fra børnebøger. Som Snøvsen, Næsehornet Otto, Tante Andante, Buster Oregon Mortensen, Dinodrengen og Den lille pige med svovlstikkerne.

Der er et gennemført kommercielt koncept, men til gengæld går overskuddet til noget så godt som Muskelsvindfondens aktiviteter, der pågår hele året.

Her slutter denne forsøgsvise opsporing af julerier i tilknytning til teaterliv. Mange nævnt, nogle sikkert skammeligt glemt – men julen er jo trods alt også tilgivelsens tid…

Seneste artikler

Seneste artikler

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere
Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Scenekunst og netværkspleje i Cuba

Over 1.000 teaterfolk fra over 70 lande, 65 faglige arrangementer og 25 håndplukkede forestillinger fra fem kontinenter - dét dannede til sammen en meget multikulturel begivenhed, der under ét havde fået navnet Den 21. Verdenskongres for Scenekunst for Børn og Unge. Det hele blev afviklet i den cubanske hovedstad, Havana, i dagene 24. maj til 1. juni. En talstærk dansk delegation deltog også i dette omfangsrige arrangement, som uden sammenligning er det største af sin art inden for børne- og ungdomsteatret.
Læs mere
Til verdenskongres i Havana

Til verdenskongres i Havana

En større flok danske børneteaterfolk tager til Cuba for at deltage i ASSITEJ’s 21. verdenskongres med tilhørende festival og workshop og andre faglige aktiviteter. Med deltagere fra over 60 lande er det en ultimativ mulighed for at skabe og udbygge internationale kontakter i arbejdet med scenekunst for børn og unge. Teatergruppen Batida er selvfølgelig også med og fortsætter fra kongres og festival med en udfordrende turne i Cuba.
Læs mere
STOP & SWOP

STOP & SWOP

Dansefestivalen for børn og unge i Roskilde bød på danseforestillinger for både babyer og teenagere. Men SWOP 2024 bredte også kunstarten ud, så tilskuernes kroppe mødte andre kunstarter i inkluderende crossover
Læs mere
Juryen har talt

Juryen har talt

Reumert-juryen har udpeget de nominerede forestillinger og kunstnere i 15 kategorier. Årets Børne-/Ungdomsforestilling skal findes mellem ’Tove’ (Teatret Masken & Teatret Zeppelin), ’Mycelium’ (Myka og Anemonen) og ’Sangen om Oda og Anton’ (Teater RUM)
Læs mere
En festival med mange dagsordener

En festival med mange dagsordener

KLAP-teaterfestivalen i Esbjerg er slut, men indgår som en ny og interessant side i den store festivals over 50-årige historiebog. Det er fortsat en markant manifestation af alt det, der karakteriserer dansk børne- og ungdomsteater og drager både nationale og internationale opkøbere og branchefolk.
Læs mere
Med særlig appel til det unge publikum

Med særlig appel til det unge publikum

Projektstøtteudvalget for Scenekunst har offentliggjort forårsuddelingen fra puljen ’Scenekunst for børn, unge og voksne’, hvor der er givet tilskud på i alt 18,7 mio. kr. til 87 projekter. Mange med unge-tematikker som angst, sårbarhed, sex og samtykke.
Læs mere