Af: Carsten Jensen

10. november 2022

Gensynsglædens højsæson

Jul er lig med en masse stemningsfuldt teater for små og store og familier og en tid, hvor mange stationære teatre støver deres gode gamle juleforestillinger af, mens turneteatre får luftet deres nisserigtige produktioner på spillesteder rundt om i landet. Men der er dog også nye scenekunstneriske julerier. Teateravisen forsøger som vanligt at servere et overblik over det teaterbelagte juleknas.

Selvom vi kun er nået et stykke ind i november måned, sætter julen så småt sit aftryk overalt. Og selvom energi-orienteret samfundssind og sparehensyn vil kunne spores her og der – fx dropper Hotel d’Angleterre deres ellers så spektakulære juleudsmykning på Kgs. Nytorv i København – vil der blive spillet juleteater i form af nisserigtige forestillinger, snefri familieklassikere, store balletter, dramatisk installationskunst og musikalske legestuer m.v.

For mange teatre styrer genopsætningerne, mens den mentale nissehue er trukket ned over tasterne til brug for denne artikels punktnedslag i det scenekunstneriske juleknas.

For mange teatre handler det om at kunne indfri faste forventninger fra forældre eller bedsteforældre, der troligt kommer med børn, som skal se de forestillinger, som de selv har set eller genset i årevis.

Det gælder Anemonen, der spiller ’Når du ser et stjerneskud’, som  egentlig stoppede efter 20 års tro tjeneste i 2014, men vendte tilbage i 2018. Med opdatering i bl.a. scenografi og spillerhold, men fortællingen er den samme.

Eller Riddersalen, der spillede ’De Underjordiske’ 25 år i træk for et tilbagevendende klientel. Fra premieren i 1994 til sidste forestilling i 2019 nåede man et godt stykke over 900 forestillinger. Fire af de medvirkende var med på scenen i alle årene: Daimi Gentle, Signe Birkbøll (som også har skrevet 'De underjordiske’), Erik Olsen og komponist og musiker Lars I. Shiller. 

Det overgås dog af ’Folk og Røvere i Kardemommeby’ på Bellevue Teatret, der i år runder 41. Sæson, og hvor gengangere på og bag scenen er i klart overtal.

Ingen af disse to teatermæssige sejtrækkere har i øvrigt noget særligt udestående med julen – men det gælder jo også Crazy Christmas Cabaret med London Toast Theatre, der rent aldersmæssigt er på omgangshøjde med Bellevue Teatret, men til gengæld hvert år byder på nye titler og løjer.

Klassikere med og uden jul

Teateravisens jagt på dette års juleteater fandt blot seks nye juleforestillinger for børn på programmet – hos Det Lille Teater, Ishøj Teater, Randers Teater, Teatret Møllen, Teatret Zeppelin, Hamlet Scenen – resten af de mange sæsonbetonede forestillinger er genopsætninger.

Det gælder også de fleste af de mange turneforestillinger med juletema, der turer landet tyndt i november og december. Blandt dem Det Lille Verdens Teaters langtidsholdbare ’En rigtig nisse’ og Apollo Teatrets ’Den lille pige med svovlstikkerne’ m.fl. 

Som vanlig kan ingen dog trumfe Louise Schouw Teaters vældige udbud af juleforestillinger – i år er der otte stykker på programmet: ’Halløj på julemarkedet’, ’Trille og Tralle’; Nisse Rasmus redder julen’; ’Nissemor og Kanelia’ i Julenød; ’Nissedrys’; ’Juletrolderier’; ’På sporet af julen’ og  ’Julemandens Gave’. Det er ret imponerende.

En af de seks nye juleforestillinger er Teatret Møllens udgave af ’Et Juleeventyr’. Denne skribent erindrer faktisk ikke tidligere forsøg fra teatret i juleteatergenren, men Ole Sørensen i rollen som fedsylen Ebenezer Scrooge lyder som en fortrinlig ide. Og det afspejles i den omfangsrig turne til over 20 forskellige spillesteder, der venter Sørensen og hans enlige medspiller, Iza Mortag Freund, når der ikke spilles i Haderslev.

’Et Juleeventyr’ kan man også finde stationært i år i det store udtræk i Aarhus Teaters genopsætning fra 2020 og Nørrebro Teaters ditto fra de seneste sæsoner.

Aalborg Teater har også dramatiseret den fortælling tidligere, men har i år en opsætning af en anden Dickens-klassiker, ’Oliver Twist’ som jule-familieforestilling, mens Odense Teater har valgt en genopsætning af ’Ronja Røverdatter’.

Folketeatret, der ellers har stolte traditioner med klassikeren ’Nøddebo Præstegaard’, som man har spillet med mellemrum siden premieren i  1888 – i øvrigt med Poul Reumert som Nicolai’ – holder ikke jul på Store Scene i år, men spiller ’Sommer i Tyrol’ frem til starten af december. Man sørger dog for julestemning på teatret i form af Meridiano Teatrets faste ophold med ’Englene i sneen’ på ungdomsscenen Kvisten.

Det sidste af de store institutionsteatre, Nationalscenen, holder sig også til genopsætningerne: Balletten ’Nøddeknækkeren’ på Gamle Scene og 'Den utrolige historie om den kæmpestore pære’ i Skuespilhuset.

Kalendervandring og musikalsk julehygge

Men teater-jul tager også andre former end mere traditionelle forestillinger. Således reklamerer ZeBU sammen med Børnekulturhus Ama’r med ’byens største og mest sanselige julekalender’, når installationsværket ’24 hemmeligheder’ atter byder børn og deres voksne på et oplevelsesunivers, hvor de besøgende selv bestemmer tempo og pauser i deres vandring til 24 ’låger’ og også har mulighed for selv at være kreative. 

Hos Sjællands Teater Fair Play i Holbæk er man også klar til gentagelse af tidligere års juleløjer med ’Den store julemiddag’, der nu har fået et 6-tal i titlen til en musikalsk stemningsskaber, der afsluttes med risengrød til alle.

Uden for det scenekunstneriske univers – og denne artikels faktaboks – finder man en række teatre, der har droppet egentlige forestillinger eller performances til fordel for musikalsk julehygge.

Teatergrad byder således på en dramatiseret julekoncert med ’Luk julefreden ind’ hos Røde Kors på Blegdamsvej i København, mens Vendsyssel Teater  har sange som del af rammen for ’Jul i Boxen med legetøjstræet’, hvor børn inviteres til at tage deres egne tøjdyr og halstørklæder med som julepynt.

Fredericia Teater holder ’Jul på teatret’ med danske og udenlandske julesange, mens Den Jyske Operas kor og Prinsens Musikkorps byder på ’Julesang & Messingklang’ i de traditionelle fælles julekoncerter i Aarhus og Vejle.

Afslutningsvist må også nævnes ’Cirkus Jul’, præsenteret af Aarhus Teater, Saxo og Muskelsvindfonden, der fra 11. november til 18. december afvikler en juleforestilling  i form af et stort show i et cirkustelt – i henholdsvis Ballerup Idrætsby og Tangkrogen i Aarhus – hvor skuespillere og artister har roller som klassiske figurer kendt fra børnebøger. Som Snøvsen, Næsehornet Otto, Tante Andante, Buster Oregon Mortensen, Dinodrengen og Den lille pige med svovlstikkerne.

Der er et gennemført kommercielt koncept, men til gengæld går overskuddet til noget så godt som Muskelsvindfondens aktiviteter, der pågår hele året.

Her slutter denne forsøgsvise opsporing af julerier i tilknytning til teaterliv. Mange nævnt, nogle sikkert skammeligt glemt – men julen er jo trods alt også tilgivelsens tid…

Seneste artikler

Seneste artikler

Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere
Balkan revisited

Balkan revisited

Historien om en turné, som står på skuldrene af en udveksling, der over mange år har forbundet kunst og mennesker med hinanden og ikke mindst styrket en fælles interesse omkring en særlig teaterform.
Læs mere
Dukkemagi i november

Dukkemagi i november

Festival of Wonder gør Silkeborg ekstra attraktiv nogle oplevelsesrige dage hvert andet år i november, hvor der præsenteres internationalt dukke- og animationsteater i alle genrer og for alle aldre.
Læs mere
På vandring i juleteaterland

På vandring i juleteaterland

Så nærmer juleteatersæsonen sig med dens virvar af klassiker-genbrug fra både teater- og litteraturfront, dramatiserede julekalendere, nissefyldte genopsætninger ad libitum, nye julemusicals m.v. Der spilles på små og store scener og for alle aldre. Teateravisen forsøger sig atter med en guide over det scenekunstneriske juleknas.
Læs mere
Festivalen & fremtiden

Festivalen & fremtiden

Den gode nyhed er, at der efter lang tids usikkerhed nu er landet en aftale om en KLAP-teaterfestival i 2025 – dog i reduceret udgave. Den problematiske baggrund er, at det er blevet stadigt vanskeligere at finde værtskommuner til det store arrangement. Der er brug for en mere holdbar og fremtidssikret finansieringsmodel, samtidig med at festivalens format og indholdsside udvikles, fortæller Dorthe Skøtt Bébe, festivalleder og direktør på Teatercentrum.
Læs mere
En hyldest til dukketeaterkunsten

En hyldest til dukketeaterkunsten

Silkeborgs internationale festival for dukke- objekt og visuelt teater, der under navnet Festival of Wonder afvikles fra 6.-10. november 2024, fremstår som et oplevelsesfyldt tilløbsstykke for både lokale og de mange tilrejsende. Den 26. udgave af den biennale festival byder i år på 90 arrangementer for voksne og børn.
Læs mere
Gensyn og fremsyn

Gensyn og fremsyn

Horsens Teaterfestival 2024 serverede atter en fin cocktail bestående af den behagelige tryghed ved god logistik og velkendte spillesteder og et spændende og kurateret program med et insisterende blik for både traditionelt teater og nye formater.
Læs mere